Från ved till pellets?

Skriv svar
Bosse N
Frö

Från ved till pellets?

Inlägg av Bosse N »

Jag är i dag en vedeldare som funderar på att bli lite bekvämare, och utrusta min vedpanna med en pelletsbrännare. Vedpannan är en Diom Vedunic, och min fråga är om det är möjligt att utrusta den med pelletsbrännare, gärna då en VikingBio eftersom så många här talar sig varma för just den.

P.S att pannan inte innehåller varmvattenberedare utan att den finns i ackumulatortanken, är det ett problem?
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

Nakdelen med Viking Bio är väll underhållet på den brännaren som är ca 1 gång i veckan när det är som kallast ute.. Dock är själva förfarandet enkelt som jag har förstått det hela..

Annars verkar brännaren vara stabil, driftsäker och bra svensk support.

och du kan forsätta att elda mot dina Acktankar.. det är inga problem..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Viking Bio är helt OK ur ett pris/prestanda perpektiv.
Det är ett sätt ställa om till låg kostnad.
Man får ofta vad man betalar för och Viking Bio hävdar sig väl i det lägre prissegmentet.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

Liten undran varför tycker så många att det är så tokigt att rengöra brännare å panna 1 gång i veckan :?:
en stor fördel är att man kan ju se om det börjar hända nåt i radkretsen eller i panna/brännare relativt snabbt jämfört med dom som inte kollar sina system under hela vintern :shock:
fast det är ju väldigt olika hur man vill/kan göra samt intresset 8)
jag kollar några gånger i veckan rengör en gång i veckan ca 10 månader per år men det är jag det.
Jag vet att många vill helst inte alls kolla till sådana (tråkiga) ting i ett hus, finns ju roligare saker å pyssla om.
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Är man gammal vedeldare har man inga problem med rengöring av brännaren en gång (eller flera) i veckan. Det är nog snarare så att man får lätt abstinens om man inte får gå till pannan dagligen.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Bosse N
Frö

Inlägg av Bosse N »

Nä nog orkar man ta sig till pannrummet fortfarande......man måste väl ända titta till pelletsförrådet kan jag tro. Men nu är det så att jag har solfångare kopplade till ack.tankarna, är det nåt som komplicerar till det hela? Gör man så då att på våren ställer man ner start temperaturen för brännaren? Solfångaren går igång när tempen på taket överstiger tempen i botten på ack.tankarna, rskerar man köra ut värmen i solfångaren då? När jag eldat med ved har jag stängt av solfångaren vintertid för att den inte ska gå igång och stör skiktningen i ack.tankarna (har en plattvvx vid sidan om).

mvh
Bosse N
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

ingemar_o skrev:Liten undran varför tycker så många att det är så tokigt att rengöra brännare å panna 1 gång i veckan :?:
en stor fördel är att man kan ju se om det börjar hända nåt i radkretsen eller i panna/brännare relativt snabbt jämfört med dom som inte kollar sina system under hela vintern :shock:
fast det är ju väldigt olika hur man vill/kan göra samt intresset 8)
jag kollar några gånger i veckan rengör en gång i veckan ca 10 månader per år men det är jag det.
Jag vet att många vill helst inte alls kolla till sådana (tråkiga) ting i ett hus, finns ju roligare saker å pyssla om.
Kan ju hålla med.. Men köper man en grej så focuserar man oftast på det possitiva och glömer lätt det negativa.. jag försöker hitta det negativa, så man inte köper grisen i säcken..

Det som jag kan tycka är negativt med att göra rent 1 gång i veckan är att det blir lite svårare att åka i väg 2v-3v på tex semester..
Bara man vet vad man köper så kan man nog känna sig riktigt nöjd.

Att bygga ett pellets förråd som rymmer mer änn 1 vecka går nog ofta att fixa.. lika så klarar nog pannan mer änn 1 veckas ur askning & sotning.. Så det som gör att man "måste" ner i pannrumet är nog igentligen brännaren..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

ingemar_o skrev:Det som jag kan tycka är negativt med att göra rent 1 gång i veckan är att det blir lite svårare att åka i väg 2v-3v på tex semester..
Bara man vet vad man köper så kan man nog känna sig riktigt nöjd.

Att bygga ett pellets förråd som rymmer mer änn 1 vecka går nog ofta att fixa.. lika så klarar nog pannan mer änn 1 veckas ur askning & sotning.. Så det som gör att man "måste" ner i pannrumet är nog igentligen brännaren..
Pelletseldning bör kombineras med el-patron. Då kan du lugnt åka iväg 2-3 veckor.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Per-Erik: Köp en Janfire NH då, den rensar sig själv och klarar sig lätt 2-3 veckor. Förråd osv ska ju också klara detta men det är ju självklart.

Jag askar/sotar ur ca: var 3-4'dje vecka och den tuggar och går.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Magnus skrev:Pelletseldning bör kombineras med el-patron. Då kan du lugnt åka iväg 2-3 veckor.
För min del så valde jag pellets för att slippa ifrån elen :wink:
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar