Hmm, EcoTec har ju patent på den roterande koppen, så Thermia får inte använda den lösningen. Innebär ju att Ecotecen *kan* vara bättre, om man ser det lite objektivt, om den lösningen innebär de fördelar som ecotec hävdar. Visserligen kan ju fortfarande Bequemen vara en likväl lika bra som bättre brännare totalt sett.André skrev: Principen är lika o det är samma konstruktör som gjort bequem som ecotec men då är den roterande koppen borta..
Thermia köpte över konstruktören..
Effecta-pannan bra eller?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Enligt mr.pellets så har han försökt få fram varför den roterande koppen konstruerades men inte ens konstruktören kunde svara på det..Barsk skrev:
Hmm, EcoTec har ju patent på den roterande koppen, så Thermia får inte använda den lösningen. Innebär ju att Ecotecen *kan* vara bättre, om man ser det lite objektivt, om den lösningen innebär de fördelar som ecotec hävdar.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Effectan har numera digitalt driftstermostat
Fick min Effectapanna förra veckan. Numera har den digitalt driftstermostat där man även kan ställa hysteresen. Det var en trevlig överraskningBarsk skrev:Effectan verkar ju vara en enklare analog pryl, och kan således vara mer robust. Har den bara ett enkelt driftstermostat förresten? På Biomaticen kan man ju sätta hysteres, underhållsglöd eller on/off o.dyl. Verkar mer flexibelt i mina ögon. Men som sagt, det ska funka oxo.

Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Äfab kör, enligt uppgift jag hörde nyligen, Effecta som referenspanna vid test av brännare. Man får väl hoppas att de vet ungefär vad de gör...
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Hej på er
Jag har satt in ett par effectapannor nu, och de funkar bra, och är enkla att sköta. (Har bara jobbat med de automatsotade modellerna, för vid en nyinstallation med en brännare som kan köras länge skall det vara så enkelt det bara går...)
Skall sätta in några till de kommande veckorna.
Precis som ni skrivit gäller det att tänka till riktigt för dragningen av rören, så det går att komma åt sotmekaninsmen och kunna sota tuberna manuellt någon gång/år.
Det är bra om man har ena sidan på pannan fri.
Det går förstås att dra rören till varmvattnet och radiatorerna rakt bakåt, så kommer man åt att sota framifrån, men det är ju beroende på hur pannrummet ser ut.
Nu har oxå en sprint satts dit så att man kan dela magnetboxen och spiralerna, utan att lyfta upp allting på samma gång,
och det är ett stort plus!.
Till dessa pannor jag har satt in så medföljer EcoTec BioLine20
Montagestos medföljer pannan, så det blir riktigt snyggt.
Kort kommer på hemsidan inom kort...
Ha det bra//Mats
Jag har satt in ett par effectapannor nu, och de funkar bra, och är enkla att sköta. (Har bara jobbat med de automatsotade modellerna, för vid en nyinstallation med en brännare som kan köras länge skall det vara så enkelt det bara går...)
Skall sätta in några till de kommande veckorna.
Precis som ni skrivit gäller det att tänka till riktigt för dragningen av rören, så det går att komma åt sotmekaninsmen och kunna sota tuberna manuellt någon gång/år.
Det är bra om man har ena sidan på pannan fri.
Det går förstås att dra rören till varmvattnet och radiatorerna rakt bakåt, så kommer man åt att sota framifrån, men det är ju beroende på hur pannrummet ser ut.
Nu har oxå en sprint satts dit så att man kan dela magnetboxen och spiralerna, utan att lyfta upp allting på samma gång,
och det är ett stort plus!.
Till dessa pannor jag har satt in så medföljer EcoTec BioLine20
Montagestos medföljer pannan, så det blir riktigt snyggt.
Kort kommer på hemsidan inom kort...
Ha det bra//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec