Pelletsbrännare i ALBIN ?

fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

scirocco skrev:Hej!

Jag kör med en viking bio i en Albin special 11f från -80. Jag har tagit ut roster och gjort en plåt istället för luckan.
Pannan som sådan fungerar bra till pellets, nackdelen är att det kan vara svårt att styra rökgastemp med tanke på avsaknaden av tuber och turbulatorer. Min rökgastemp ligger på 190 vid 20 kw.

Fördelen är att den är ganska okänslig för sot, min rökgas stiger aldrig märkbart, rymmer hyfsat med sot innan den behöver sotas.

Hej!

Det var ju kul att höra att det fungerar bra. Jag har själv funderat lite på hurdan plåt jag ska tillverka istället för luckan. Du råkar inte ha någon bild på din som man skulle kunna få se?

/ Kjell
Det brinner ju!?
scirocco
Späd planta

Inlägg av scirocco »

Jag skruvade loss vedluckan med ram och allt, fyra bultar. Sen skaffade jag en 6 mm plåt och borrade motsvarande fyra hål, skar upp ett 130 mm hål med vinkelslipen för brännaren och gängade fyra M6.

Jag har alltså ingen öppningsbar lucka till brännaren. Den är fast monterad med skruvar. Jag särar den från ytterröret när den skall sotas. Sen har jag en lucka till under vedinkastet plus sotluckan som jag kommer åt resten från.

Har tyvärr ingen bild men jag hoppas du förstår ändå.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Då min Albin är en kombipanna så skruvade jag bara bort "olje"-stosen på "vedluckan" och skruvade fast gjutjärnsstosen som följde med brännaren. Skruvarna passade "nästan" så med lite borrning i stosen var det bara att montera fast.
(Jag har en KMP PX21)

Det går alltså att öppna min lucka med brännaren i. Kändes dock lite halvläskigt då allt hänger i luckan, hoppas den håller formen i längden, o andra sidan hängde ju oljebrännaren där tidigare men dock inte lika långt ut.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar