Stenhård shunt.

Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Stenhård shunt.

Inlägg av Bassman »

Jag har ju en Parca 100B från 1973 och shunten på den sitter som berget. Jag har tagit i så mycket jag vågar med en rörtång men den rör sig inte en mm. Funderar på om de två stora insex-skruvarna sas reglerar trögheten på shunten? Eftersom det är gamla grejjor så tänkte jag att jag frågar här först innan jag börjar skruva loss saker, man vill ju inte stå utan värme helt plötsligt även fast vinterkylan varkar ha gett upp för den här gången... ;)
Hittills har jag reglerat värmen som skickas ut med termostaten (har separat VV-beredare som värmer på pannans vv lite extra) men det skulle ju vara käckt att kunna shunta ut värmen istället...

Bild
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jesper@Fordson skrev:Insexskruvarna håller ihop schunten så pilla inte på dom...
Är du säker på det? Men varför är det hål i plåten så man kommer åt dem då? Skum konstruktion om inte annat... :? :?:

Bild
Bara att ta i och ta inte 5-56 eller så sör det kan skada tätningen..
Hur mycket vågar man ta i då? Iofs så har jag redan tagit i för kung, fosterland o hela baletten och den har itne visat minsta intresse av att ens fundera på att röra sig... :(
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det satt nån liknande shunt på min asj parca - 56
när jag hade bytt panna så testade jag med en stor rörtång att rubba den men enda som hände var att jag höll på att tippa omkull pannan :? men tro inte att shunten rörde på sig den va & förblev stum.
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ingemar_o skrev:det satt nån liknande shunt på min asj parca - 56
när jag hade bytt panna så testade jag med en stor rörtång att rubba den men enda som hände var att jag höll på att tippa omkull pannan :? men tro inte att shunten rörde på sig den va & förblev stum.
Detta händer om man inte regelbundet "motionerar" sin shunt. Har själv märkt att shunten "fastnar" lite lätt när den har stått över sommaren. Rör man den inte på flera år så fastnar den till slut för evigt.

Bassman:

Ett tips, som förvisso nog kräver tömning av systemet, är att lossa samtliga skruvar på shunten och "lyfta på" locket. Sedan kanske det går att smörja upp ventilen, då man kommer åt, för att sedan försöka med "kung och fosterlands kraften" igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Bassman skrev:
Bild
Håller pannan på att rosta sönder? ser ut som om den fuktar lite nedre högra hörnet bredvid shunten
Thermia Biomatic 20+
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan S
Lärjunge!

lossa shunt.

Inlägg av Håkan S »

Tråkit nog så är det nästan alltid nödvändigt att tappa av pannan och helst värma med gas för att få isär en fastnad shunt, man brukar kunna ta i tills något går sönder annars.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

De e la bara å tappa ur, inte så knöligt..... blir lite urluftningsjobb sedan men det är det väl värt ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Joachim A skrev:Håller pannan på att rosta sönder? ser ut som om den fuktar lite nedre högra hörnet bredvid shunten
Jo jag såg det och det ser lika dant ut i vänstra nedre hörnet oxo, fast det känndes då torrt som fnöske...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

ingemar_o skrev:det satt nån liknande shunt på min asj parca - 56
Jo du, det känner jag igen. Har bara lyckats framställa lite metallspån med hjälp av rörtången men shunten rör sig inte ur fläcken... :(

Far jag kan inte få upp min cocosnöt...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Fast jag förstår fortfarande inte varför de två nedre skruvarna är insex och åtkomliga genom plåten? :? :?:
Nån som har nån bra (eller dålig för den delen) teori om det?

Dessutom så är ju frågan hur tät shunten blir sen om man skulle lyckas få isär den? När vi flyttade in i november så testade jag säkerhetsventilen, det slutade med att jag fick byta ut den... :oops:
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bassman skrev:Dessutom så är ju frågan hur tät shunten blir sen om man skulle lyckas få isär den? När vi flyttade in i november så testade jag säkerhetsventilen, det slutade med att jag fick byta ut den... :oops:
Har för mig att det står i anvisningarna till säkerhetsventilerna att de skall "motioneras" en gång per månad..... Undrar hur många som gör det....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Bassman skrev:Fast jag förstår fortfarande inte varför de två nedre skruvarna är insex och åtkomliga genom plåten? :? :?:
De nedre skruvarna kan behöva förlängas med en adapter för att en ev. shuntmotor skall få en fast punkt i tillvaron. Så är det på min gamla shuntmotor.

Jag hade på en massa 556 för att få den att gå lättare och i mitt fall gick det bra. Visste inte att det var risk för tätningen. :oops: Det kan ju finnas folk här på sajten som bor nära dig och håller på att slänga sin panna. Kanske har de något som passar?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Bassman skrev:Fast jag förstår fortfarande inte varför de två nedre skruvarna är insex och åtkomliga genom plåten? :? :?:

Dessutom så är ju frågan hur tät shunten blir sen om man skulle lyckas få isär den? När vi flyttade in i november så testade jag säkerhetsventilen, det slutade med att jag fick byta ut den... :oops:
Jag har en lika dan panna med samma problem fast jag kan vrida lite på den fortfarande. Skall ta loss den och reparera när det blir varmt.

De nedre skruvarna byts ut mot längre skruvar när man monterar hållare för motordrivning. Har fått monterat av motordrivningen eftersom axeln kärvar så hårt så att motorn orkar ej rubba axeln.
Skriv svar