Pelletsbrännare i ALBIN ?

fastwheeler
Ungskog

Pelletsbrännare i ALBIN ?

Inlägg av fastwheeler »

Hallå på er alla!

Sitter och funderar på att installera en pelletsbrännare i min gamla Albin Special från -78 som står i källaren. Men jag lyckas inte riktigt lista ut vilken brännare, eller vilken typ av brännare som skulle passa bra. Vad tror ni, eller är det någon idé att överhuvudtaget lägga ner någon energi på denna panna? Den är iallafall hel och i drift :wink:

/ Kjell
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

kolla i pannregistret hos ageros bioenergi.se,finns en hel del information om janfire ialla fall 8)
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

Där blev man inte mycket klokare, dom bygger om sidan eller nått så det finns nästan ingen info alls, nån rad text :?

Är det ingen som hört nått om pellets eldning i en sådan gammal Albin? Nån grannes systers bästa kompis som har en bekant som kör med det eller nått :lol: Har inte lyckats hitta någon annan info än att det går, men går det bra?

/ Kjell
Det brinner ju!?
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

fastwheeler skrev:Där blev man inte mycket klokare, dom bygger om sidan eller nått så det finns nästan ingen info alls, nån rad text :?

Är det ingen som hört nått om pellets eldning i en sådan gammal Albin? Nån grannes systers bästa kompis som har en bekant som kör med det eller nått :lol: Har inte lyckats hitta någon annan info än att det går, men går det bra?

/ Kjell

Hoppsan, det fanns ju bra info när man väl kom in på rätt sida.. tog ett tag. Skulle ju vara ett jäkla m före .se :roll: Den ska passa på min panna :D

Bättre sent än aldrig.. tackar för infot!!

/ Kjell
Det brinner ju!?
logaritmen
Stor entusiast!

Re: Pelletsbrännare i ALBIN ?

Inlägg av logaritmen »

fastwheeler skrev:Hallå på er alla!

Sitter och funderar på att installera en pelletsbrännare i min gamla Albin Special från -78 som står i källaren. Men jag lyckas inte riktigt lista ut vilken brännare, eller vilken typ av brännare som skulle passa bra. Vad tror ni, eller är det någon idé att överhuvudtaget lägga ner någon energi på denna panna? Den är iallafall hel och i drift :wink:

/ Kjell
Hej Kjell!!! Välkommen till detta utomodentliga forum.
Du måste ange exakt vilken panna du har!!

Det finns många Albin Special.
Albin pannan har gjort en serie av ca:10 st olika sk.Special.
Vilken Panna har du??? Läs på pannans skylt.
Då kan detta ordna sig!! Skicka gärna en bild på pannan.
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

Tackar,

Det är en Special I (1), med omvänd förbränning. Effekt Mcal/h 18 - 24, är väl ca 30-40 kW om jag förstått det rätt? Den har en öppning på högersida av pannan, ca 16x19 cm i neder kant av eldstaden och det är ungefär 27 cm upp till eldstadstaket från överkant på denna öppning. I denna öppning bör väl de flesta brännarna gå att montera?

Jag har även acktankar, 2 st 500 liters som jag tänkt behålla. Är det för mycket med båda tankarna, eller ska jag bara köra med ena?

/ Kjell
Det brinner ju!?
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

fastwheeler skrev:Tackar,

Det är en Special I (1), med omvänd förbränning. Effekt Mcal/h 18 - 24, är väl ca 30-40 kW om jag förstått det rätt? Den har en öppning på högersida av pannan, ca 16x19 cm i neder kant av eldstaden och det är ungefär 27 cm upp till eldstadstaket från överkant på denna öppning. I denna öppning bör väl de flesta brännarna gå att montera?

/ Kjell
Hej Kjell!!
Nu vet jag vilken panna du har..
Alla pellets brännare går naturligt vis att montera. Frågan är bara hur resultatet blir??
Efter som denna panna har underförbränning,inte omvändförbränning som dom flesta säger.Dvs rökgaserna vill vandra ut i nedersta delen av eldstaden genom rosterna i botten på pannan.Då måste man välja pelletsbrännare efter detta.

Med denna panna bör man nog välja en pelletsbrännare med en frammåt riktad låga/som en oljebrännare.
Väljer man en pelletsbrännere med uppåtriktad låga, då brinner lågorna från pelletsbrännaren rakt upp i taket i eldstaden.Sedan vänder dom och tvingas nedåt i eldstaden. Med en uppåtriktad brännare i denna panna blir nog inte pelletseldningen inte så bra...
Jag skulle nog titta på pelletsbrännare som har framåt riktad låga.
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

Ok, tackar för snabba svar!

Vilka brännare med framåt riktad låga kan ni rekommendera? Och "som vanligt" vill man ju ha den billigaste som fungerar bäst och aldrig går sönder, såklart! :lol: Jag har kikat lite på viking bio, eurofire och biona 2000. Tycker att bio och eurofire verkar vettiga till rätt peng, men kom gärna med förslag på vad du/ni tycker skulle funka bäst?
Det brinner ju!?
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Har själv en PellX (KMP) i min Albinpanna som har funkat bara fint för mig i alla fall. Ev svagheter som funnits tidigare har dom nog jobbat bort tills nu. Då menar jag väl i första hand att brännarröret ska vara av betydligt bättre kvalitet och att även tändningen är förbättrad.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hej,

Jag har en KMP PX21 i en Albin 725F (inbyggd vattenberedare).
Min panna är en kombipanna där jag monterat brännaren i överutrymmet.
(Min har oxo underförbränning/omvänd).

Funkar rätt ok, förbränningsverkningsgraden är bra, men möjligen kan totalverkningsgraden ha en del att önska.
Jag behöver inte aska/sota speciellt ofta, det ryms cirka 10-15liter aska.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Den pelletsbrännare som står mig närmast om hjärtat är som tidigare inlägg. PX-21 från KMP fungerar perfekt,med rätt injustering.
Köper man denna pelletsbrännare ingår dessutom Pellsams 6-åriga trygghetsförsäkring( Värt att titta på)..

En till bra pelletsbrännare man kan kika på är Ulma-2000.
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

PX-21 och Ulma verkar ju vara ganska så lika. Inbyggd sotraka på Ulman verkar ju fiffigt, men det är ju samtidigt en sak till som kan krångla.

Det är ju en djungel av brännare på marknaden, hittar nya hela tiden :?

/ Kjell
Det brinner ju!?
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

fastwheeler skrev:PX-21 och Ulma verkar ju vara ganska så lika. Inbyggd sotraka på Ulman verkar ju fiffigt, men det är ju samtidigt en sak till som kan krångla.

Det är ju en djungel av brännare på marknaden, hittar nya hela tiden :?

/ Kjell
Det är i alla fall en framåtriktad brännare som fungerar bäst till din panna.Dom andra pelletsbrännarna med uppåtriktad låga kan du i alla fall sålla bort,då blir det inte så många kvar. Ett till tips jag kom på. Har du tittat på Äfabs hemsida.

www.afabinfo.com
fastwheeler
Ungskog

Inlägg av fastwheeler »

Jo då, det har jag. Den sidan har man mycket nytta av!

Jag har faktiskt fastnat lite för Ulma 2000, den verkar ju inte alls tokig och väldigt bra pris. :) Men, men, det är tur att det börjar bli varmt ute så man inte behöver ha panik och köper den första bästa brännaren man hittar. Nu har man ju tid att diskutera med klokt folk på detta forum och välja den brännare som känns rätt.

/ Kjell
Det brinner ju!?
scirocco
Späd planta

Inlägg av scirocco »

Hej!

Jag kör med en viking bio i en Albin special 11f från -80. Jag har tagit ut roster och gjort en plåt istället för luckan.
Pannan som sådan fungerar bra till pellets, nackdelen är att det kan vara svårt att styra rökgastemp med tanke på avsaknaden av tuber och turbulatorer. Min rökgastemp ligger på 190 vid 20 kw.

Fördelen är att den är ganska okänslig för sot, min rökgas stiger aldrig märkbart, rymmer hyfsat med sot innan den behöver sotas.
Skriv svar