Årsverkningsgrad oljepanna Värmebaronen Joker

Skriv svar
xrf
Fröträd

Årsverkningsgrad oljepanna Värmebaronen Joker

Inlägg av xrf »

Någon som vet vilken verkningsgrad som man skall ange för Jokers oljepanna, måste ha uppgiften för ansökan om konverteringsstöd. :D
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Förbränningsverkningsgraden tar enbart hänsyn till rökgasförlusterna.
Förbränningsverkningsgraden är ett mått på förbränningens effektivitet och bör ligga på 90% och uppåt. På en väl intrimmad pellets anläggning.

Pannverkningsgraden tar hänsyn till såväl rökgasförluster samt strålningsförluster och ger en uppfattning om värmeanläggningens effektivitet vid kontinuerlig drift.Blir ofta något lägre än ovan stående verkningsgrad.

Årsmedelverkningsgraden tar hänsyn till samtliga förluster,alltså även genomströmningsförluster vid stillestånd.För att kunna bestämma storleken på genomströmmningsförlusterna måste man känna till brännarens drifttider under hela året.Årsmedelverkningsgraden är det bästa begreppet för att ange effektiviteten hos en pannanläggning.
Den är betydligt lägre än förbränning resp pannverkningsgraden och kan ligga på 60-80%

Efter som förbränningsverkningsgraden på en pelletspanna kan utan svårigheter komma över 90% i förbränningsverknings grad. Tycker jag att du skall använda den.
xrf
Fröträd

Ojdå...

Inlägg av xrf »

...hej och tack för denna utredning men...

Det de söker i ansökan verkar handla om oljepannans verkningsgrad och inte pelletsanläggningens. Detta för att de skall kunna räkna ut hur mycket jag sparar på att konvertera.

Man skall ange verkningsgrad och antal m3 olja man brukade förbruka samt sedan använder myndigheten en schablon på 10 000 (kWh/m3?) och räknar ut en produkt på antal kWh/år i oljeenergikonsumtion.

MVH/Jimmy
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
logaritmen
Stor entusiast!

Re: Ojdå...

Inlägg av logaritmen »

[quote="xrf"]...hej och tack för denna utredning men...

Det de söker i ansökan verkar handla om [u]oljepannans verkningsgrad[/u] och inte pelletsanläggningens. Detta för att de skall kunna räkna ut hur mycket jag sparar på att konvertera.

Man skall ange verkningsgrad och antal m3 olja man brukade förbruka samt sedan använder myndigheten en schablon på 10 000 (kWh/m3?) och räknar ut en produkt på antal kWh/år i oljeenergikonsumtion.

MVH/Jimmy[/quote]
Jag tycker detta verkar konstigt!! Om det är som du säger kan du säga att oljepannan har en verkningsgrad på 30% och förbrukar 5 kubik olja/År.Samt hävda ett min nya pelletsanläggning har en verkningsgrad på 93,2% och kommer att förbruka ca:7 ton pellets / År.

Pelletspris/ton ca.1950 kr 1950*7=13650kr/År
Oljepris /kubik ca 9500 kr 9500*5= 47500kr/ År

Var någonstans söker du konverteringsbidrag?
Myndigheterna måste kunna fatta skillnaden utan krångel????????
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Jag tycker detta verkar konstigt!! Om det är som du säger kan du säga att oljepannan har en verkningsgrad på 30% och förbrukar 5 kubik olja/År.Samt hävda ett min nya pelletsanläggning har en verkningsgrad på 93,2% och kommer att förbruka ca:7 ton pellets / År.

Pelletspris/ton ca.1950 kr 1950*7=13650kr/År
Oljepris /kubik ca 9500 kr 9500*5= 47500kr/ År

Var någonstans söker du konverteringsbidrag?
Myndigheterna måste kunna fatta skillnaden utan krångel????????
snubblaren
Entusiast!

Tillbaka igen...

Inlägg av snubblaren »

Det var ett tag sedan jag var verksam här på forumet. En mycket aktiv Thermiaanhängare på det här forumet påstod då att man bara kan komma upp i en årsverkningsgrad på runt 70% med en övermatad brännare. Jag påstod att det var skitsnack och därmed avstannade den diskussionen i och med väntan på testresultat:
Värmebaronens kombination av Comet o övermatade Viking Bio är enligt en av deras säljare uppmätt av Sveriges Provnings och Forskningsinstitut - vilket är ett ackrediterat forskningsorgan och alltså mycket pålitiligt i o m att de inte har några egna kunder som t ex ÄFAB som mäter i andra sammanhang - i dryga 90%, de absoluta siffrorna kommer när papprerna är helt klara. Vilket betyder att vissa besserwissers får sina uppfattningar omkullkastade. Det betyder också att underhåll och lätthet att sota sin anläggning är viktigast i längden. Comet (Joker) gör man vid på några minuter. Det är mer än man kan säga om många andra pelletspannor. Spaksotningen som är så på ropet nu skakar bara runt turbulatorerna. Prova att skaka en turbulatotor i en sån panna och ta sen ett tag med en sotviska - då först får man en uppfattning om hur det egentligen ser ut i tuben. Det mesta av sotet sitter givetvis kvar...
Spaksotning är inte lösningen - bara en bit på vägen. Bättre att göra en liten insats själv och få pannan riktigt fin och ren. Det tjänar man på.
Än så länge är egen arbetsinsats på någon timme i månaden bäst... orkar man inte med det så skaffa en värmepump istället!
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Och - jag glömde en sak. Det man mäter som årsverkningsgrad är väldigt beroende på hur pannan sköts. En panna som sotas enbart några gånger om året får en extremt dålig verkningsgrad. Oavsett vilket fabrikatsemblem som står på höljet. Jag menar - det är ju inte emblemet som påverkar nersotningen, eller hur? Alla blir lika skitiga efter tag.
Säg emot det - den som kan!

Kan pannan sotas på ett enkelt sätt så blir det gjort. Det är det allra viktigast när man väljer pelletspanna tycker jag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:Och - jag glömde en sak. Det man mäter som årsverkningsgrad är väldigt beroende på hur pannan sköts.
Nja årsverkningsgrad räknas genomströmnings o strålningsförlusterna oxå in vilket man inte får mer av om pannan är dåligt sotad..
Dåligt sotad får man naturligt vis sämre årsverkningsgrad (då allt är inräknat) men framför allt pannverkningsgraden blir sämmre om pannan är dåligt sotad..

Genomströmningsförlusterna blir mindre med dåligt sotad panna men det väger inte upp den försämrade pannverkningsgraden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar