Oljetankar till pelletsförråd?? :0)

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Oljetankar till pelletsförråd?? :0)

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har ett utrymme bakom garaget där förrådet knappt kommer att synas (optimist). Tanken är att bygga en stadig konstruktion som återvinner material som annars skulle slängas. Folk är så glada när de slipper betala några tusen för att bli av med tanken. Visst är det lite tokigt men det lär ju inte vara så lätt att blåsa sönder.

Nu har jag släpat hem 4 gamla oljetankar, 3 (plus min egen) med måtten 1*1,5*2m. Jag tänkte lägga två stycken sådana tankar på plintar för att få till en (en meter hög) bottenvåning med ytan 2*3m=6m2. På denna lägger jag ytterligare en våning och får då en volym på 12 m3. De ytor där tankvägarna ligger mot varandra tas bort (visst låter det enkelt när man skriver det :). Sparar endast en liten kant på ca 5-7 cm för att kunna silikontäta och bulta ihop tankarna. Det bör man väl kunna fixa på en kväll. :roll: :wink: Kommer åxå såga upp hål för manlucka de som finns i tankarna är lite små.

Frågan är nu om jag vågar ha ett platt golv eftersom detta kommer att vara utomhus (rädd för kondens) eller om jag skall göra en vinkel inne i tanken av de plåtar som blir över? Enklaste lösningen blir att bygga upp golvet 1 dm med skivor (plåt?) utom där skruven skall ligga inne i tankkolossen.

Jag har förresten även en liten söt tank som är 0,8*1*3 (jo, den ÄR 3 meter lång). Den skulle man kunna göra en liten överbyggnad av där påfyllningsröret skulle kunna ligga (utan att ta för mycket lagerutrymme) eller såga av den diagonalt vid gavlarna för att göra en vinkel (med en triangelformad gavel med längderna 0,8*0,8*1,2) under kolossen för skruvröret. Med det kan bli lite bekymmer med skarvningen. Det är lite bökigt att bocka 3mms plåt med skiftnyckel :shock: :roll:

Så vad hade ni valt för botten för ett utomhusföråd som kommer stå på ett antal byggblock (minst ett i varje hörn och vid tankskarv)? Kan lägga till att jag räknar med att förbruka ca 3 ton om året = 4,5 m3.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Ett imponerande bygge! Vore trevligt att se det då det blir klart! Blir ju många kubil i förhållande till vad du förbrukar men det ger ju möjlighet till bra pris vid inköp. Lycka till med bygget! Och berätta hur det går!
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej Igen!
Varför inte ha plan botten och se det materialet som finns i botten som reservmaterial som du kan skyffla ihop då det är problem med leveransen som det har varit i år. Annars måste du ha en rasvinkel som är större än 45 grader och vid dålig pellets med mycket finfraktion så kan vinkeln bli 70-80 grader. Detta stjäl mycket volym. Vad gäller kondensen så bör det inte vara ett stort problem då storförbrukare har stålsilon. Är du ändå orolig så kan du ju borra en massa småhål i botten.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tanken skall ju stå utomhus och då får du ju samma temperatur på tankens båda sidor (insida och utsida), tycker då att kondens inte borde vara något problem.

Har tankarna några avstyvningar unvändigt alternativ tvärstag mellan väggarna? Annars skall du nog fundera på det. Så att inte tanken kommer att se ut som en "uppumpad gris".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag kommer ju att bulta vid skarven så där finns alla möjligheter att sätta in en grov mutterstång för att hålla emot. Det finns ju också en viss stadga i vinkeln som blir kvar vid skarven. Kanske man skall spara 1-2 dm på den lodräta delen vid skarven. Det är ju i alla fall 3 mm plåt. Att spara så mycket påverkar inte utnyttjandet så mycket. Man får ta viss hänsyn vid anpassning av golv men annars ser jag inga problem. Påfrestningen bör vara störst mellan bottenvåningen och ovanvåningen.

Några svullna grisar vill jag inte ha på tomten (som är ganska stor = 4600m2) :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Håkan S
Lärjunge!

Pelletsföråd.

Inlägg av Håkan S »

Vid temperaturväxlingar kommer det att bildas kondens. I praktiken när det blir kallare på natten så kondeserar fukten i luften som finns i tanken på plåtens insida.Hur mycket vatten beror på hur mycket luft som finns inne i tanken. På mitt jobb har jag sett 5-10 liter från 100 tons silos vid tömmning. Det är av denna orsak som man skall hålla tanken på bilen så full som möjligt på vintern.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hur lång tid tog det att bygga upp en sådan vattenmängd?

Kanske en enkel ventilationsfläkt som går i intervall när det finns risk för kondens?

Jag hade tankar på att kunna beställa två års förbrukning, men det kanske inte är så klokt. Jag får testa.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Stugsittaren skrev: Kanske en enkel ventilationsfläkt som går i intervall när det finns risk för kondens?
.
Man kan väl tala om ... som jag kom på sådan ventilationsfläkt finns på www.pax.se Obs till exempel.
Klart finns fler olika tillverkar som kan finnas bättre,
som där finns automat, den gör att när rummet blir för fuktig så starta den fläkt själv.
Fråga är, Vet inte om den funkar när det gäller kondens.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!

Kondensproblem.

Inlägg av Håkan S »

Enklast för att minska kondensproblemet borde vara att isolera plåten på utsidan.Sen beror det på luftmängden i tanken. Det som händer är att kall luft inte kan innehålla lika mycket vatten som varm luft så när daggpunkten sjunker fälls fukt ut. Om tanken kopplas till parummet så luften som ersätter pellesförbrukningen tas därifrån borde det fungera.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Man kan ju alltid sätta fast några frigolitplattor på utsidan för att undvika en del kondens.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

kondens problemet borde väl kunna minska om du har såkallade torrbollar i förådet, eller är jag på den berömda cykeln nu :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej!
Har du börjat med ditt bygge? Mycket intressant lösning. Det är ju bara att prova om du får problem eller ej. Alla större silon som användes är ju av stål och MAFA säljer ju stålsilon även i mindre storlek. Ring dem och fråga om de har kondensproblem med sina stålsilon...skulle inte tro det. Om du inte ventilerar förrådet utan har det slutet så kommer ju inte ny luft in och då transporteras ingen ny fukt till silot.
MVH
Ulf
Håkan S
Lärjunge!

Pelletsföråd.

Inlägg av Håkan S »

Slutet föråd är inte möjligt då den förbrukade pelletsen måste ersättas av luft, dessutom måste det finnas rejäl avluftning för de tillfällen då bilen kommer och blåser in nya pellets. Det går i och för sig att fixa med en lucka som öppnar vid övertryck men det är i alla fall en del att tänka på vid hembygge.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har inte hunnit börja än, måste jobba lite också. :roll: :)

Jag skall börja med att suga rent från olja, sedan såga lite hål för att städa rent. Men just nu är det annat som lockar mer.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Tjenix Stugsittaren!
Hur har det gått med ditt förrådet? :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar