Hej på Er.
Jag är lite frågande till de uppgifter som framkommit i debatten när jag tittar under länken "
www.skekraft..." Att det skulle ge högre energivärde i ett bränsle om man först "kokar" det, låter synnerligen långsökt. Förvisso är det någon signatur här som hävdar att energivärdet blir högre, och inte texten som länken pekar på.
Mig veterligt innehåller allt torrt träbränsle ca. 24 MJ/kg=6.7 kWh/kg, om jag inte minns fel, förutsatt att man eldar det i en "bomb-kalorimeter", vilket jag inte tror att någon värmer huset med. Värmevärdet å andra sidan, där ångentalpin för för den fukt som bränslet dels innehåller (och dels bildar under förbränningen) är borträknad, är för hyggligt torrt träbränsle (t. ex. pellets) ca. 18 MJ/kg=5 kWh/kg. M. a. o. relativt oberoende av om det är tall, gran, björk, mm. Att sedan en vresig björk både är svårkluven och tung att bära, gör att man får många kilon i pannan om man eldar upp den. Det kan vi pelletseldare "strunta blankt i", då vi köper vårt bränsle efter vikt, och inte volym.
Om sedan våra grannar i väst har kommit på en tillverkningsmetod som ger en "hållfastare" pellets, genom att mer lignin frigörs under kokningen, är det kanske läge att gratulera, men det låter som ett dyrbart sätt att fixa ligninet på.
Lignin är ett naturligt förekommande bindemedel som frigörs när pellets pressas - utan föregående kokning. Om man inte är nöjd med mängden kan man tillsätta lignin, som det finns gott om, då detta är en restprodukt i pappersmassaframställning (jag är inte helt insatt i om detta har förändrats i dagsläget, men i pelletseldningens begynnelse fanns det gott om lignin i massaindustrin).
Å andra sidan tycker jag personligen att det finns svensk pellets med tillräckligt bra kvalite, vad beträffar hållfastheten. Vad gäller värmevärdet i vår pellets, jämfört med den norska, skulle jag bli ytterst förvånad om det skilde något nämnvärt. Det enda som jag kommer på, vore om fukthalten i princip är noll i den norska pelletsen. Finns det någon uppgift på detta? Ännu mera tveksam är jag till att "energivärdet" i den norska pelletsen skulle vara högre, förutsatt att de inte hällt nordsjöolja i den - men det skulle nog inte föranleda någon svanmärkning... Den mesta pelletsen i sverige pressas av sågspån från våra sågverk, och visst slinker det med lite bark i den. Det finns även gott om mindre pelletstillverkare som pressar sitt av kutterspån från hyvlerier, och då är det inget bark med. Jag har aldrig sett något bevis för att pelletsen pressad av kutterspån skulle skilja nämnvärt i värmevärde, jämfört med den som pressats av vanligt sågspån.
Förövrigt hoppas jag att ingen säljare av den norska pelletsen medvetet har angivit "energivärdet" i sin pellets, för att jämföra med "värmevärdet" i svensk pellets. Det vore, snudd på, en bra norge-historia - om det inte vore ett sådant svindleri.
Slutligen, om någon ändå upplever en skillnad med den norska pelletsen, skulle jag misstänka att det beror på densiteten i bränslet. Om de nu har pressat sin pellets hårdare och kanske har en mer välklippt pellets, samt dessutom tillverkar 6mm i stället för 8mm, förändras naturligtvis bränsle-/luft-blandningen. Har man tidigare haft ett luftöverskott - vilket beskrivningen av lågan hos någon tydde på - är det klart att det upplevs som positivt. Å andra sidan hade det förmodligen varit enklare, och billigare, att trimma brännaren.
Bara för att undvika misstankar om jäv, vill jag påpeka att jag inte har den minsta koppling till svensk pelletsindustri - bortsett från att jag är kund där.
Hälsningar, pa.