Punktsprinkler -- Livförsäkring för oss som hanterar eld

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Punktsprinkler -- Livförsäkring för oss som hanterar eld

Inlägg av Stugsittaren »

Leta i menyn under brandskydd efter punktsprinklern, en pulversläckare som löser ut vid en viss temperatur (finns olika). Detta kan vara en lämplig livförsäkring. Släcker även om man inte är hemma. 1695:- (1800 inkl frakt). Vattensprinkler är lite billigare. Har för mig att "Pete" betalade runt en tusenlapp monterad. Risken är dock att den förstör elektroniken i större omfattning.
http://www.brandsakra.se/shop/

Förhoppningsvis skall den inte behövas men sover bättre om nätterna om jag kan ta bort en risk så enkelt 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag håller med, bransläckarpulver är genomvidrigt att sanera och även om det är lite effektivare än vatten så tycker jag absolut inte att man ska använda det om det är möjligt att använda vatten istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Om spänningen på något sätts bryts är vatten inte skadlig för elektrinik. Det är elektromekanik som tar stryk. Motorer, givare, mikrofoner, högtalare. strömbrytare
Det man måste göra är att inte starta blöt elektronik utan att snabbt torka den. Gärna med varmluft.

Själv tvättar jag all elektronik i varmt (helst avsaltat) vatten. Beroende på flussmedel kan det vara lämpligt med en inblandning av T-sprit.

Det här har inte med sprinkler att göra men om man vet detta är man inte lika orolig för vatten.

Var däremot med om att försöka reparera en video där ägarens hund hade gjort sina markeringar. Hade gått att rädda om husse kommit direkt och inte försiktigt kom krypande :oops: efter två veckor med svansen mellan benen :)
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jesper@Fordson skrev:...Den som försökt städa bort pulver vill inte vara med om det igen..
Räddningstjänsten säger att försäkringsbolaget tar saneringskostnaden, men det gäller väl i och för sig både för vatten och pulver. Det viktiga är ju att det släcks även om man inte är hemma. Men vad är egentligen svårigheten med att sanera pulvret?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig att när man släcker biler med pulver kommer allt alu inom kort tid att vara poröst och järn kommer att rosta som bara fan.

Jag antar att det samma gäller pannan, cirkulationspumpen osv.

Jag har fattat det så att det även suger åt sig vatten och därmed, i samband med att det fungerar som vägsalt ungefär, får saker o ting att rosta i kapp med travhästar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar