Begagnad CTC 1100? Dumsnålhet?
-
- Fröträd
- Kontakt:
Begagnad CTC 1100? Dumsnålhet?
Ska byta till pellets när oljan tar slut om ett par månader, och funderar nu på vad man ska installera. Pannan skall också bytas. Installationen av pannan kommer min far göra som är vvs:are, medan installationen (eller iaf intrimningen) av brännaren lejs bort till någon med kunskap och instrument.
Det jag just nu går och funderar på om det kan vara värt att investera i en begagnad oljepanna istället för att köpa nytt. Man kan köpa 5 år gamla CTC 1100 på blocket för omkring 5000:-, och det är ju betydligt billigare än att köpa en helt ny panna.
Men å andra sidan sägs det ju att CTC 1100 inte alls är nån optimal panna för pellets, även om man läst flera inlägg här där folk eldar i sådana med bra resultat. Att det blir lite bökigare med mer och krångligare uraskning kanske är värt pengarna man sparar? Verkningsgradsmässigt så klarade sig ju CTC 1100 mycket bra i ÄFAB:s test, så det finns ju egentligen ingenting att förlora på den delen av kalkylen.
Sen måste man ju givetvis även beakta livslängden på pannan. Hur länge bör man räkna med att en modern oljepanna håller?
Vad anser ni som använder CTC 1100? Fungerar det bra enligt er?
Det jag just nu går och funderar på om det kan vara värt att investera i en begagnad oljepanna istället för att köpa nytt. Man kan köpa 5 år gamla CTC 1100 på blocket för omkring 5000:-, och det är ju betydligt billigare än att köpa en helt ny panna.
Men å andra sidan sägs det ju att CTC 1100 inte alls är nån optimal panna för pellets, även om man läst flera inlägg här där folk eldar i sådana med bra resultat. Att det blir lite bökigare med mer och krångligare uraskning kanske är värt pengarna man sparar? Verkningsgradsmässigt så klarade sig ju CTC 1100 mycket bra i ÄFAB:s test, så det finns ju egentligen ingenting att förlora på den delen av kalkylen.
Sen måste man ju givetvis även beakta livslängden på pannan. Hur länge bör man räkna med att en modern oljepanna håller?
Jag kör pellets i min ctc1100 sedan en månad. Det fungerar bra, men jobbar fortfarande med att trimma in den för att förbättra verkningsgraden. Pannan är dock väldigt liten inuti vilket gör att man inte kan räkna med att få en jättebra verkningsgrad och dessutom måste man sota ur den lite oftare än om man har en större panna.
Jag skulle nog inte köpa en ctc 1100, går det inte att hitta andra begagnade oljepannor som är lite bättre lämpade för pellets?
Jag skulle nog inte köpa en ctc 1100, går det inte att hitta andra begagnade oljepannor som är lite bättre lämpade för pellets?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
-
- Försäljare
- Kontakt:
CTC 1100.
Ett svar på Frågan om pannbyte till ctc1100.
Jag bytte förra sommaren från en totalt söndereldad combipanna alla Norah 300 / ctc. till en begagnad 1100 med VIKING 9990, jäsikens så bra det fungerar.
Jag har även en acctank på 750 liter med ett laddkoppel 4030, Allt detta sägs vara dåliga saker om man frågar vvsare. Du kommer att tappa massor med effekt på vattnet i tanken den där pannan kan man bara kasta på tippen mm var en del av svaren man fick.
Mitt hus är 230m2 varav 190 m2 uppvärmt byggt -51, 2 st galna tonårsbrudar som bor i duschen och 23 grader på övervåning och 3 lägre på nedervåning min kostnad för värme och vatten 2004 var 875 kr månaden. Faaann va dåligt det funkade!!!!! Jag körde mot acctanken hela sommaren och brännaren stod stilla 3-4 dagar mellan laddningarna.
Jag kan med andra ord rekomendera 1100 till pellets. Det enda man skall tänka på är att under dom kallaste månaderna så måste det askas ur var 5 dag men det kan vara värt dom 12 minuterna det tar att suga ur aska och borsta av turbulatorera och eldstaden. Har du frågor är det bara att ringa eller kolla hur min installation ser ut på www.energibiten.net
Johan
Jag bytte förra sommaren från en totalt söndereldad combipanna alla Norah 300 / ctc. till en begagnad 1100 med VIKING 9990, jäsikens så bra det fungerar.
Jag har även en acctank på 750 liter med ett laddkoppel 4030, Allt detta sägs vara dåliga saker om man frågar vvsare. Du kommer att tappa massor med effekt på vattnet i tanken den där pannan kan man bara kasta på tippen mm var en del av svaren man fick.
Mitt hus är 230m2 varav 190 m2 uppvärmt byggt -51, 2 st galna tonårsbrudar som bor i duschen och 23 grader på övervåning och 3 lägre på nedervåning min kostnad för värme och vatten 2004 var 875 kr månaden. Faaann va dåligt det funkade!!!!! Jag körde mot acctanken hela sommaren och brännaren stod stilla 3-4 dagar mellan laddningarna.
Jag kan med andra ord rekomendera 1100 till pellets. Det enda man skall tänka på är att under dom kallaste månaderna så måste det askas ur var 5 dag men det kan vara värt dom 12 minuterna det tar att suga ur aska och borsta av turbulatorera och eldstaden. Har du frågor är det bara att ringa eller kolla hur min installation ser ut på www.energibiten.net
Johan
-
- Fröträd
- Kontakt:
Det finns säkert. Men skall man ha en som är hyffsat ny till ett bra pris verkar marknaden översvämmad av CTC 1100 och Nibe City.Charlie skrev:går det inte att hitta andra begagnade oljepannor som är lite bättre lämpade för pellets?
Någon som vet hur det ligger till med Nibe City förresten? Nibe själva säger ju att den kan användas med pellets. Någon som har egen erfarenhet?
Nackdelen med en begad panna är ju om den stått torr länge, så har den hunnit rosta en del inuti och det är ju inte bra. Men man kan nog få billiga pannor begagnat idag, om man söker, eftersom många installerar bergcärme eller fjärrvärme. Själv hade jag nog letat en bättre begad panna än kastat ut 40papp på en ny.
-
- Lärjunge!
Brossan eldar med Pellx i Nibe City. Det verkar fungera fint. Han har något hög rökgastemp. Kör med 4/6 turbulatorer. Vet inte om man ev kan sätta tillbaka en av dem pga mottrycket, eller kanske ställa ner brännaren något. Har inte kollat på det ännu. Enda nackdelen som jag kan se är uraskningen. Det finns inte hur mycket utrymme som hellst och man får öppna brännarluckan genom att lossa 4 muttrar. Borde gå att fixa någon typ av snabblås. För optimal drift bör pannan askas MINST 1 gång per vecka under hårdeldningssäsongen.TidlundNKPG skrev:Någon som vet hur det ligger till med Nibe City förresten? Nibe själva säger ju att den kan användas med pellets. Någon som har egen erfarenhet?
I övrigt är det en robust panna som har många bra möjligheter. Den har ju exempelvis plattvärmeväxlare och möjlighet till extern styrning av elpatron eller brännare. Som oljepanna räknas den väl till de effektivaste på marknaden...
större
Nibe city hade sist jag kollade betydligt större eldstad än en CTC1100 ? Borde med andra ord vara bättre för Pellets.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fråga till TidlundNKPG!
Är nyfiken!
Blev det en CTC 1100 eller vad hände?
Blev det en CTC 1100 eller vad hände?
HejTidlundNKPG skrev:Det finns säkert. Men skall man ha en som är hyffsat ny till ett bra pris verkar marknaden översvämmad av CTC 1100 och Nibe City.Charlie skrev:går det inte att hitta andra begagnade oljepannor som är lite bättre lämpade för pellets?
Någon som vet hur det ligger till med Nibe City förresten? Nibe själva säger ju att den kan användas med pellets. Någon som har egen erfarenhet?
Kör med en Nibe city-97 ,köpte en beg kostnad c:a 5000:-totalt
då gjorde jag allt själv.Fick även med en shunt automatik.Körde
med Parca 3000 innan Tycker niben är bra om inte bättre.inte
mer jobb i varje fall Har problem med pelletsen från Såbi men
det var samma fenomen i Parcan.Jag är i varje fall helnöjd med
pannan .
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ett tipps till er som har eller tänker skaffa CTC1100 ..kolla in under plåten som sitter uppepå pannan där elpatronerna sitter för just packningarna till elpatronerna brukar läcka och följden blir att pannan i stort sätt blir obrukbar på grund av stor mängd rost ..och när rosten fått härja så kan man inte göra något åt det för man kan inte få loss elpatronerna på grund av rost ..
Ps: stäng av strömmen till pannan innan ni lyfter på locket till elpatronerna
Ps: stäng av strömmen till pannan innan ni lyfter på locket till elpatronerna
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Stor entusiast!
Re: Begagnad CTC 1100? Dumsnålhet?
Om din far är i vvs-branchen skulle han avråda dig att installera en begagnad panna.TidlundNKPG skrev:Ska byta till pellets när oljan tar slut om ett par månader, och funderar nu på vad man ska installera. Pannan skall också bytas. Installationen av pannan kommer min far göra som är vvs:are, medan installationen (eller iaf intrimningen) av brännaren lejs bort till någon med kunskap och instrument.
Naturligt vis sätter man in pelletsbrännare på dom flesta oljepannor.
Men man väljer inte en CTC-1100/1000 till detta ändamål bara för att dom är billiga på blocket exempelvis.
Det finns betydligt bättre pannor att välja för just pelletseldning.
Jag själv skulle aldrig sätta in en begagnad panna i mitt eget hus, speciellt om den har eldats med olja med svavel utsöndringar i panngods O.S.V.
Det värsta jag har läst någonstans på detta forum är, att man har köpt en begagnad panna som aldrig har eldats i.Bara körts på El.???????
En panna rostar inifrån inte utifrån, oavsett om den har eldats i eller körts på el..
Har man tur håller naturligt vis pannan, men det är dumt att riskera pannbyten hela tiden.Det blir nog dyrare i längden..
Att fundera över!! Oljepannorna som tillverkades på 70 till 80 talet var utomodenligt bra pelletspannor. (ingen tänkte så då).
Men när oljan blev dyr som själva F..n på 90-talet.Då började pann tillverkarna att bygga om pannorna för att utnyttja oljan på bästa möjliga sätt i pannorna,man krympte konvektions partiet i pannorna för att få ut så mycket energi från pannorna som möjligt.
Detta är nu en nackdel när alla dessa pannor skall förses med pelletsbrännare.Rökgasvägarna och eldstadsutrymerna är som alla vet alldeles för små.
Ett ex.CTC 1100 oljepanna från 90-talet .
Vad har hänt?? Nu 2006 heter pannan CTC- Ecoflex. Perfekt för pelletseldning.
CTC har byggt om pannan med större eldstad och större ask utrymme.mm.Det är fortfarande samma panna som 1100, men byggd för pelletseldning.
Har alldeles för mycket erfarenheter av detta...
En sak är märkligt.När det gäller bilar, får det kosta 100 000 kr och uppåt.
Men när det gäller uppvärmning där man bor får det inte kosta någonting???Kolla vad notti skriver!!
-
- Pannrumstomte!
logaritmen skrev:
Du säger själv att pannor rostar inifrån (vattensidan) inte utifrån (förbränningssidan).
Det kan väl knappast anses vanligt att pannor korroderat från förbränningutrymmet in till vattensidan.
Handen på hjärtat, hur många pannor under 30 års ålder byts pga det läcker pannvatten.
Största problemet är väl ändå defekt varmvattenberedare med ofrivillig påfyllning av vatten som följd, rostiga shuntar, elpatroner med infästningar, osv....
CtC 1100 och nibe City är väldigt energieffektiva i förhållande till exempelvis kombipannor och vissa rena vedpannor.
Problemet är bekvämlighet, men tar man det obehaget så är det en mycket kostnadseffektiv uppvärmning.
Angående din jämförelse med bilar så kanske, du vid lite eftertanke inser att folk som köper nya bilar inte köper begagnade pannor och vice versa.
Det har liksom med resurser att göra.
Är problemet verkligen så stort ?Jag själv skulle aldrig sätta in en begagnad panna i mitt eget hus, speciellt om den har eldats med olja med svavel utsöndringar i panngods O.S.V.
Du säger själv att pannor rostar inifrån (vattensidan) inte utifrån (förbränningssidan).
Det kan väl knappast anses vanligt att pannor korroderat från förbränningutrymmet in till vattensidan.
Handen på hjärtat, hur många pannor under 30 års ålder byts pga det läcker pannvatten.
Största problemet är väl ändå defekt varmvattenberedare med ofrivillig påfyllning av vatten som följd, rostiga shuntar, elpatroner med infästningar, osv....
CtC 1100 och nibe City är väldigt energieffektiva i förhållande till exempelvis kombipannor och vissa rena vedpannor.
Problemet är bekvämlighet, men tar man det obehaget så är det en mycket kostnadseffektiv uppvärmning.
Angående din jämförelse med bilar så kanske, du vid lite eftertanke inser att folk som köper nya bilar inte köper begagnade pannor och vice versa.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Stor entusiast!
Du har alldeles rätt beträffande pannor.Och Bilar.elvis skrev:logaritmen skrev:
Är problemet verkligen så stort ?Jag själv skulle aldrig sätta in en begagnad panna i mitt eget hus, speciellt om den har eldats med olja med svavel utsöndringar i panngods O.S.V.
Har man en panna som rostar inifrån (Alltså från insidan där vattnet är)
Sedan bildas det svavel utfällningar i eldstaden på insidan i pannan.
Någon stans i panngodset möts detta fenomen. Panngodsets tjocklek är i bästa fall 4 mm.
Jag vill bara med mina inlägg försöka att få villaägare att tänka mera än en gång innan man köper begagnat.
Jag kan även tillägga att en dålig pelletsinstallation kan leda till större skador än vad bilen för 100 000 kr är värd.
Taget ännu en gång från verkliga livet..
[logaritmen skrev:[/b]
Jag kan även tillägga att en dålig pelletsinstallation kan leda till större skador än vad bilen för 100 000 kr är värd.
Hej
Vi är tydligen olika i mycket men håller med om ovanst du skrivit.
Tyvärr har man sett och hört om skrämmande pelletsinstallationer
(gäller inte bara pelletsinstallation även andra installationer)
Detta gäller även så kallade fackfolk.Kan som sagt bli dyrt.
Wepe
Hej
Vi är tydligen olika i mycket men håller med om ovanst du skrivit.
Tyvärr har man sett och hört om skrämmande pelletsinstallationer
(gäller inte bara pelletsinstallation även andra installationer)
Detta gäller även så kallade fackfolk.Kan som sagt bli dyrt.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor