Det var av sådana orsaker jag valde att byta ut min CTC 265:a.
Att lägga några tusen mer när jag köpte huset för att få en ny panna var det värt anser jag för tryggheten. Man vet ju aldrig när CTC:n hade bestämt sig för att gå hem, en kompis bytte sin CTC '70 för sex år sedan då läckte den pannvatten, den hade rostat igenom, och det hade ju vart surt som fan att installera en pelletsbrännare i CTC:n och sedan behövt byta ut den efter nått år.
En VVS:are rekommenderade en arbetskamrat att inte sätta in acctankar och solvärme till en gammal panna pga installationskostnaden för acctankar och solvärme var så dyrt, skulle sedan pannan lägga av blir det ju svindyrt igen när en del av installationen måste göras om.
Vissa saker måste få kosta pengar...
Begagnad CTC 1100? Dumsnålhet?
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- Energiprofet!
Hej!
Kör själv med en CTC 1100 Family med alla turbulatorerna i och är mycket nöjd. Hög verkningsgrad. 140 grader ut i rökgastemp efter pannan. Kräver lite uraskning per vecka under den kalla årstiden men även brännarkroppen behöver askas ur från lite slagg så då suger man pannrummet på en minut. Inget att oroa sig för. En bra panna på många sett. Så får du en sådan så slå till....blir en billig investering som betalar sig snabbt...
MVH
Ulf
Kör själv med en CTC 1100 Family med alla turbulatorerna i och är mycket nöjd. Hög verkningsgrad. 140 grader ut i rökgastemp efter pannan. Kräver lite uraskning per vecka under den kalla årstiden men även brännarkroppen behöver askas ur från lite slagg så då suger man pannrummet på en minut. Inget att oroa sig för. En bra panna på många sett. Så får du en sådan så slå till....blir en billig investering som betalar sig snabbt...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Vet inte men försök att kolla upp var fjärvärme byggs ut ..sedan tar du och åker ut till området och snackar med gubbarna för dom vill inget annat än att bli av med pannor ..grannen köpte en sådan panna 3 år gammal för 3000kr ..tyvärr minns jag inte fabrikat men hur som så har den all automatik inbyggt och den funkar kanon med KMP PX21.
Men som sagt om CTC1100 ..humm min kusin kastar ut sin så fort det blir lite varmare ute för den har rostat sönder vid elpatronerna och läcker som en sil och det så illa att det inte går att fixa ..okey visst går det att fixa med ny plåt som svetsas på pannan och tre nya patroner ..enligt CTC och röris så är det väldigt vanligt att just CTC1100 rostar just där.
Men som sagt om CTC1100 ..humm min kusin kastar ut sin så fort det blir lite varmare ute för den har rostat sönder vid elpatronerna och läcker som en sil och det så illa att det inte går att fixa ..okey visst går det att fixa med ny plåt som svetsas på pannan och tre nya patroner ..enligt CTC och röris så är det väldigt vanligt att just CTC1100 rostar just där.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd