Ska jag satsa på ett system med ack eller inte?
Argument för acktank
# Jag inte helt låst vid pellets, jag är i så fall mest inne på Euronom P20 UB eller Focus PE-25, utan att ha kollat Tellus.
# Brännaren tänder ett fåtal gånger/dygn.
# Jag tror dessutom att en helautomatisk garderob (ser ju ut som en VP...) som käkar pellets skulle tråka ut mig

Argument mot acktank
# Med förrådsberedare (mycket kalk) i en tank har jag svårare för att fylla mitt 300-liters badkar och ännu svårare för att duscha efteråt om frugan har ockuperat badkaret innan.
# Tydligen så är isoleringen på flera av acktankarna på marknaden undermålig, åtminstone de billigare.
När det gäller utan ack så har jag svårt att inte jämföra med den pannan jag var inne på från början nämligen Värmebaronens Comet. Den pytsar ut cirka 400 liter 40-gradigt vatten innan den kroknar. Utan att veta så skulle jag tro att andra pelletspannor klarar detsamma. Det tillsammans med de förluster en ack för med sig talar för att köra med direkteldning.
P.g.a kalkrikt vatten känner jag mig låst till pannor med förrådsberedare om jag ska direktelda vilket tar bort många fina tips på system som jag har fått i andra trådar. Sen är det ju det där med "helautomatisk garderob" också. Jag vill ju inte gärna bli av med "pannrumskänslan", ni som har samma böjelser som jag vet vad jag menar...