Hålla med eget material / anlita en rörkrökare för jobbet.

fritzie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 20:04
Ort: Två mil norrväst om fjollträsket

Hålla med eget material / anlita en rörkrökare för jobbet.

Inlägg av fritzie »

Någon som har erfarenhet av följande tankevurpa?

Jag vill som sagt få saker och ting gjorda billigt och bra, så jag funderade att handla på www.rinkabyror.se och www.solentek.se för att få det jag är ute efter och inga konstiga offerter med andra erbjudanden än det jag vill ha. Inga extramarginaler heller till rörkrökarn eller hans hantlangare för hantering av pelletspanna och acktankar.

Allt ställs på plats så nära arbetsplatsen som möjligt. Inget kånkande av 400 kg panna eller ack tankar av rörisen nedför trappor. Han skall "bara" koppla in hela rasket enligt konstens alla regler, han böjer o kopplar som han är bäst på och lämnar den gamla pannan bakom sig.

Således håller jag med eget material, rörisen gör jobbet. Men finns det någon i VVS branschen som ställer upp på detta?
Någon som har erfarenhet av detta?

Den källa som jag pratat med om detta säger en sak - glöm det. I VVSbranschen vill man ta hand om hela rasket.

Men det vore intressant om det gick att ordna. En back öl en lördag och några kompisar är billigare tror jag. 8)
Urkopplad olja på CTC Pionjär värmer cirka 255 kvadrat med elpatron och inte pellets :-(
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Jag gjorde nästan allt jobb själv med inköpta prylar från Rinkaby. I hantverkarnas leverbröd ingår även materialet.

För den slutliga inkopplingen på gamla systemet där det var järnrör fick rörkrökaren komma och ta med det material han behövde. Det är alltid svårt i förväg och bedömma vad som behövs. Inte vet jag om det var för att han såg mina kataloger men när räkningen kom och jag jämförde så var det inga överpriser.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Några jag känner har en panna ståendes och har så haft i ett halvår, de har inte hittat nån rörkrökare som vill koppla in den...
Frågan är hur mycket du sparar på att köpa grejerna själv, visserligen har rörfirmorna pålägg på grejerna, men de brukar också ha bra rabatter...

Jag kan tänka mig att det är lite beroende på ansvar osv också, inte bara pengar. Installatören har ju ansvar för att installationen är riktig. Tänk följande; du köper en panna och ber den lokale rörkrökaren installera den. Krånglar pannan skall du vända dig till säljaren av pannan, är det installationsfel ska du vända dig till rörkrökaren, skulle det vara oklart om det är pannan eller installationen som krånglar, gissa om det kan bli problem.
Har du köpt panna och installation av rörkrökaren är det ju bara en att ringa och då får ju han lösa problemen, det är ingen annans ansvar att göra...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag gjorde så när jag bytte panna. Allting som behövdes stod nere i pannrummer och ombesörjde bortforsling av den gamla.
Han stod för rör till inkoppling samt att han fixade skorstensanslutningen.
Han kollade dessutom bort mitt expansionskärl på vinden och satte dit ett trycksatt (Som jag hade fixat)

Tror det gick på 13000:- med elektriker.

/E
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Jag köpte alla kopplingar, panna & expansionskärl från dinvvsbutik.
Kan säga att det var mera jobb än vad jag förväntat mig att installera pannan själv men det är inget jag ångrar.
Totalpriset för en Nibe Pellux istallerad och klar blev ca 23000kr

MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag köpte en biomatic löst från den lokala återförsäljaren och gjorde allt jobbet själv. Jag köpte delar från Rinkaby Rör och Biltema.
Jag fick även lite råd och hjälp av min svåger som är rörkrökare.
När jag ändå höll på så bytte jag all VVS i hela huset. Det enda som är kvar sedan tidigare är en del av värmerören till elementen.

En intressant betraktelse är att Biltema är billigare än Rinkaby Rör på många saker.
Jag kan trots det varmt rekommendera Rinkaby Rör, de är snabba och smidiga och har ett ordentligt sortiment. Jag har nog handlat för 10.000:- där totalt och det har aldrig strulat. Det är jättesmidigt att få sakerna hemkörda till dörren.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hmmm, jo Biltema är billiga och det finns en anledning :? men vissa saker kan man ju köpa där om man vet vad man ger sig in på......
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag köpte panna, acktank, laddomat mm av en kompis på dahl så priset blev drygt 20% under rinkabyrörs priser.. :D
Sen tog ja ortens rörkrökare för installationen o det tog 13 tim o gick på 3900:- inkl reseersättning.. 8)
Rörkrökaren tyckte att de va lika bra att vänja sej vid att bara göra jobbet o folk köper matrialet där det är billigast.. El som han sa "man ska ju leva av lönen o inte försäljningen"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

André skrev:..... El som han sa "man ska ju leva av lönen o inte försäljningen"
Hej

Det håller jag med om.
Jg skulle tänka mig kunna betala ett högre timmpris om jag fixade grejerna (billigare).


En fråga till er som installerat själva:

Är ni rörmokare eller "proffsiga amatörer"??

Said
750 tank med pelletspanna........
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

Hej

Om jag hade köpt materialet själv och kontaktat en hantverkare som var villig att göra jobbet för en HÖGRE TIMPENNING så skulle jag ta det direkt.

Jag tycker att en hantverkare ska ha så pass bra betalt att han klarar sig UTAN förtjänst på materialet. Det är kunskapen och arbetet jag vill betala för.

Jag vet inte om det gör mig till girig......

Vad är det egentligen garanti omfattar vid "full" installation??
Garanti på materialet borde finnas från tillverkaren, så den enda garantin som hantverkaren lämnar är väl på sitt jobb.
Eller har jag helt fel???

Said
750 tank med pelletspanna........
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jovisst är det garanti på materialet i viss mån...
Ta lärdom av följande, som visserligen inte handlar om pannor men skulle kunna...
En bilägare har en Volvo 960 och han servar bilen själv eller lämnar den till en bekant som jobbat på Volvo som mekaniker länge. En dag skall kamremmen bytas, han köper då en orginal Volvo kamrem men ber hammapularen och fd Volvo anställde personen fixa det. Efter mindre än en vecka går remmen av och motorn tar saftigt med skada. Han knatar då iväg till Volvo med den kassa ocn nätan nya remmen och frågar vad de tänker göra, de förljer då sina åtagande fullt ut och ger honom en ny rem... Att motorn kostade nästan 40000 att laga (krökta ventiler och en jäkla massa anant skit...) gav de blanka fan i eftersom de inte kunde veta att remmen var bytt korrekt. Hade han bytt den på en Volvo verkstad hade Volvo tagit på sig det eftersom då hade inte arbetet varit utfört korrekt.
Frågan är ju vilka garantier har biltema om du ringer dit och säger att deras rör, kopplingar eller vad det nu må vara inte höll och du har hela källaren full med vatten. De lär hävda felaktig installation även om du har använt en rörmokare... Skyller du då på rörmokaren lär han skylla på biltema skit (vilket säkert iofs är befogat) sen är cirkusen igång...
Om du köper en panna installerat och klart av en rörpulare behöver du inte bry dig ett skit om vart felet ligger vid problem, du ringer bara rörpularen han har sålt grejer och installation då är det hans ansvar...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Tror att det inte bara handlar om att rörisar och andra
hantverkare vill bara tjäna pengar på materialet.De har
säkert valt ut grejer som dom vet om är bra och håller
och om det skulle vara något strul så är det smidigare
att rätta till.Tror även arbetet går mycket fortare om
dom får göra det på sitt sätt med sina grejor.Tänk om
du inte tagit hem rätt grejer blir ett himla fixande kanske
inte passar mm.Tror inte det blir mycket billigare .Ska man
leja bort är det nog bättre att dom får ta allt.Gör man det
själv kan man ju köpa var man vill.Personligen köper jag
nog hellre materialet hos hantverkare även om jag gör jobbet
själv.Bra inlägg av Juggernaut.

Wepe :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Eftersom jag har elbehörighet (men inte jobbar som elektriker) gör jag ibland nåt småjobb åt nån polare. En gång skulle jag dra elen i en liten stuga som en polare byggt åt en kund. När jag kom dit för att titta hade han redan förberett och dragit en massa rör, köpt strömbrytare, jordfelsbrytare, säkringar...rubbet på Biltema. Jag drog öronen åt mig när jag tittade på grejorna, strömbrytare i nån plast som nästan var som porslin, jordfelsbrytarens funktion kan man bara spekulera över. Den funkade bra de två ggr jag testade den...men om några år och några manövrar??
Jag insåg också att om den kunden skulle ifrågasätta vem som dragit elen och valt materiel så skulle min polare knappast säga "jag", utan "han där".
Ingen rolig känsla.

Men visst, jag har bytt hela mitt rörsystem själv, med lödningar, kopplingar och gudfadersjälv.
Jag skulle nästan hellre tänka mig att köpa grejorna på RinkabyRör och sedan betala en rörmokare för att han kommer och sätter sig på en pall med en kopp kaffe i näven och berättar/pekar hur jag skall göra. Sedan kan han åka härifrån och blåneka till att satt sin fot i mitt hus.
Till saken hör att jag lejt två olika rörfirmor för olika jobb, och det dom utfört skulle jag tamejtusingen göra bättre och snyggare själv, sedan jag insett att jag måste lära mig detta.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Även jag tillhör de som svär och lever när hantverkarens faktura kommer nerdimpade i lådan. De rörkrökerier har nästan som magi hamnat på runt 50% av hela beloppet. Ok. Jag kan köpa att matriel är dyrt. Men visst svider det i själen när man går till byggvaruhandeln och hittar samma vara för 70% av priset man betalat hantverken.

Jag kan sluta där, men gör´t inte!.
Jag tror nämligen inte att de flesta medvetet har stort pålägg på matrialet, Utan det handlar nog om att de är små firmor som inte har råd att ligga på lager, och således inte kan köpa stora volymer, de beställer helt enkelt varorna i en-pack.
Har haft möjlighet att via vänner köpa ut prylar från "grossister" på verktyg och vvs. Och de priser jag får med rabatt är dyrare än vad jag kan köpa själv på k-rauta/beijer/silvan etc.

-Då får väl hantverkaren köpa där det är billigast!!
Jo, men vem skall betala hans resor till bygghandeln. Du :).

Dock tror jag man kan förhandla med hantverkare om detta. Hantverkaren borde ju i förväg kunna presentera vilket matrial han tänker använda, och då kan man komma överens om vem man skall
köpa vad.

Tex, tipsade elektrikern som kopplade mitt badrum, utan att jag tog upp det, vilka delar som han tyckte jag skulle köpa, just för att han inte var billigare på det. (Vilket visade sig vara alla utom sladdarna :) ). Bra service! (dessutom var han trevlig, gjorde ett bra jobb, och fakturan var mindre än offerten. Lite på att jag ringer honom igen :) )

Dags att sova.
Skriv svar