Hejsan
Jag har möjlighet att få tag på en Kenjon 25 förugn med usel keramik. Jag har fått tips om att det går att ordna till egen "keramik" av eldfast tegel och eldfast bruk om man har lämplig klinga till vinkelslipen. Kostnaden skulle bli en bråkdel av vad originalkeramiken kostar.
Vad tror ni om detta? Är det lämpligt/genomförbart?
Frågor om förugn
-
- Stor entusiast!
Re: Frågor om förugn
Inga som hellst problem!! Jag vet många som gör egen keramik till både förugnar samt ved pannor.Johanb skrev:Hejsan
Jag har möjlighet att få tag på en Kenjon 25 förugn med usel keramik. Jag har fått tips om att det går att ordna till egen "keramik" av eldfast tegel och eldfast bruk om man har lämplig klinga till vinkelslipen. Kostnaden skulle bli en bråkdel av vad originalkeramiken kostar.
Vad tror ni om detta? Är det lämpligt/genomförbart?
Kenjon ugnens keramik är i princip gjord som en vanlig fyrkant.
Det slutar nog med att du bygger en egen form och gjuter keramiken.
Betträffande hållbarhet tror inte jag att det blir någon större skillnad.
Det brukar offtast bli bäst det man gör själv.
Blir inte hållbarheten lika som orginalet är det ju strunt samma.
Det är som du säger, summan att göra detta själv blir en bråkdel av kostnaden för orginalet.
Lycka till!!!!
-
- Pannrumstomte!
Vid renovering av gamla kaminer och spisar använder man eldfast tegel och eldfast bruk. Det håller för 1300 respektive 1450 grader. Man kör som du säger med vinkelslip, tänk på att göra det utomhus i rätt vindriktning för det dammar nåt förba....
Det blir billigt och mycket bra.
Mvh
Det blir billigt och mycket bra.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.