varmattenväxlare-legionella?

Skriv svar
emil
Ungskog

varmattenväxlare-legionella?

Inlägg av emil »

Håller på att undersöka marknaden av integrerade system och märker att månge leverantörer inte har vanliga beredare utan värmeväxlare som i bästa fall kommer upp i 45 grader.
Enligt expertis på området så ska temperaturen regelbundet vara över 60 grader i utgående röret för att man ska vara säker.

Vad tror ni?
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Att växlare bara kan leverera 45 grader stämmer inte min kan leverera betydligt varmare än så. Legionellabakterien förökar sig i stillastående vatten och det kan man inte påstå finns i en växlare. Inget fall i Sverige som härrör sig från villapannor såvitt jag kan se: http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMI ... px?id=2310
Legionella är mitt absolut minsta orosmoment i mitt hem, jag är mer rädd för att ett flygplan ska komma genom taket :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
emil
Ungskog

Inlägg av emil »

Då kan jag känna mig lugn på den fronten :D .
Tråkigt är att flygtrafiken till Malöga flygplats går över våran taknock :cry: .
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det är först när man tappar stora vattenmängder (stora badkar) via värmeväxlare som vattentempen kan gå under 40-45 grader. Det finns ett skäl till att man har blandningsventiler även på pannor med växlare.

Risken med att varmvattnet kan hålla för låg temp är obefintlig då det är vatten som nyss var för kallt för att dessa bakterier skall kunan trivas. De som ev. finns naturligt i vattnet hinner inte förökas sig under den korta tid (de sekunder) vattnet har "fel" temperatur.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar