Panntemperatur på 97grader imorse!
Panntemperatur på 97grader imorse!
Har ett litet problem:
Installerade min brännare i februari och panntemperaturen har legat stabilt på 80 grader fram tills nu.
För två dagar sedan stängde jag shunten eftersom det inte längre behövs någon värme i elementen.
Imorse när jag kollade till pannan var temperaturen uppe i 97 grader! Brännaren har inte varit igång på ett bra tag. Den enda förklaringen jag kan hitta är att underhållseldningen värmt upp pannan.
Jag har manuell tändning på brännaren och kan därför inte styra den med exempelvis en timer. Har nu gått över till elpatronen.
Vad tror ni? Ska jag fortsätta använda elpatronen eller finns det någon annat jag kan göra?
Installerade min brännare i februari och panntemperaturen har legat stabilt på 80 grader fram tills nu.
För två dagar sedan stängde jag shunten eftersom det inte längre behövs någon värme i elementen.
Imorse när jag kollade till pannan var temperaturen uppe i 97 grader! Brännaren har inte varit igång på ett bra tag. Den enda förklaringen jag kan hitta är att underhållseldningen värmt upp pannan.
Jag har manuell tändning på brännaren och kan därför inte styra den med exempelvis en timer. Har nu gått över till elpatronen.
Vad tror ni? Ska jag fortsätta använda elpatronen eller finns det någon annat jag kan göra?
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Bor i Halland.
När jag ställde frågan till uppfinnaren av vad är den den stora nackdelen med att glödhållningen måste vara igång på denna brännare.
Då nämde han just detta att pannan kan bli för varm om man inte plockar ut någon värme ur den. iom att glödhållningen värmer pannan.
Det är tyvärr bara att köra med el eller manuellt tända brännaren några ggr per dag och låta den slockna imellan
Då nämde han just detta att pannan kan bli för varm om man inte plockar ut någon värme ur den. iom att glödhållningen värmer pannan.
Det är tyvärr bara att köra med el eller manuellt tända brännaren några ggr per dag och låta den slockna imellan

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Underhållseldningen på t.ex. Janfire NH är ca: 600W (kan vara 800W) och förbruks det inte denna mängd värme eller mer är det klart att det ackumuleras tyvärr.
Även på det punkt är jag mycket nöjd med min brännare, den har ju elektrisk start.
Även på det punkt är jag mycket nöjd med min brännare, den har ju elektrisk start.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Du har säker rätt om att det är underhållseldningen som ställer till det för din del. det enda övriga som jag kom att tänka på är att om temperatursensorn sitter fel kan man få liknande problem, men då ska brännaren värma upp lika högt även när du plockar ut värme.
/NRG
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Tycker att det låter som om något vore fel.
Om panntempen varit uppe i 97º så borde brännarens maxixmaltermostat slagit ifrån och därmed så skulle inte brännaren startat utan manuell återställning av termostaten.
Låter otroligt att underhållsglöden skulle kunna värma upp pannan till 97º......
Visar din termometer rätt? Eller har något annat gått sönder eller hängt sig??
Om panntempen varit uppe i 97º så borde brännarens maxixmaltermostat slagit ifrån och därmed så skulle inte brännaren startat utan manuell återställning av termostaten.
Låter otroligt att underhållsglöden skulle kunna värma upp pannan till 97º......
Visar din termometer rätt? Eller har något annat gått sönder eller hängt sig??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Måste putsa in mycket pellets till underhållsglöden för att de ska kunna nå den tempen..Roli skrev:
Min panna ligger på ca 50-55°° efter 15 tim då man kör underhållsglöd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Måste pytsa in mycket pellets till underhållsglöden för att de ska kunna nå den tempen..Roli skrev:

Min panna ligger på ca 50-55°° efter 15 tim då man kör underhållsglöd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Tar man inte ut någon värme så tar det inte så lång tid vid normal vattenmängd i pannan. Vissa brännare levererar uppemot 500- 600 watt på underhållsglöden.Måste pytsa in mycket pellets till underhållsglöden för att de ska kunna nå den tempen..
Så mycket strålningsvärme avger förhoppningsvis inte pannan, så nog stiger panntempen alltid.
Men varför säkerhetstermostaten inte löst ut är märkligt. Byt omedelbart typ.
En kompis har en oljebrännare vars termostat inte löste ut och säkerhetstermostat var defekt. Hans hus såg ut som en ångmaskin, det pyste ut från taket med fullt ös. Såg ganska kul ut faktiskt....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nog tycker jag att de låter mycket ändå..elvis skrev:
Tar man inte ut någon värme så tar det inte så lång tid vid normal vattenmängd i pannan. Vissa brännare levererar uppemot 500- 600 watt på underhållsglöden.
Så mycket strålningsvärme avger förhoppningsvis inte pannan, så nog stiger panntempen alltid.
Men varför säkerhetstermostaten inte löst ut är märkligt. Byt omedelbart typ.

Har någon kollat hur mycket som resp brännare pytsar in vid underhållsglöd/timme??
Men helt klart måste det va fel på överhettningsskyddet då de inte löst ut..
Min internskruv går ungefär 30 sek 1 gång/timme om jag inte minns helt fel (kan vara lite mer, skall försöka klocka det nästa gång). Och den ger i medeltal 632 g/10 min. Satt och provade 6 st 10 minuters matningar härom veckan.André skrev: Har någon kollat hur mycket som resp brännare pytsar in vid underhållsglöd/timme??
Så för min del matar brännaren in ungefär 30 g pellets per timme. Det blir inte mycket värme till pannan, trots min lilla pannvolym.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag ökade underhållsglöden till 75 min i vintras o de gick då bara fint o då gör det ca 45 gram/tim..Roli skrev:Min internskruv går ungefär 30 sek 1 gång/timme om jag inte minns helt fel (kan vara lite mer, skall försöka klocka det nästa gång). Och den ger i medeltal 632 g/10 min. Satt och provade 6 st 10 minuters matningar härom veckan.André skrev: Har någon kollat hur mycket som resp brännare pytsar in vid underhållsglöd/timme??
Så för min del matar brännaren in ungefär 30 g pellets per timme. Det blir inte mycket värme till pannan, trots min lilla pannvolym.
Re: Panntemperatur på 97grader imorse!
Kan du inte stänga av underhållsfyren? Det går på min brännare. Låter den tända med eltändning.elbe skrev:Har ett litet problem:
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Re: Panntemperatur på 97grader imorse!
Nu framgår det inte vilken brännare som "elbe" har men han skriver ju att den har manuell tändning så eltändning är nog inget alternativ.......pannlover skrev:Kan du inte stänga av underhållsfyren? Det går på min brännare. Låter den tända med eltändning.elbe skrev:Har ett litet problem:
Moderator
Tack för era synpunkter!
Angående säkerheten på min brännare (Infraheat 2000) så tror jag den är olik de flesta. Det hänger en vattenflaska ovanför brännaren. Slangen från flaskan går ner i brännaren där det sitter en vaxpropp. Blir värmen väldigt hög smälter proppen och vattnet rinner ned i brännaren och släcker elden. Detta är den enda säkerheten som finns.
Det sitter ett överhettningsskydd på pannan men den stänger enbart av elpatronen. Det kanske går att ansluta den till brännaren...
Tror jag kör på elpatronen över sommaren.
Angående säkerheten på min brännare (Infraheat 2000) så tror jag den är olik de flesta. Det hänger en vattenflaska ovanför brännaren. Slangen från flaskan går ner i brännaren där det sitter en vaxpropp. Blir värmen väldigt hög smälter proppen och vattnet rinner ned i brännaren och släcker elden. Detta är den enda säkerheten som finns.
Det sitter ett överhettningsskydd på pannan men den stänger enbart av elpatronen. Det kanske går att ansluta den till brännaren...
Tror jag kör på elpatronen över sommaren.
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Bor i Halland.
Ja, det överhettningsskydd bör definitivt kopplas till att även bryta brännaren. Ponera att termostaten får spader, då kan brännaren pumpa värme in i "evighet" helt oberoende på överhettningsskyddet och jag tror att den blir ett ganska stort problem då....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!