Hittills har jag reglerat värmen som skickas ut med termostaten (har separat VV-beredare som värmer på pannans vv lite extra) men det skulle ju vara käckt att kunna shunta ut värmen istället...

Är du säker på det? Men varför är det hål i plåten så man kommer åt dem då? Skum konstruktion om inte annat...Jesper@Fordson skrev:Insexskruvarna håller ihop schunten så pilla inte på dom...
Hur mycket vågar man ta i då? Iofs så har jag redan tagit i för kung, fosterland o hela baletten och den har itne visat minsta intresse av att ens fundera på att röra sig...Bara att ta i och ta inte 5-56 eller så sör det kan skada tätningen..
Detta händer om man inte regelbundet "motionerar" sin shunt. Har själv märkt att shunten "fastnar" lite lätt när den har stått över sommaren. Rör man den inte på flera år så fastnar den till slut för evigt.ingemar_o skrev:det satt nån liknande shunt på min asj parca - 56
när jag hade bytt panna så testade jag med en stor rörtång att rubba den men enda som hände var att jag höll på att tippa omkull pannanmen tro inte att shunten rörde på sig den va & förblev stum.
Jo jag såg det och det ser lika dant ut i vänstra nedre hörnet oxo, fast det känndes då torrt som fnöske...Joachim A skrev:Håller pannan på att rosta sönder? ser ut som om den fuktar lite nedre högra hörnet bredvid shunten
Jo du, det känner jag igen. Har bara lyckats framställa lite metallspån med hjälp av rörtången men shunten rör sig inte ur fläcken...ingemar_o skrev:det satt nån liknande shunt på min asj parca - 56
när jag hade bytt panna så testade jag med en stor rörtång att rubba den men enda som hände var att jag höll på att tippa omkull pannanmen tro inte att shunten rörde på sig den va & förblev stum.
Har för mig att det står i anvisningarna till säkerhetsventilerna att de skall "motioneras" en gång per månad..... Undrar hur många som gör det....Bassman skrev:Dessutom så är ju frågan hur tät shunten blir sen om man skulle lyckas få isär den? När vi flyttade in i november så testade jag säkerhetsventilen, det slutade med att jag fick byta ut den...
De nedre skruvarna kan behöva förlängas med en adapter för att en ev. shuntmotor skall få en fast punkt i tillvaron. Så är det på min gamla shuntmotor.Bassman skrev:Fast jag förstår fortfarande inte varför de två nedre skruvarna är insex och åtkomliga genom plåten?![]()
![]()
Nån som har nån bra (eller dålig för den delen) teori om det?
Jag har en lika dan panna med samma problem fast jag kan vrida lite på den fortfarande. Skall ta loss den och reparera när det blir varmt.Bassman skrev:Fast jag förstår fortfarande inte varför de två nedre skruvarna är insex och åtkomliga genom plåten?![]()
![]()
Nån som har nån bra (eller dålig för den delen) teori om det?
Dessutom så är ju frågan hur tät shunten blir sen om man skulle lyckas få isär den? När vi flyttade in i november så testade jag säkerhetsventilen, det slutade med att jag fick byta ut den...