Så kan man också räkna. Jag ser det så här:
"Hej igen.
Eftersom forumet börjar se ut som ett väckelsemöte, har jag räknat lite i stället för att "tro".
Tro gör man i kyrkan, här gäller fakta.
Om vi utgår från att vi vill undersöka ekonomin i att producera 4 400 kWh med befintlig pelletsanläggning över sommarhalvåret, alternativt låta installera en solvärmeanläggning för 30 000 kr i material, plus 10 000 kr i arbetskostnad för dessa kWh.
???? Varför så mycket pengar? De flesta kommer numera undan med 25.000 netto. Om man lägger ner lite egen tid.
I fallet att pelletsanläggningen sköter jobbet även sommartid, har jag utgått i från att det inte påverkar avskrivningstiden på denna. Det kan vara ett felatigt antagande när det gäller slitage på vissa delar, men jag utgår i från att dessa kostnader är försumbara. Om ni tycker jag har fel där kan ni alltid lägga på den kostnaden.
Jo jag tycker väl att det kanske inte är helt överensstämmande. Men låt gå.
Utöver ovanstående har jag även antagit följande:
Ränta=6%, annuitetslån, avbetalningstid=15 år, avskrivningstid(sol)=25 år, inflation=1.5%, arbetskostnad=150 kr/h, årsarbetstid för sol (påfyllning och tappning av systemet, skottning av paneler,etc.)=10h, arbetstid för att elda upp 1 ton pellets=1h, verkningsgrad(pellets)=85%, energivärde i pellets 5 kWh/kg.
Svenska bioenergiföreningen räknar så här:
”Verkningsgrad 80 procent. Pelletspris 44 öre/kWh (2 100 kr/ton), ett medelpris av vad man får betala idag.”
Källa :http://www.svebio.se/Pressmeddelanden/P ... A4ring.pdf
Observera att räntor, lån, avbetalningstid, mm. endast påverkar solvärmen - pelletsanläggningen har vi ju redan för att värma oss på vintern då solen lyser med sin frånvaro...
Det vat kreativt. Bara marginalkostnaden.
Med ovanstående antaganden kostar solvärmen 94 öre/kWh.
Jag får ju inte riktigt samma siffror.
4400 kwh i 25 år är 110.000 kwh. För en investering om ca 25.000 kr
Det blir nästan 23 öre kwh. Inklusive avskrivningar.
Jämför med pellets:
110.000 kwh x 44 öre/0,8 = 60.500 kr. Exklusive alla avskrivningar.
Och det med dagens pelletspris. Visst kan du räkna med inflation, ränta mm men osäkerheten om pelletspriset ger en större påverkan än att finlira kalkylen.
Ok det var kanske lite lång tid. Vi kör med 10 år istället. 44.000 kwh solenergi för en investering om ca 25.000 kr.Ställ det emot dagens pelletspris om 24200 kr
Men handen på hjärtat, tror du att dagens pelletspris kommer att vara oförändrat?
Pelletsvärme:
1400 kr/ton (lågpris, bulk) => 36 öre/kWh
1700 kr/ton (normalpris, bulk) => 44 öre/kWh
2000 kr/ton (storsäck) => 51 öre/kWh
2500 kr/ton (högt pris småsäck) => 62 öre/kWh
4000 kr/ton ("break evan" med sol) => 94 öre/kWh
Se ovan
”Verkningsgrad 80 procent. Pelletspris 44 öre/kWh (2 100 kr/ton), ett medelpris av vad man får betala idag.” Energivärdet brukar vara ca 4800 kwh/ton
2.100 kr/ ton / 4.800 kwh/ton /0,80= 55 öre nyttig kwh
Med antaganden enl. ovan är det billigare att elda pellets på sommaren, förutsatt att pelletspriset håller sig under 4 000 kr/ton. Personligen ser jag det som en långt mycket större risk att räntan går upp, eller solvärmeanläggningen havererar före 25 år - vilket naturligtvis i båda fallen höjer priset på solvärmen - än att pelletspriset "skenar" till 4 000 kr/ton.
Personligen ser jag det långt mycket troligare att solen kommer att fortsätta lysa än att pelletspriserna kommer att vara oförändrade.
Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin solvärmeanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för solvärme 62 öre/kWh. Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera investeringen med, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra.
Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin pelletsanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för att elda med pellets 44 öre/0,8 kWh=55 öre/kwh Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera eldningen, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra.
M. a. o. kvarstår min slutsats i mitt första inlägg: Låt gärna solen värma, men motivera det inte med någon ekonomisk vinning.
M. a. o. kvarstår min slutsats: Låt gärna solen värma, motivera det gärna med ekonomisk vinning också.