Acktank eller inte?

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!

Acktank eller inte?

Inlägg av Thomas_P »

Jag har så jäkla svårt att bestämma vilket ben jag ska stå på.

Ska jag satsa på ett system med ack eller inte?

Argument för acktank
# Jag inte helt låst vid pellets, jag är i så fall mest inne på Euronom P20 UB eller Focus PE-25, utan att ha kollat Tellus.
# Brännaren tänder ett fåtal gånger/dygn.
# Jag tror dessutom att en helautomatisk garderob (ser ju ut som en VP...) som käkar pellets skulle tråka ut mig :wink:

Argument mot acktank
# Med förrådsberedare (mycket kalk) i en tank har jag svårare för att fylla mitt 300-liters badkar och ännu svårare för att duscha efteråt om frugan har ockuperat badkaret innan.
# Tydligen så är isoleringen på flera av acktankarna på marknaden undermålig, åtminstone de billigare.

När det gäller utan ack så har jag svårt att inte jämföra med den pannan jag var inne på från början nämligen Värmebaronens Comet. Den pytsar ut cirka 400 liter 40-gradigt vatten innan den kroknar. Utan att veta så skulle jag tro att andra pelletspannor klarar detsamma. Det tillsammans med de förluster en ack för med sig talar för att köra med direkteldning.

P.g.a kalkrikt vatten känner jag mig låst till pannor med förrådsberedare om jag ska direktelda vilket tar bort många fina tips på system som jag har fått i andra trådar. Sen är det ju det där med "helautomatisk garderob" också. Jag vill ju inte gärna bli av med "pannrumskänslan", ni som har samma böjelser som jag vet vad jag menar... :wink: Jag vill ju ha en "riktig" panna men ändå ekonomisk och inte minst driftsäker. Det sistnämnda kan man väl i alla fall beskylla VB's pannor för att vara...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Vet inte riktigt, vilka böjelser du har :roll: . Men med Värmebaronens pannor så får du mycket jobb men uraskning 1 gång i veckan på vintern.
Driftsäker, vet inte det om det blir stopp så ofta.
Titta lite på
CTC ecoflex
Thermia Biomatic
KMP Uno
Janfire NH (Nohands)

Det är nog de idag de bästa pelletspannorna. Sedan får man se vad man vill ha. För min egen del så ligger nog CTC just nu i poleposition. Men det kan ändras snabbt.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

ctctotal skrev:... Men med Värmebaronens pannor så får du mycket jobb men uraskning 1 gång i veckan på vintern...
Det stämmer återigen INTE. Skriv inte saker som är helt fel.
Askutrymmet är inget problem. Det finns plats för över en månads drift under högsäsong. Det är brännarens rengöring som styr intervallet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev: Det finns plats för över en månads drift under högsäsong. Det är brännarens rengöring som styr intervallet.
Nja.... Skulle vilja påstå att det nog är pelletsens kvalitet som styr rengörningsintervallet. Har du en "smulig" pellets med hög andel finmaterial (behöver inte vara mer än 4%) så behöver pannan tömmas på aska före det att brännaren kräver rengörning. Beror också lite på vilken brännare som sitter monterad.

Så en panna med "stort" askutrymme samt är lätt att rengöra är att föredra.

Att sedan ge ett tömningsintervall på 1 gång/vecka, 1 gång per månad eller något annat är dock väldigt svårt eftersom det varierar väldigt mycket beroende på hur det ser ut "runt omkring"/värmebehov/VV behov mm, mm.

Alla pannor skulle jag vilja påstå behöver översyn/rengörning minst var annan-var tredje vecka under uppvärmningsäsongen. Inte för att fungera utan för att få en bra verkningsgrad.

Att en del "påstår" att deras anläggning/panna "bara" behöver tömmas 1-2 ggr/år är inget man skall lita på. Hur bra är verkningsgraden på en sådan anläggning som inte har rengjorts på 6 månader..........
För när man väl gör sin rengörning så tömmer man sin panna på aska också.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Roli skrev:
GoForIt Pellets skrev: Det finns plats för över en månads drift under högsäsong. Det är brännarens rengöring som styr intervallet.
Nja.... Skulle vilja påstå att det nog är pelletsens kvalitet som styr rengörningsintervallet. Har du en "smulig" pellets med hög andel finmaterial (behöver inte vara mer än 4%) så behöver pannan tömmas på aska före det att brännaren kräver rengörning. Beror också lite på vilken brännare som sitter monterad.

Så en panna med "stort" askutrymme samt är lätt att rengöra är att föredra.

Att sedan ge ett tömningsintervall på 1 gång/vecka, 1 gång per månad eller något annat är dock väldigt svårt eftersom det varierar väldigt mycket beroende på hur det ser ut "runt omkring"/värmebehov/VV behov mm, mm.

Alla pannor skulle jag vilja påstå behöver översyn/rengörning minst var annan-var tredje vecka under uppvärmningsäsongen. Inte för att fungera utan för att få en bra verkningsgrad.

Att en del "påstår" att deras anläggning/panna "bara" behöver tömmas 1-2 ggr/år är inget man skall lita på. Hur bra är verkningsgraden på en sådan anläggning som inte har rengjorts på 6 månader..........
För när man väl gör sin rengörning så tömmer man sin panna på aska också.
Alltså jag vänder mig emot dem som, tycker jag, felaktigt påstår att det skulle vara ett sådant problem med askutrymmet i Värmebaronens STAR/JOKER/COMET-pannor.

Jag har rejält med spån och finfraktioner i vår bulkpellets (bland annat på grund av långa slangavstånd). Jag skulle utan problem få plats med en månads aska i själva askutrymmet. Dock så anser jag att brännaren kräver tätare tillsyn. När detta ändå sker, så tar det kanske 30 sekunder att suga bort askan. Och samtidigt drar jag också självfallet tuberna, för att hålla hög verkningsgrad.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev:Alltså jag vänder mig emot dem som, tycker jag, felaktigt påstår att det skulle vara ett sådant problem med askutrymmet i Värmebaronens STAR/JOKER/COMET-pannor.

Jag har rejält med spån och finfraktioner i vår bulkpellets (bland annat på grund av långa slangavstånd). Jag skulle utan problem få plats med en månads aska i själva askutrymmet. Dock så anser jag att brännaren kräver tätare tillsyn. När detta ändå sker, så tar det kanske 30 sekunder att suga bort askan. Och samtidigt drar jag också självfallet tuberna, för att hålla hög verkningsgrad.
För att veta så måste man ju prova och det har ju du.

Har själv hög finfraktion i pellets som ger en hel del aska i pannan. Och skulle jag tömma min panna lika "sällan" som André gör (han har en syster panna och syster brännare) så skulle min brännare stanna pga "asköversvämning".
Med detta vill jag säga att det skiljer mellan olika anläggningar och brännare. Så att säga att man måste rengöra si och så ofta utan att själv ha provat skall man nog akta sig för.

Sedan kan man ju alltid ge info om vad man skall/bör se upp med när man skall skaffa sig en ny anläggning/panna/brännare.

Och det är ju detta forum bra på, kanske för bra ibland för de som just skall skaffa sig något nytt. Frågan är om de kanske blir mer skrämda än upplysta, men det får vi inte hoppas på.

Ni som står där i valet och kvalet måste säga ifrån om vi som redan är igång börjar "dra på" för mycket med ditt och datt.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Thomas_P skrev:P.g.a kalkrikt vatten känner jag mig låst till pannor med förrådsberedare
Finns det inte Avkalkare som gör vattnet mjukt?
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Vad är egentligen att föredra? Beredare eller värmeväxlare? Och varför?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Beredare är att föredra vid problemvatten då den inte slaggar igen som en växlare gör med försämrad värmeöverföring som följd.

Vid kommunalt vatten och bra brunnsvatten så har växlaren fördelen att den utnyttjar hela pannvolymen till att värma varmvattnet snabbt, är dock ofta underdimensionerad i standardpannor och ger ibland problem vid tappning i ex kök och dusch samtidigt.

Varmvattenberedaren har fördelen att du har ex. 110 liter 75 gradigt vatten som mha blandningsventil ger dig 200- 300 liter varmvatten omedelbart. Tar längre tid att återvärma dock.

Tänk på att slingar av ytförstorad koppar och plattvärmeväxlare skiljer sig avsevärt i effektivitet till plattvärmeväxlarens fördel.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="Roli"]

Har själv hög finfraktion i pellets som ger en hel del aska i pannan. Och skulle jag tömma min panna lika "sällan" som André gör (han har en syster panna och syster brännare) så skulle min brännare stanna pga "asköversvämning".
[quote]

:? Hur många kg pellets kan du köra Roli innan brännaren drunknar??
Du har ju ändå en liten asklåda vilket inte min panna har vilket bör göra att du kan köra fler kg innan brännaren drunknar i askan.. :?
Senaste gången körde jag lite ca 650 kg innan ja tog en pinne o petade in askan längre i pannan.. Sammtidigt skrapade jag av pannväggarna o skrapade in askan så den ramlade ner i pannan (där uppe) samt drog ur bakre kanalen..
Helt enkel en snabb sotning som tar ca 5 min men gjorde att jag kunde köra lite över 1 ton innan asktömmning..

Det är faktiskt de som igentligen har betydelse o inte tiden då man ser till askutrymmet..

Finns ju lite dålig info om VB pannor angående askutrymme men av de man ser på bilder o att det är en oljepanna igrunden så kan de inte va stort..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: :? Hur många kg pellets kan du köra Roli innan brännaren drunknar??
Du har ju ändå en liten asklåda vilket inte min panna har vilket bör göra att du kan köra fler kg innan brännaren drunknar i askan.. :?
Har inte riktigt koll på antalet kg. Måste få tummen ur och räkna ut vad brännarens internskruv ger per timme (har redan drifttidsräknare på den). Så jag kan vara med i diskussionen över månadsförbrukning mm.

Har för mig att det var omkring 4 veckors drift (med skitpellets) när det nästan "svämmade över" sist, asknivån var uppe i nivå med den roterande kransen på brännaren. Men vad det är i kg måste jag få återkomma med.
Moderator
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

1. Jag är glad att har installerad tank pga ALLA ovannmända fördelar. Varmvatten har för mig alldrig tagit slut. Jag är förberett för evtl. solpaneler med en redan inbyggd värmeväxlare. Eller någon annan framtida värmekälla?. Jag tror på att det slitar mycket mindre på brännaren med färre start och stopp och lite bättre för närmiljön blir det åxå. (Det är endast vid uppstart det kan förekomma en svag röklukt ute)
En sidoeffekt som inte har diskuterats är den effektreserv man har att tillgå. Märkte detta efter semestersänkning till 12 grader. Vid hemkomsten var det bara att vrida upp shunten och det blev varmt inom 2 timmar!!! Tänk om man hade haft VP!!

Jag har faktiskt en sånt pelletsgarderob som inte behöver öppnas under fyra veckor vintertid UTAN att tappar verkingsgraden. Rökgastempen stiger knappast.
Förresten jag tycker att skötselintervallen borde rimligare anges pelletsmängd för att bättre kunna jämföras med olika effektbehov. Visst behöver man inte göra så mycket vid lägre förbrukning.
Jag hamnar jag på en drygt ett ton / uraskning och sotning.

Ecotec Econom, Effekta 750l med dubbla VV slingor och solslinga.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Doc skrev: En sidoeffekt som inte har diskuterats är den effektreserv man har att tillgå. Märkte detta efter semestersänkning till 12 grader. Vid hemkomsten var det bara att vrida upp shunten och det blev varmt inom 2 timmar!!! Tänk om man hade haft VP!!

Förresten jag tycker att skötselintervallen borde rimligare anges pelletsmängd för att bättre kunna jämföras med olika effektbehov. Visst behöver man inte göra så mycket vid lägre förbrukning.
Jag hamnar jag på en drygt ett ton / uraskning och sotning.

Ecotec Econom, Effekta 750l med dubbla VV slingor och solslinga.
Tänkte faktiskt på detta med effektreserven i helgen jämfört med VP.. Det gäller iof även om man kör pellets utan acktank oxå då de ger högre effekt än VP som bara är dimensionerad för att knappt klara husets värmebehov.. Då går det mycket el för att värma upp kåken från t.ex 15 grader efter en semester o ute tempen ligger på -15° för att inte ta hur lång tid de bör ta... :shock:

Jepp det är pelletsförbrukningen som avgör uraskningsintervallerna o inte tiden.. ´Min lilla panna klarade t.ex 5 månader över sommaren/hösten utan att jag behövde röra nått, Men o andra sidan gick det lika mycket pellets under dessa 5 mån som under 3,5 veckor i mars..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Doc skrev:En sidoeffekt som inte har diskuterats är den effektreserv man har att tillgå. Märkte detta efter semestersänkning till 12 grader. Vid hemkomsten var det bara att vrida upp shunten och det blev varmt inom 2 timmar!!! Tänk om man hade haft VP!!
Den gäller inte om du har golvvärme......

Kom hem efter en semester för några år sedan och det var 13º i huset, pga att brännaren hade stannat och elpatronen hade inte räckt till för att hålla värmen. Det tog nästan ett dygn innan värmen var uppe i rätt temperatur, golvvärme är trögt.
Moderator
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Roli skrev: Den gäller inte om du har golvvärme...... .
Nää ingen golvvärme här, har thermomatik ERA inställd på max. 60 grader för att inte koka ungarnas fingrar.
Annars skulle det nog funkar med en bastu på 190 qm i några timmar. :oops: :oops: :D
Skriv svar