Vägtrumma?

Skriv svar
jonnyf
Ungskog

Vägtrumma?

Inlägg av jonnyf »

Hej.

Jag funderar på att köpa en vägtrumma som är 6 meter lång och 1 meter i diameter och på detta vis tillverka en minisilo för bulkfyllning. Påfyllnadsrören flyttar jag mina gamla i stål från mafa.

Trumman kommer att grävas ner 2,5 meter och gå hela vägen upp till taknocken på utsidan av huset. Den ställs alltså på högkant.

Vad tror ni om det? Mycket statisk elektricitet?
Fördelen med detta är att jag kan sticka ut matarskruven från min iwabo brännare rakt genom pannrumsväggen i nedervåningen in i trumman.

Länk till trumman som jag kollat på: http://www.viacon.se/prod/vagtrumiplast.asp
Frasse

Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Är inte volymen lite väl liten för att kunna beställa bulk. Den rymmer ju precis 3 ton. Det går ju att beställa mindre än 3 ton men då blir priset högre....

Dessutom är ju frågan om någon vill fylla den eftersom den är i plast.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

Problemet blir nog att det är väldigt långt o falla 6 meter, skulle tro att du kommer att finna dom första 4-5 m3 bara består av sågspån....

Vad kostar en trumma? för kan man bara lösa "inbromsningen" av fallande pellets i röret är det juh en listg liten lösning.

//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

JoFi skrev:Problemet blir nog att det är väldigt långt o falla 6 meter, skulle tro att du kommer att finna dom första 4-5 m3 bara består av sågspån....

Vad kostar en trumma? för kan man bara lösa "inbromsningen" av fallande pellets i röret är det juh en listg liten lösning.

//Johan
Den bör isåfall fyllas från toppen rakt ner och 6 m är väl inte så farligt. Mafa har väl silo som är större än det och de fylles från toppen.
I mitt förråd blåses pelletsen 4,5 m rakt fram där det träffar väggen + ett fall på ca 2,5-3 m, så om det blåses 6 m rakt ner eller som i mitt fall 4,5+ säg 2,5m går väl nästan jämnt ut....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vet i hundan om man får ha det, vad jag förstår så får man inte ha påfyllningsrör i plast på grund av statisk el. men i och för sig är problemet större i själva påfyllningsröret så jag vet inte, det kanske inte är något problem.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det blir en del böjar på påfyllnadsröret (180grader) eller hur skall chauffören koppla på sin slang? Så från att gå rakt upp skall den vända rakt ner med en radie på hur många dm? Risk för finfraktion. Du lär få problem med att reklamera på gr av spån.

Kolla först med tänkt bulkleverantör om de överhuvudtaget vill leverera till en sådan plastsilo.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jolevik
Gallringsobjekt

Inlägg av jolevik »

Höjden är nog ingen fara med. I Torslanda har man byggt en provisorisk (tror jag) pelletseldad panncentral med en silo jämte som säkert är 7-8 m hög. Den har ett utanpåliggande rör som går in i toppen på silon.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

jolevik skrev:Höjden är nog ingen fara med. I Torslanda har man byggt en provisorisk (tror jag) pelletseldad panncentral med en silo jämte som säkert är 7-8 m hög. Den har ett utanpåliggande rör som går in i toppen på silon.
Mafa säljer ju silos som är högre än så. Se denna bild http://www.mafa.se/images/un.jpg

Denna silo finns med en höjd på upp till 12,45 m. Med utanpåliggande rör med en 90º böj och med en avslutning i en cyklon. Men då är materialet plåt och inte plast. Tror att det är där som det känsliga kommer in. Materialet i silon är det känsliga inte höjden, eller påfyllningen.
Moderator
Skriv svar