Enligt min sotare så är det en äkta fullösning som var populär ett tag. Värst är tydligen när de kommit på att reparera med kortrör en bit ner.... går ofta inte att få upp. De fIck dra mitt insatsrör genom ett gammalt kortrör som satt fastmurat halvvägs..Grimreaper skrev:En sådan lösning får säkert bra om skortstenen är i bra skick, men kanske har benägenget å skapa kondens i toppen. Med insatsrör ökar väl värmen i skorstenen, eller har jag helt fel på den punkten?Magnus Olofsson skrev:Hej.
Av någon anledning har jag bara insatsrör strax över 1 meter ned i skorstenen. Fråga inte varför, det vet bara den förre ägaren. Röret sattes in någon gång sent 70-tal. Kanske man ville spara pengar på att inte gå längre ned med insatsröret än till uppvärmd del av huset.
Du kan ju alltid kolla med sotaren vad han tycker om en sådan lösning, skulle spara en hel del pengar.
Å andra sidan, med risk för att låta som en besserwisser, så brukar det löna sig att göra saker ordentligt från början.
Gammal murad skorsten från 1955
BlueFlame sedan -05
Jo den lösningen är Ok. Det man vill uppnå är att inte få kondensutfällning och med den frostsprängning i kall del.
Det måste då vara VÄLDIGT tätt i nedändan på röret så inte rökgaser går upp och vänder på utsidan samt att rören bör vara väl isolerat. Det är en massa duttande för att få ner stenull. Det finns de som slarvat med detta och resultaten förskräcker.
Det måste då vara VÄLDIGT tätt i nedändan på röret så inte rökgaser går upp och vänder på utsidan samt att rören bör vara väl isolerat. Det är en massa duttande för att få ner stenull. Det finns de som slarvat med detta och resultaten förskräcker.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex