Expansionskärl
Tänkte ansluta ett slutet expansionskärl på 35 liter (eller 25?) till mitt 250 liters system. Standardstorleken är 7-10% av systemvolym, men om jag väljer en större storlek borde det bli jämnare systemtryck och kan dessutom tåla en utbyggnad av huset. Eventuellt med större värmeförlust i pannrummet. En 1,5 bars säkerhetsventil med manometer. Kopplas till inkommande kallvatten för att fylla på systemet.
Systemtryck:
a) 0,1 kg per meter vattenpelare upp till högsta punkt. Undrar om det finns någon miniminivå?
b) Pumpar gummibläran tills systemet visar på 1,0-1,2 bar vid pannans maximala brukstemp.
Radiatorkrets
Avstängningskranar på både fram- och returledning. Spola ut hela kretsen ordentligt vid byte av pannan. Cirkulationspump på framledningen.
Kallvatten in
Filter monteras med rensningsöppningen neråt.
Varmvatten ut
Enligt reglerna skall en blandningsventil installeras till kallvatten så att vv är max 65 grader ut. Om jag får problem med att fylla badkaret funderar jag på att förbikoppla denna. Termostatblandaren vid badkaret blandar ut vv i sin tur. Kan detta leda till andra problem än skållade händer?
Pannans placering
Se till att ev. luft kan ta sig ur pannan. Ett tips från en ÅF av Biomaticen var att luta pannan lite.
OKLART
Behövs luftningsventiler? I den gamla installationen sitter det två st på fram- och returledning. Behövs vaccumventiler? I så fall var?
Jag har letat efter installationsreglerna för varm- och hetvattenanvisningarna på webben men inte hittat dem. Någon som har koll?