Murstocksanslutning

Skriv svar
Sebbe stålkula
Ungskog

Murstocksanslutning

Inlägg av Sebbe stålkula »

Hejsan beställde en UNO igår. Och ska sätta insatsrör i skorstenen själv .
men nu skulle jag behöva ett Murstocksanslutning till panna,
Någon som vet var man kan inhandla något sådan? röret på pannan är 100*170 så det bör ju vara större en så!

Tack på Förhand Sebbe
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Går det inte att göra hål i murstocken, sticka in rörer från pannan och sedan mura igen. Så har jag det i fall. Mitt rökrör från pannan - som ansluter till skorsten - går horisontellt från pannan och är 60-70 cm långt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Mura fast medföljande rör är nog absolut vanligaste tillvägagångssättet. Skarva rör är alltid en problemkälla.
Har du väldigt långt från pannan till skorstenen ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Sebbe stålkula
Ungskog

murstocksanslutning

Inlägg av Sebbe stålkula »

Jag ringde min pannlevernatör och han fixade fram en som sålde det jag behövde. Men ni som har murat fast röret hur gjör ni när ni ska sota ???
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har också ett horisontellt rör enligt bilden:
Bild

Jag är osäker på om där är öppet vid det röda strecket, jag kan ju tycka det så att askan åker ner mot sotluckan. Men jag har inte kollat att det verkligen är så. Är det så att det är igenmurat där så får man väl dammsuga ut askan genom locket i det horisontella röret?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

wertok skrev:Jag är osäker på om där är öppet vid det röda strecket, jag kan ju tycka det så att askan åker ner mot sotluckan. Men jag har inte kollat att det verkligen är så. Är det så att det är igenmurat där så får man väl dammsuga ut askan genom locket i det horisontella röret?
Om det inte är öppet, vad har isåfall sotluckan för funktion???

Det är nog öppet annars hade sotaren klagat....... :wink:

Har lika lösning på mina tre rökkanaler. Samtliga sotluckor sitter nere i pannrummet, trots att två av "rökallstrarna" sitter i våningen ovanför.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar