Jag har fått tjärliknande avlagringar i brännutrymmet. När det stelnar så blir det mer plastiskt, och det luktar pyton med rök som sticker i ögonen som sipprar ut från brännutrymmet. Nu har jag gått över på el för det fyller pannrummet på en halvtimme, och luktar i hela huset.
Hur länge har du haft problemet?
Har du någon oförbränd pellets i pannan?
Det kan vara så att luftkanalerna är igensatta så att förbränningen ej får tillräckligt med luft. Då matas oförbränd pellets över och hamnar på botten i eldstaden. Dessa ligger och pyr och svettas så att kärbildning bildas i förbränningsutrymmet. Har varit med om detta på brännare som Bequem och EcoTec. Kan även förekomma hos brännare som Pellx, då av orsaken att pelletsen stutsar in i pannan av för hög fart om man inte har någon stopp- plåt i framkant på brännarröret. Dessa problem brukar mest komma efter en längre periods eldning.
Karla1 skrev:Hur länge har du haft problemet?
Har du någon oförbränd pellets i pannan?
Det kan vara så att luftkanalerna är igensatta så att förbränningen ej får tillräckligt med luft. Då matas oförbränd pellets över och hamnar på botten i eldstaden. Dessa ligger och pyr och svettas så att kärbildning bildas i förbränningsutrymmet. Har varit med om detta på brännare som Bequem och EcoTec. Kan även förekomma hos brännare som Pellx, då av orsaken att pelletsen stutsar in i pannan av för hög fart om man inte har någon stopp- plåt i framkant på brännarröret. Dessa problem brukar mest komma efter en längre periods eldning.
Har du kollat rökkanalen?
Jag förstår inte vad menar du med att kolla rökkanalen?
Boo Forssjö har legotillverkat pellets till Statiol.
Fick en pall som det stod Boo på påsarna, men det var statiol-pellets i säckarna, då de hade lämnat en massa kvar när tillverklingen drog igång igen.
Lätt att se om du har fått dessa påsar:
Ibland de mörka pelletsarna, så finns det ett fåtal väldigt ljusa.
Då vet du att du har fått just denna leverans.
VÄLDIGT IRRITERANDE !!!
Var tvungen att dra ner matningen vid denna leverans, inte pga innehållet, utan att det behövdes mer luft för att förbränna alla föroreningar i pelletsen. Blev KOLSVART i pannan till en början.
Nu funkar det bättre...