Novisen här
Godagens!
Läst att många uppskattar rena pelletspannor som nr1 för pellets, vilket är ganska självklart!
men då man inom något år ska byta panna så funderar jag på i framtiden kommer pellets att vara det självklara uppvärmnings alternativet?
med all säkerhet kommer ju priset att gå upp, kanske inte så drastiskt som Oljan men man vet aldrig, staten vill ha sina pengar osv.
då vore det ju fint om man kunde använda pannan till mer än bara pellets.
så fråga är funkar pelletspannor bra med övriga saker såsom ved,flis, och kanske Olja om man skulle råka gifta sig med en Arab =)
Kikat lite på Värmebaronens Biomax då jag gillar att man kan slänga i lite ved när man orkar utan att plocka ur brännaren
detta fungerar väl även med Calmarpannan v33 om man har brännaren hängande på sidan?
Inte lätt för en som är nybliven villaägare och knappt hanterat tändstickor innan när det finn en uppsjö av olika pannor =P
ha en trevlig sommar iallafall
mvh//Martin
Läst att många uppskattar rena pelletspannor som nr1 för pellets, vilket är ganska självklart!
men då man inom något år ska byta panna så funderar jag på i framtiden kommer pellets att vara det självklara uppvärmnings alternativet?
med all säkerhet kommer ju priset att gå upp, kanske inte så drastiskt som Oljan men man vet aldrig, staten vill ha sina pengar osv.
så fråga är funkar pelletspannor bra med övriga saker såsom ved,flis, och kanske Olja om man skulle råka gifta sig med en Arab =)
Kikat lite på Värmebaronens Biomax då jag gillar att man kan slänga i lite ved när man orkar utan att plocka ur brännaren
detta fungerar väl även med Calmarpannan v33 om man har brännaren hängande på sidan?
Inte lätt för en som är nybliven villaägare och knappt hanterat tändstickor innan när det finn en uppsjö av olika pannor =P
mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
MMM. Tror inte jag blivit gladare om jag köper ny utrustning ochKarla1 skrev:Men ska man montera in en ny panna så ska man väl satsa på en ny och inte en gammal. Inget snack om att CTC 1100 samt 1200 fungerar bra med en framåtbrinnande brännare som Eurofire, pellx, ulma, viking Bio mm. Tänk två gånger! Du måste aska ur denna panna minst en gång i veckan om du har en på 25kW, har du sedan 40kW så blir det minst två gånger under den kalla perioden. Kanske kul och intressant i början, men hur glatt är det efter 1-2 års eldning. Då kommer funderingarna varför man inte köpte ordentliga produkter från början. Nej! satsa du på en panna som är mer lämplig för ändamålet. Alla kanske inte är hempulare som bor i garaget och pannrummet. Men dom söker sig till forum som detta och vill ha svar. Oftast så är det folk som ängnar nästan sin hela fritid samt arbetsliv med dessa saker, som är dom ihållande personerna som greppar sig kvar på dessa forum av rent intresse och nyfikenhet.
Bara att se till sig själv.
Tycker nog att det ligger nått i detta!En sak är märkligt.När det gäller bilar, får det kosta 100 000 kr och uppåt.
Men när det gäller uppvärmning där man bor får det inte kosta någonting???
Det är jävligt lätt att vara dumsnål.
kommer på att det är ju lite jobb med det här med pellets.efter
några år.Tror inte dom som köpte nya effektivare oljepannor och
brännare som nu är till salu för en billig peng är glada heller.Då
dom kopplat sig till fjärrvärme eller vp.Fattar inte klagandet
på oss sk hemmapulare?Att det finns nyare effektivare pannor
är vi nog medvetna om de flesta tror jag.Själv resonerar jag som
så att Det är mera jobb med pellets men det arbete jag lägger ner
tycker jag det är värt mot det jag tjänar in.Skulle jag satsa på
en modern utrustning och se på kostnad utrymme mm är det
inte intressant för min del.Vet inte om någon än som inte kräver
något underhåll.Typ en oljepanna Finns men då är vi uppe i stora
pengar.Finns då andra alternativ om jag inte vill, göra något.Ett
alternativ är ju sälja huset flytta till lägenhet slipper då både
pannrum och garage mm.Vet inte ett dyft om framtiden återstå
att se vem som gör rätt eller fel
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Hej Martin.fisketorp skrev:Godagens!
mvh//Martin
Som nybliven husägare och provvärd för en pelletsanläggning -96, blev jag varnad åtskilliga gånger för att "snart blir det skatt på pellets". Om jag hade lyssnat på dessa "goda" råd då, ha det det kostat mig runt 150 000 kr på dessa 10 år att elda olja (vilket var alternativet).
Jag skall inte försöka att övertyga dig om att pellets för evigt kommer att vara det billigaste bekväma bränslet, men jag tycker du bör använda ditt eget sunda förnuft och betänka följande:
- vi har en stor inhemsk produktion med många aktörer - från stora drakar som SÅBI till "småskuttar", typ hyvlerier. Om priset ökar nämnvärt, "poppar" det upp fler småskuttar som svampar ur jorden (det gör det redan nu trots att det är föga lönsamt för dem). Dessutom kan ju alltid Nuder försöka skattebelägga deras produktion...;
- det finns en växande import från länder som hellre tjänar pengar på sitt spån än dumpar det på tippen. Ryssland har mer spån på deponi i dag än vad vi förbrukar biobränsle totalt i Sverige. Dessutom har de planer på att femfaldiga sin sågverksindustri de närmaset 10 åren. Jag tror dessutom att de hellre skulle vilja pressa pellets av det spånet och tjäna pengar på det, än att behöva deponera det;
Att sia om framtiden är som sagt svårt, men om du kollar tranden sedan 1995 till 2005 så har pelletspriset ökat med ca. 60% och KPI (Konsumentprisindex) för samma period har varit ca. 10%. El, och speciellt olja, har naturligtvis stigit mycket snabbare under samma period. Även om el och olja skulle börja följa KPI och pellets fortsätta öka i samma takt de närmaste 20 åren framåt, är det ändå billigare att elda pellets det 20:e året, för att inte prata om alla år före det. Du hinner m. a. o. "elda hem" din utrustning flera gånger om, om vi jämför med el och olja.
När det gäller de övriga alternativen - då jag misstänker att el och olja inte är intressant - så återstår följande:
- Bergvärme. Till att börja med är det ungefär samma kostnad för bergvärme i dag som för elvärme - förutsatt ett normalhus med 20 000 - 25 000 kWh årsbehov och hänsyn tagen till alla kostnader, men främst ränta och avskrivningar (amortering). M. a. o. är det bättre att slå på elpatronen än att göra denna riskabla investering. Om detta faktum skulle ändra sig i framtiden kan du ju alltid ta ett nytt beslut då, men det omvända - t. ex. på grund av marknadspris på elen under vinterhalvåret - är lite svårare då du i ett sånt läge har "investerat fast dig" i bergvärme.
- "Gratis ved". Är förmodligen det allra dyraste sättet att värma ditt hus på om du värderar din fritid det minsta. Även om du inte gör det och inte har grejorna - d. v. s. en rejäl vedpanna med ack-tankar, kap, klyv och transportör, samt (gud förbjude) en fyrhjuling att köra fram veden med - blir "gratisveden" mycket kostsam om du lägger på räntor och avskrivningskostnader på denna värme.
- Köpt ved. För 250 - 300 kr/m3 får man på mina breddgrader köpa blandved. Förutsatt att den är bra torkad är bränslekostnaden ungefär jämförbar med pelletskostnaden. Dock behöver du fortfarande en dyr vedpanna med ack-tankar som ger kapitalkostnader, vilket ger ett högre värmepris än med pellets. För att inte prata om arbetstiden för att fortfarande behöva elda veden.
- Flis. Måste köpas i små partier om du inte får mycket torr flis. Rå flis kan inte lagras. Till nackdelarna hör att det inte är frågan om huset brinner ner, utan bara när... Vad priset för värmen blir är naturligtvis beroende på hur billigt du får tag i flisen, samt hur krångligt det blir att elda upp den. Av de jag pratat med så har ingen ångrat sig när de gått från flis till pellets. Det omvända känner jag ingen som gjort.
Min egen slutsats i dina kläder skulle vara att strunta i att gardera dig på alla sätt och vis. Köp en vettig pelletspanna att elda pellets i. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en bra vedpanna utan tankar, bara för att de dels är väldigt bra att elda pellets i, men även för att kunna elda lite skräp som man annars skall köra till tippen eller belasta soptunnan med. Kom dock i håg att den bekvämligheten kostar ca. 10 000 kr, plus räntor.
Om du ändå skall gardera dig så är min erfarenhet av den pelletspanna jag eldar i, att det går bra att köra pellets, olja och el i den. Flis och ved går också men kräver då förugnar av resp. typ.
Jag hoppas du är hjälpt av detta resonemang.
Hälsningar, pa.
Tackar "På" för ett välskrivet svar..
Får hoppas att pannan håller ett tag till så jag hinner få tillbaka pengarna för min pelletsbrännare, sedan får det nog bli en välinvesterad pelletsanläggning iallafall ett bulkföråd ska till=P
tänkte bara höra med dig "på" varför du tänkte en eventuell lösning med vedpanna att elda skräp i men inga ack-tankar?
vad jag har förstått av det jag läst ska ack-tankar vara rätt vettigt sålänge dem är välisolerade
fast sedan är det kanske inte så efektivt när man kör med pellets?
också far väl skorstenet illa av att elda 1gång/dag syftar då på murad skorsten.
Får hoppas att pannan håller ett tag till så jag hinner få tillbaka pengarna för min pelletsbrännare, sedan får det nog bli en välinvesterad pelletsanläggning iallafall ett bulkföråd ska till=P
tänkte bara höra med dig "på" varför du tänkte en eventuell lösning med vedpanna att elda skräp i men inga ack-tankar?
vad jag har förstått av det jag läst ska ack-tankar vara rätt vettigt sålänge dem är välisolerade
också far väl skorstenet illa av att elda 1gång/dag syftar då på murad skorsten.
-
- Pannrumstomte!
Hej, inflikar ett litet svar om acktank och pellets.
En 750 liters acktank med laddomat, rör, kopplingar, termometrar mm. kostar minimum 15 000 plus installation.
Det får du 9-10 ton bulkpellets för.
Den läcker ca 1200- 1800 Kwh per år (isolationsförluster). (ca: 500-900kr i pelletskostnad)
Hur mycket effektivare förbränningen än må bli vid långa driftider så är det svårt om inte omöjligt att räkna hem en acktank vid pelletseldning.
Pelletsbrännaren har ju den lilla fördelen att den startar upp vid behov när termostaten kallar.
Om du redan har en acktank så kan fundera på att använda den. Om ett hus med en förbrukning på ca 20000 Kwh har en acktank som läcker ca 1200 Kwh så är det trots allt ca 6% av den producerade värmen som läcker ut. Om verkningsgraden på din anläggning blir högre av en acktank är således svårt att svara på.
mvh
En 750 liters acktank med laddomat, rör, kopplingar, termometrar mm. kostar minimum 15 000 plus installation.
Det får du 9-10 ton bulkpellets för.
Den läcker ca 1200- 1800 Kwh per år (isolationsförluster). (ca: 500-900kr i pelletskostnad)
Hur mycket effektivare förbränningen än må bli vid långa driftider så är det svårt om inte omöjligt att räkna hem en acktank vid pelletseldning.
Pelletsbrännaren har ju den lilla fördelen att den startar upp vid behov när termostaten kallar.
Om du redan har en acktank så kan fundera på att använda den. Om ett hus med en förbrukning på ca 20000 Kwh har en acktank som läcker ca 1200 Kwh så är det trots allt ca 6% av den producerade värmen som läcker ut. Om verkningsgraden på din anläggning blir högre av en acktank är således svårt att svara på.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Sant att det läcker.. men som någon sa.. läcker ju ut i pannrummet,
då detta ligger centrerat i källaren ser jag det inte som en förlust =)
Sedan så måste det ju vara efektivt om inte ett måste med ack-tank då man stoppar lite ved i pannan...
fast det är klart pellets med bulkföråd är välldigt behändigt =P
somsagt får se vad det blir för trevligt när en ny instalation är klar,
kanske snålheten träder in och köper en begagnad panna för en billig peng..
då detta ligger centrerat i källaren ser jag det inte som en förlust =)
Sedan så måste det ju vara efektivt om inte ett måste med ack-tank då man stoppar lite ved i pannan...
fast det är klart pellets med bulkföråd är välldigt behändigt =P
somsagt får se vad det blir för trevligt när en ny instalation är klar,
kanske snålheten träder in och köper en begagnad panna för en billig peng..
-
- Stor entusiast!
Strålningsvärme vill man nog ha i en källarvåning som tillskottsvärme speciell sommartid,värmen är ju då avstängd. (Tänk på fukt skador ).elvis skrev:Har man Tanken i uppvärmd källare så är det givetvis ett tillskott.
Dock kvarstår läckaget även den del av året man inte vill ha någon värme.
Mvh
Men Tanken skall ju inte vara så dåligt isolerad att den värmer källarvåningen.
Strålningsförlusterna skall ju vara marginella....Men naturligt vis kommer förlusterna till nytta i fastigheten..
Bra isolerad Acktank alltid bäst!!!!!!!!
-
- Pannrumstomte!
Förstår att du är vän av acktank.
Men beträffande fuktskador så löses de med dränering, kapillärbrytande skikt och fuktspärrande skikt.
Att isolationsfärlusterna skall vara så små som möjligt håller jag med om.
Jag får det dock enligt alla beräkningar till att det blir mer ekonomiskt att köra utan acktank. Avskrivningskostnad och räntekostnad bör beaktas även det. Dock skall man inte sticka under stol med att tändelementet i brännaren håller längre vid acktankseldning.
Men beträffande fuktskador så löses de med dränering, kapillärbrytande skikt och fuktspärrande skikt.
Jag får det dock enligt alla beräkningar till att det blir mer ekonomiskt att köra utan acktank. Avskrivningskostnad och räntekostnad bör beaktas även det. Dock skall man inte sticka under stol med att tändelementet i brännaren håller längre vid acktankseldning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Stor entusiast!
Jag vill inte blanda in dränering/fuktspärr i detta resonemang.Ang.Acktank..elvis skrev:Förstår att du är vän av acktank.
Jag vill bara betona att viss strålningsförlust från en värmekälla är bra för en källarvåning ,trots att det är bra dränerat.Väggarna i källaren behöver värme och ventilation.Sedan att du har räknat ut att det inte lönar sig med tank.Det får bli din matematik!!!!!!
Acktank lönar sig alltid i längden. (OM DEN ÄR RÄTT KOPPLAD TILL RÄTT VALD PANNA)
-
- Pannrumstomte!
Vi har nog kraftigt avvikande åsikt om acktank.
Skulle vara kul att se på ett test som visar hur mycket man tjänar i verkningsgrad på att ha acktank till en pelletspanna kontra att inte ha det.
Hur många procent bättre verkningsgrad blir det per årsbasis ?
Vad har du för belägg för att det är "bättre" ?
Vad räknar du med för bränslebesparing ?
Vad räknar du med för kostnad på acktank ?
Skulle vara kul att se på ett test som visar hur mycket man tjänar i verkningsgrad på att ha acktank till en pelletspanna kontra att inte ha det.
elvis skrev:Förstår att du är vän av acktank.
Men beträffande fuktskador så löses de med dränering,
du blir inte av med fuktskador med hjälp av dränering. men där emot med en avfuktare. du blir av med vatten läckage med hjälp av dränering.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
-
- Stor entusiast!
Om jag förklarar på detta viset.Du nämner ordet pelletspanna.Vad är egentligen en pelletspanna???JO!! Alla gamla oljepannor är egentligen pelletspannor,tekniken har faktiskt inte kommit mycket längre.elvis skrev:Vi har nog kraftigt avvikande åsikt om acktank.
Man kan i dagsläge säga att oljeeldning och pelletseldning är samma sak.
Skillnaden är bara priset mellan olja / pellets.
Pannornas konstruktion är också samma som för femtio år sedan. Den enda skillnaden i dag är att alla moderna panntillverkare vill ha ut så mycket effekt som möjligt ur pannorna.Dom krigar ju om att min panna är värst OSV.
Det största framsteget som har hänt när det gäller pelletseldning är att dom bästa panntillverkarna av pelletspannor har äntligen kommit på att det skall åtminstone vara stående konvektionsparti.Då ramlar ju pellets askan nedåt??
Hur gör man då för att tillverka den effektivaste pannan.JJOO!!!
Man tänker smart, man gör en eldstadsvolym i pannan som är så stor som möjligt ,samt en vatten volym i pannan som är så liten som möjligt.Hellst skall vattenvolymen i pannan bara vara 40 Liter eller mindre. Nu har panntillverkaren lyckats.
Detta är den effektivaste Pannan vad gällande ved eller pellets..Kör en pelletsbrännare i ovanstående panna får du se vad som händer..Utan tank.Brännaren hinner ju inte ens starta, för den skall stanna igen.Förstå problemet!! Sotbildning ökar/Emissioner ökar/ Det endar som minskar är totalaverkningsgraden.Allstå krävs acktank till just detta exempel.
Det är ju hit jag vill komma med mina inlägg.Varför inte elda pellets på ett modernt sätt..
Jag håller med elvis till viss del, har man en panna med en stor vatten volym i, samt att pannan även har varmvattenberedare och shuntgrupp och kopplar in en acktank till detta, då har man bara gjort en acktanks installation som bara är installerad som en utökad vattenvolym i huset.Då kommer pellets brännaren bara att underhålla värmen i pannan samt acktanken.Då påstår jag att det blir mycket mera förluster.
Med denna installation lönar sig aldrig en ackumulator installation..Då blir resultatet till och med sämre.Det är som sagt var inte alltid bäst med acktank till pelletseldning.
Det gäller att välja rätt !!!!!
Erfarenheterna säger att enl Råd&Röns test att en bra isolerad acktank på 750 L(120mm polerytan skummsisolering) strålar ca:80W.
Samt en normal panna med mycket vattenvolym strålar ca.150 till 300w.
Än en gång har vatten volymen en stor betydelse för strålningsförlusterna
En acktank med beredare kostar ungefär som ett årsbehov av pellets..
elvis. Ett tipps skaffa foldern från Länsförsäkringar som är utförd i sammarbete med Äfab. Där finns lite enklare förklaringar ang acktank till pelletseldning. OSV::Jag tro att den heter modern pelletseldning/Vedeldning..
Det jag försöker att beskriva är modern pelletseldning. I Pannor som inte har alldeles för stor vattenvolym..
Hej igen "Fisketorparn".fisketorp skrev:Tackar "På" för ett välskrivet svar..
Mina enda argument för en vedpanna är att de i allmänhet - men inte alltid - är rätt praktiska att elda pellets i. Dessutom är de ofta dimensionerade för rätt hög effekt, vilket ger skaplig verkningsgrad vid måttligare effektuttag, typ pelletseldning, tack vare att konvektionsytorna är stora. Ej heller sätts rökgångarna igen lika lätt tack vare detta. Plus att det, som sagt, alltid är trevligt att "förena lite nytta med nöje" genom att bli av med lite skrot samtidigt som det blir lite värme - t. ex. vid service av pelletsutrustningen. Förövrigt har de små finesser som "förbikopplingsspjäll" vilket kan underlätta på höstkanten.
Att däremot installera vedpanna med acktankar för 70 000 kr, vilket betyder en särkostnad på minst 35 000 kr, börjar likna bergvärme. D. v. s. med räntor och avskrivningskostnader är det billigare att slå på elpatronen och luta sig tillbaka.
Vad beträffar effektiviteten på ett system med ack-tankar, så räcker det säkert med 110% verkningsgrad för att det skall löna sig...
Ett betydligt billigare sätt att höja sin verkningsgrad är att skaffa en effektiv pelletspanna och en modulerande brännare till den. Med en effektiv pelletspanna har man verkningsgradsskillnad året om och med en modulerande brännare avsevärt mindre stilleståndsförluster. Fast då var det det där med "bråten" - vad gör man med den? Själv fyller jag en loge på 240m2 på två år, och därefter kör jag det till tippen. Det skulle varit skönt med en vedpanna ändå, men inte behövs det ack-tankar för att elda pappkartonger!
Hälsningar, pa.