fastwheeler skrev:Tackar,
Det är en Special I (1), med omvänd förbränning. Effekt Mcal/h 18 - 24, är väl ca 30-40 kW om jag förstått det rätt? Den har en öppning på högersida av pannan, ca 16x19 cm i neder kant av eldstaden och det är ungefär 27 cm upp till eldstadstaket från överkant på denna öppning. I denna öppning bör väl de flesta brännarna gå att montera?
/ Kjell
Hej Kjell!!
Nu vet jag vilken panna du har..
Alla pellets brännare går naturligt vis att montera. Frågan är bara hur resultatet blir??
Efter som denna panna har underförbränning,inte omvändförbränning som dom flesta säger.Dvs rökgaserna vill vandra ut i nedersta delen av eldstaden genom rosterna i botten på pannan.Då måste man välja pelletsbrännare efter detta.
Med denna panna bör man nog välja en pelletsbrännare med en frammåt riktad låga/som en oljebrännare.
Väljer man en pelletsbrännere med uppåtriktad låga, då brinner lågorna från pelletsbrännaren rakt upp i taket i eldstaden.Sedan vänder dom och tvingas nedåt i eldstaden. Med en uppåtriktad brännare i denna panna blir nog inte pelletseldningen inte så bra...
Jag skulle nog titta på pelletsbrännare som har framåt riktad låga.