Från ved till pellets?
Från ved till pellets?
Jag är i dag en vedeldare som funderar på att bli lite bekvämare, och utrusta min vedpanna med en pelletsbrännare. Vedpannan är en Diom Vedunic, och min fråga är om det är möjligt att utrusta den med pelletsbrännare, gärna då en VikingBio eftersom så många här talar sig varma för just den.
P.S att pannan inte innehåller varmvattenberedare utan att den finns i ackumulatortanken, är det ett problem?
P.S att pannan inte innehåller varmvattenberedare utan att den finns i ackumulatortanken, är det ett problem?
Hejsan..
Nakdelen med Viking Bio är väll underhållet på den brännaren som är ca 1 gång i veckan när det är som kallast ute.. Dock är själva förfarandet enkelt som jag har förstått det hela..
Annars verkar brännaren vara stabil, driftsäker och bra svensk support.
och du kan forsätta att elda mot dina Acktankar.. det är inga problem..
Nakdelen med Viking Bio är väll underhållet på den brännaren som är ca 1 gång i veckan när det är som kallast ute.. Dock är själva förfarandet enkelt som jag har förstått det hela..
Annars verkar brännaren vara stabil, driftsäker och bra svensk support.
och du kan forsätta att elda mot dina Acktankar.. det är inga problem..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Liten undran varför tycker så många att det är så tokigt att rengöra brännare å panna 1 gång i veckan
en stor fördel är att man kan ju se om det börjar hända nåt i radkretsen eller i panna/brännare relativt snabbt jämfört med dom som inte kollar sina system under hela vintern
fast det är ju väldigt olika hur man vill/kan göra samt intresset
jag kollar några gånger i veckan rengör en gång i veckan ca 10 månader per år men det är jag det.
Jag vet att många vill helst inte alls kolla till sådana (tråkiga) ting i ett hus, finns ju roligare saker å pyssla om.

en stor fördel är att man kan ju se om det börjar hända nåt i radkretsen eller i panna/brännare relativt snabbt jämfört med dom som inte kollar sina system under hela vintern

fast det är ju väldigt olika hur man vill/kan göra samt intresset

jag kollar några gånger i veckan rengör en gång i veckan ca 10 månader per år men det är jag det.
Jag vet att många vill helst inte alls kolla till sådana (tråkiga) ting i ett hus, finns ju roligare saker å pyssla om.
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Är man gammal vedeldare har man inga problem med rengöring av brännaren en gång (eller flera) i veckan. Det är nog snarare så att man får lätt abstinens om man inte får gå till pannan dagligen.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Nä nog orkar man ta sig till pannrummet fortfarande......man måste väl ända titta till pelletsförrådet kan jag tro. Men nu är det så att jag har solfångare kopplade till ack.tankarna, är det nåt som komplicerar till det hela? Gör man så då att på våren ställer man ner start temperaturen för brännaren? Solfångaren går igång när tempen på taket överstiger tempen i botten på ack.tankarna, rskerar man köra ut värmen i solfångaren då? När jag eldat med ved har jag stängt av solfångaren vintertid för att den inte ska gå igång och stör skiktningen i ack.tankarna (har en plattvvx vid sidan om).
mvh
Bosse N
mvh
Bosse N
Kan ju hålla med.. Men köper man en grej så focuserar man oftast på det possitiva och glömer lätt det negativa.. jag försöker hitta det negativa, så man inte köper grisen i säcken..ingemar_o skrev:Liten undran varför tycker så många att det är så tokigt att rengöra brännare å panna 1 gång i veckan![]()
en stor fördel är att man kan ju se om det börjar hända nåt i radkretsen eller i panna/brännare relativt snabbt jämfört med dom som inte kollar sina system under hela vintern![]()
fast det är ju väldigt olika hur man vill/kan göra samt intresset![]()
Det som jag kan tycka är negativt med att göra rent 1 gång i veckan är att det blir lite svårare att åka i väg 2v-3v på tex semester..
Bara man vet vad man köper så kan man nog känna sig riktigt nöjd.
Att bygga ett pellets förråd som rymmer mer änn 1 vecka går nog ofta att fixa.. lika så klarar nog pannan mer änn 1 veckas ur askning & sotning.. Så det som gör att man "måste" ner i pannrumet är nog igentligen brännaren..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Pelletseldning bör kombineras med el-patron. Då kan du lugnt åka iväg 2-3 veckor.ingemar_o skrev:Det som jag kan tycka är negativt med att göra rent 1 gång i veckan är att det blir lite svårare att åka i väg 2v-3v på tex semester..
Bara man vet vad man köper så kan man nog känna sig riktigt nöjd.
Att bygga ett pellets förråd som rymmer mer änn 1 vecka går nog ofta att fixa.. lika så klarar nog pannan mer änn 1 veckas ur askning & sotning.. Så det som gör att man "måste" ner i pannrumet är nog igentligen brännaren..
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Per-Erik: Köp en Janfire NH då, den rensar sig själv och klarar sig lätt 2-3 veckor. Förråd osv ska ju också klara detta men det är ju självklart.
Jag askar/sotar ur ca: var 3-4'dje vecka och den tuggar och går.
Jag askar/sotar ur ca: var 3-4'dje vecka och den tuggar och går.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!