Koppla en timer till pumpen?
Det är jag som monterade "fattigmanstermostaten".
För mitt hus passar det perfekt, vid varmare än 0 grader ute startar cirkpumpen klockan 06.00 (efter nattsänkningen) och är igång till ca 12-13.00 och startar inte mer. Vid kallare väder startar den en snabbis på kvällen och stannar vid 23 när nattsänkningen går in.
(Ca 40 grader framledningstemp)
Nu har jag väl det lite speciellt då jag bor i ett lättbetongshus från 54 med 30 cm väggar som lagrar värmen. (dock frånlufts ventilation)
Hur mycket pellets jag sparar kan jag inte säga men jag har ett mycket behagligare innerklimat.
Där sitter en shunt och shuntstyrning på min CTC265 men värmetråden i "shuntdonet" envisades med att brinna av och jag lessnade i början av nittiotalet att betala 800 för en ny varje gång.
För mitt hus passar det perfekt, vid varmare än 0 grader ute startar cirkpumpen klockan 06.00 (efter nattsänkningen) och är igång till ca 12-13.00 och startar inte mer. Vid kallare väder startar den en snabbis på kvällen och stannar vid 23 när nattsänkningen går in.
(Ca 40 grader framledningstemp)
Nu har jag väl det lite speciellt då jag bor i ett lättbetongshus från 54 med 30 cm väggar som lagrar värmen. (dock frånlufts ventilation)
Hur mycket pellets jag sparar kan jag inte säga men jag har ett mycket behagligare innerklimat.
Där sitter en shunt och shuntstyrning på min CTC265 men värmetråden i "shuntdonet" envisades med att brinna av och jag lessnade i början av nittiotalet att betala 800 för en ny varje gång.
Jag har rumstermostater och Honeywell-ventiler som när de är stängda även stänger cirkulationspumpen. Jag har en termostat på bostadsvåningen och en i källaren samt separata slingor för varmvatten till radiatorerna. Visst varierar innetemperaturen ett par grader men övriga problem som beskrivs i den här tråden känner jag inte igen. Huset är från -71 och jag tror att Honeywell-systemet är lika gammalt men det fungerar bra.
Jag kommer att behålla systemet så länge jag kan men när pannan brakar ihop kommer jag satsa på shuntautomatik. Ett problem som jag kan råka på då är att jag, som sagt, har separata ledningar till radiatorerna i bostadsvåningen och i källaren och innegivaren kommer rimligtvis sitta i bostadsvåningen. Detta vet jag inte hur jag ska lösa men den dagen den sorgen... Termostatventiler på radiatorerna kan kanske vara en lösning. Det har jag inte idag.
Jag kommer att behålla systemet så länge jag kan men när pannan brakar ihop kommer jag satsa på shuntautomatik. Ett problem som jag kan råka på då är att jag, som sagt, har separata ledningar till radiatorerna i bostadsvåningen och i källaren och innegivaren kommer rimligtvis sitta i bostadsvåningen. Detta vet jag inte hur jag ska lösa men den dagen den sorgen... Termostatventiler på radiatorerna kan kanske vara en lösning. Det har jag inte idag.
Viessmann Vitodens 222 F
Vad kompleterar man denna termostat med som ska styra shunten då?Bassman skrev:Som någon-vem-det-nu-var skrev tidigare så kan man ju skaffa en rumstermostat som man sätter på lämpligt ställe i huset och låta den styra cirkulationspumpen. Riktigt bra idé till "fattigmans-styrning" tycker jag.
Exempelvis art.nr. 32-4128 från Clas Ohlson. --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Nu har du nog massuppfittat lite, tanken är ju att termostatstyra cirkulationspumpen. Så länge pumpen inte drar mer än 2A (vilket motsvarar 460W vid 230V) så behövs inget annat alls än själva termostaten, lite kabel och en kopplingsdosa.sarrow skrev:Vad kompleterar man denna termostat med som ska styra shunten då?
F ö så gillar jag 36-1903 bättre...

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ