Bulkfyllning ?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Dave!
Måtten fick du i ett annat svar och de stämmer...Du måste ha fasta specialrör till inmatningen....se www.mafa.se....Jag har alltid köpt av Statoil då de har levererat all energi under 15 år men det är slut på det nu då deras kvalitet är så dålig....senast leveransen 50% finfraktion...Jag kör med pellets under sommaren också med en annan inställning på brännaren. Jag askar ur en gång per vecka under vinterhalvåret och då mest för att göra rent brännarutrymmet så det blir rätt luftflöde till fyren. Oljan kommer jag att behålla och vem vet vad för flytande bränsle som kommer framöver. Jag bor runt Lund så är du i närheten så får du gärna komma att titta...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Hej Ulf!
Uppskatar att du tar dig tid att besvara alla mina "dumma" frågor. Tycker verkligen det är en djungel med massa aktörer som lovar bäst verkningsgrad o.s.v. Bör själv en bit utanför Göteborg , har kollat med lite med olika leverantörer runt omkring och det finns en del.Hur har du plats med olja? Jag hade tänkt skrota tanken för att få plats med pellistore, har du kvar oljebrännaren och byter ibland? Har själv en ny Calmarpanna för olja/pellets och med en elpatron.
Monterade du ihop anläggningen själv eller hade du dit eb firma? Har själv haft några återförsäljare här med offerter, man måste väl ändå kalibrera brännaren så att den går optimalt och det med special instrument?

MVH Dave ha trevlig helg!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej Dave!
Inga frågor är dumma! Att inte ställa frågor är däremot dumt. Jag köpte min anläggning i byggsats och då var den ner på skruv- och mutternivå och så bygde jag den själv....inte så svårt som det låter då det fanns bra beskrivningar med. Min oljetank står inte nära pannan och konkurrerar inte med förrådet så jag lät den vara kvar. Jag kan med mycket enkla handgrep som tar några minuter hänga på oljebrännaren och det fick jag nytta av i vinter då Statoil levererade så dålig pellets att det inte gick att bränna den....fick nödstarta brännaren med rödsprit pga fukt och finfraktion.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej Igen!
Glömde en fråga. Jag optimerade brännaren på gehör första gången och genom att titta på skorstensröken...och det visade sig att denna inställning stämde bra då säljaren verifierade inställningen....Du måste lära dig detta och köpa något enkelt instrument för du behöver justera brännaren efter varje ny pelletsleverans...
MVH
Ulf
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Hej Ulf!

Jag har tyvärr inte så stora utrymmen så att jag kan ha kvar oljan, synd tycker jag då jag har varit mycket nöjd med min Bentone oljebrän. Har kört tre år med endast ett!! stopp och då slog patronen in direkt. Har förstått att det är mer jobb med pellets och det får jag leva med, fast oljekvlitén jämfört med dito pellets går inte att jämföra , vilket är lite synd. Hade inte oljan varit så dyr hade jag kört på den, förbrukar max. 1700 liter/år och det är inte så mycket.Ett tag körde jag med "begagnad" olja, hade ett företag som skrotade/besikt. tankar som tog hand om oljan ,filtreraden och sålde den 4000:- under marknadspriset, då var det billigt att värma huset!!
MVH Dave
Skriv svar