Sotaren var här för en månad sen. Han verkade lite vilsen enl frugan och frågade "finns det ingen mer sotningslucka här nere" när han stod bredvid pannan. En faktura fick jag så visst hade han sotat.
Trodde jag tills nu i veckan. Har haft problem att optosensorn löst ut, så panninstallatören var här och provade. Men inget sug blev det. Då plockar vi bort luckan vid rökröret och trycker upp en slang upp mot skorstenen. TVÄRSTOPP. Vi trycker och sliter, suger med asksugen och får till slut loss JÄTTETJÄRPROPPEN ORVAR stor som en knytnäve alldeles där rökröret böjer upp mot skorstenen. Kanske hade nåt med att göra att det inte blev ngt drag

Sotaren har slarvat och inte sotat!

Installatören blev ju lite småsur (inte på mig men ändå) att få behöva agera sotare, och jag förstår honom. Samtidigt tänkte jag, när problemen uppkom, ju att "det är ju sotat så det kan inte ju vara anledningen, utan det måste vara injustering av pannan det handlar om".
Så nu ska jag ringa och klaga på sotaren, även till kommunen. I mitt fall med modern panna så stänger ju automatiken av, men vad hade hänt med en äldre panna - kanske nåt stil med i tråden med Thomas Lindgren ovanför - en nära döden upplevelse?
jajaja jag vet det finns duktiga sotare också