Jag ser att det finns somliga som kör timerstyrning av brännaren under "lågsäsongen" av pannan men att det kan bli lite dumt med vissa saker.
Här ser jag ju direkt ett behov: Ett tidsstyrd relä som sitter "mellan" thermostat och brännare och "luras". Funktionen tänker jag som så:
Dygn/tid styrd (jag tänker veckostyrd) på så vis att man kan ställa en tillslagstid och sedan en viss tid där den är på. Efter denna tiden avkännas termostaten och när den bryter brytar detta specialrelä också och är bryten fram till nästa tid som är inlaggd.
Exempel:
Det är lagt in att den ska slå på mån-fre 06:00 och minst vara på 15 min men dock så länge themostaten är "kall". När thermostaten sedan blir "varm" bryts thermostaten sedan fram till nästa tiden som är inlaggd.
Dessa tider kan läggas olika för varje dag i veckan, jag har inte definierat mer än det då det blir fel att låsa något i detta läge.
Antalet kan vara ca: 18 tider/dygn om man gör det veckobaserat, alltså 18 tider måndag, 18 (andra eller lika) tider tisdag, onsdag osv.
Finns det ett behov för detta?
Timer extrarelä
Timer extrarelä
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Skulle tanken vara att få längre gångtider för brännaren?
Tänker du dig detta vid körning mot tank, eller direkt i pannan, eller bådadera?
Vad har du för temperaturgivare? Är det till/från, eller har du möjlighet att mäta temperaturen analogt?
Kan du mäta analogt finns det ju ett slugare sätt, men det fungerar inte med bara en termostat.
Tänker du dig detta vid körning mot tank, eller direkt i pannan, eller bådadera?
Vad har du för temperaturgivare? Är det till/från, eller har du möjlighet att mäta temperaturen analogt?
Kan du mäta analogt finns det ju ett slugare sätt, men det fungerar inte med bara en termostat.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Tanken är att användaren har varmvatten på morgonen och på kvällen eller vilka tider som behövs för den familje, baserat på deras dygnsrytme.
Det är inte planerat på att vara termostat i sig fastän det är fullt möjligt att lägga till den funktion "slå på kl: xx:yy & ww:zz samt om tempen understiger vv grader", det är tänkt som VV-eldning under de "eldningsfria" delar av året.
Det kan såklart kombineras på olika sätt men grundtanken är just VV inför morgon/kvällsdushen under sommarmånaderna.
Det är alltså tänkt så att den sitter mellan den vanliga termostat och brännaren på så sätt att det vanliga termostat ska vara på ("behöver värme tack") OCH att tidskravet ska vara uppnådd. När skiten sedan bränner kommer timern att stänga av synkroniserat med termostaten vilket ger att du kan ladda ack-tanken 1 gg/dygn om du vill eller som jag utan tank se till att det finns VV på morgonen och kvällen och sedan ha brännaren avstängd.
Det är inte planerat på att vara termostat i sig fastän det är fullt möjligt att lägga till den funktion "slå på kl: xx:yy & ww:zz samt om tempen understiger vv grader", det är tänkt som VV-eldning under de "eldningsfria" delar av året.
Det kan såklart kombineras på olika sätt men grundtanken är just VV inför morgon/kvällsdushen under sommarmånaderna.
Det är alltså tänkt så att den sitter mellan den vanliga termostat och brännaren på så sätt att det vanliga termostat ska vara på ("behöver värme tack") OCH att tidskravet ska vara uppnådd. När skiten sedan bränner kommer timern att stänga av synkroniserat med termostaten vilket ger att du kan ladda ack-tanken 1 gg/dygn om du vill eller som jag utan tank se till att det finns VV på morgonen och kvällen och sedan ha brännaren avstängd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!