Gammal murad skorsten från 1955

Grimreaper
Lärjunge!

Gammal murad skorsten från 1955

Inlägg av Grimreaper »

Någon som bränner pellets i gammal murstock från 50-talet som e en 8-10m hög (hus, 2 plan + källare+ kallvind längst upp). Hur funkar det för er?..får ni öka rökgastempen mkt för att det inte ska bildas kondens?

Vill helst undvika å kasta in en insats just nu då det enligt en kille skulle i Material enbart kosta runt 1000:-/meter (slutkostnad 15-20k?). Enligt VVS-killen så tappar man cirka 1% verkningsgrad på att öka temperaturen 20 grader, men frågan e ju hur mkt den behöver vara för att komma upp i dom 80grader längst upp som krävs (har jag för mig).
Han trodde inte jag skulle få några större problem.

Ev får jag dra dit en sotare som kollar upp det åt mig, å ger tips antar jag.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Sotaren är kritisk som tusan....du hamnar säkert på att sätta in en insats för att få den godkänd. Mycket pengar men bra då det är gjort. Inget svårt arbete så det kan du göra själv om du vill...Fick ett pris på ca 500-600 kr per meter då jag frågade så ring runt....
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Mortel
Fröträd

Re: Gammal murad skorsten från 1955

Inlägg av Mortel »

Grimreaper skrev:Någon som bränner pellets i gammal murstock från 50-talet som e en 8-10m hög (hus, 2 plan + källare+ kallvind längst upp). Hur funkar det för er?..får ni öka rökgastempen mkt för att det inte ska bildas kondens?
Jag har samma sorts hus och skorsten. Jag _trodde_ det var halvsten ända upp men när det kom till kritan var det någon vänlig fd. ägare som fixat dit tätning med 2m långt insatsrör (som var uppfrätt..) och murat fast det en bra bit ner så att få ut röret skulle man få göra mycket omfattande ingrepp... Slutade med nytt 90 mm insatsrör hela vägen (draget igenom det gamla eländesröret, 90 mm var det som till slut gick igenom). Betalade 9000:- med moms.

En variant är en dragning följt av coating, då kan du ha låga rökgastemperaturer. Eller Furanflex. Fördelen med dessa alternativ är att du behåller arean och att du får en varm murstock (bra för ventilationen om inte annat).
Grimreaper skrev: Ev får jag dra dit en sotare som kollar upp det åt mig, å ger tips antar jag.
Du kommer få dra dit honom ändå vad det lider, lika bra att få in dom tidigt i processen.
BlueFlame sedan -05
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Hade en skorsten murad på 40 talet och jag hade kondens. Både med olja och pellets. Krämade på men den försvann inte. Hade ingen motdragslucka. Har nu gjort ett nytt pannrum och murade en egen skorsten.

Skorstenar gjorda vid den tiden skulle vara små och mitt på taket. därför var det vanligt att göra helstenspipor upp till kallt utrymme och sedan krypa ihop till halvstenspipor med krökar sissta biten upp. Detta gör det besvärligare att stoppa i rör.

Tidigare ägaren gjorde ett misslyckat försök med att trycka dit ett rör som inte nådde ner. Resultat halva skorstenen sprack och låg på vinden när jag gjorde beskiktning. Det blev inte billigt för säljaren!
thomasx
Energiprofet!

Re: Gammal murad skorsten från 1955

Inlägg av thomasx »

Hejsan
Grimreaper skrev:Någon som bränner pellets i gammal murstock från 50-talet som e en 8-10m hög (hus, 2 plan + källare+ kallvind längst upp). Hur funkar det för er?..får ni öka rökgastempen mkt för att det inte ska bildas kondens?
Jag har en ca 11 meter skorsten från 1908. Jag har satt in ett insatsrör själv, det var inga större problem att göra det, kostnad inkl. toppfoder, kona för anslutning på pannan och isolering hamnade runt 7500:- om jag minns rätt. Kolla http://www.skorsten.nu billigt och bra service.

Jag har också satt dit en draglucka eftersom det är ett väldans drag i skorstenen. Denna hjälper också mot kondens, har jag lärt mig (precis tvärtemot vad installatören sa), eftersom den fuktiga röken blandas ut med torr pannrumsluft.

Hejhej

Thomas
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Gammal skorsten

Inlägg av ama3282 »

Vårt hus är från -38. När vi för ett tag sedan skulle starta med eldning av pellets tog jag dit sotaren för besiktning. Skorstenen var otät på MÅNGA ställen. Dessutom hade vi en kakelugn och ska installera en kamin.

Resultatet blev att laga upp 5 kanaler (3 för eldning och 2 för ventilation).

Drygt 30!! m rör plus putsande av skorsten över nock och ny krona. Vi fick flera offerter men det ”billigaste” var 50.000.
När väl muraren satte igång var det 4 kanaler som var igentäppta av skatorna vilket innebar merjobb. När räkningen kom landade allt på 69.000. Nu återstår bara lite förhandling med muraren. Nästan 20.000 extra är väl saftigt.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Har ringt sotaren innan för å kolla hur de va nu när jag ska installera pellets. Eftersom dom var å provtryckte för 1.5 år sedan inför en förfrågan att installera kamin på bottenplanet, så tyckte han inte att någon annan besiktning var nödvändig..Installera du så bokar du tid för efterkontroll när det e klart tyckte han.

Att behålla systemet intakt som det är idag känner jag är viktigt (dvs få ut lite värme ut murstocken enligt Mortels inlägg.) Om inte annat så för ventilationen och lite det faktum att huset faktiskt är byggt för att det ska eldas på i skorstenen.

Något som jag får klura på. Pannan installeras till veckan så skorstenen får bli i efterhand så att säga.

Huset har väldigt sluttande tak så mig egen vilja att kliva upp där är ytterst liten :D (liten grad av höjdskräck som gör sig påmind ibland ;) ), så jag är inte helt sugen på att kliva upp där själv å checka ut grejjerna där uppe :oops:
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

http://www.schadler.no/pdf/furanflex.pdf

Verkar vara rätt smidig lösning det där. Blir å kolla upp kostnaden jämfört med instatsrör å dylikt...
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Min skorsten går i ett hus som ditt fast lite äldre (1932), Har en kanal som är ca 32*21 cm. Har lite högt drag, men har inte fått in draglucka då den inte fick plats för alla rör som ligger och kröker runt rökröret från pannan till skorstenen. Funkar fint för mig, sotaren klagar inte (men jag har inte mätt tempen uppe mot toppen).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
sjoluan
Prima virke

Inlägg av sjoluan »

Det är väl inga problem!

Är skorstenen bara provtryckt, så är det väl bara att köra!!
Förr så eldades mycket koks i villa pannorna och skorstenarna dimensionerades därefter....
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: Gammal skorsten

Inlägg av ama3282 »

ama3282 skrev:Vårt hus är från -38. När vi för ett tag sedan skulle starta med eldning av pellets tog jag dit sotaren för besiktning. Skorstenen var otät på MÅNGA ställen. Dessutom hade vi en kakelugn och ska installera en kamin.

Resultatet blev att laga upp 5 kanaler (3 för eldning och 2 för ventilation).

Drygt 30!! m rör plus putsande av skorsten över nock och ny krona. Vi fick flera offerter men det ”billigaste” var 50.000.
När väl muraren satte igång var det 4 kanaler som var igentäppta av skatorna vilket innebar merjobb. När räkningen kom landade allt på 69.000. Nu återstår bara lite förhandling med muraren. Nästan 20.000 extra är väl saftigt.

Efter förhandling blev priset istället 57.000 kr. Det blev alltså 12.000 billigare efter lite genomgång av verkliga kostnader. Dessa hantverkare. Idag testade sotaren alla kanaler och godkände allt. Ikväll startar jag upp brännaren. Hoppas nu bara allt går som det ska.
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Varför tätade du de kanaler som skulle användas för ventilation?
Var det nödvändigt?
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av ama3282 »

per pellet skrev:Varför tätade du de kanaler som skulle användas för ventilation?
Var det nödvändigt?
Eftersom man häller i isolering (flingor) runt rören är det viktigt att alla kanaler är täta. Om det finns läckor mellan kanalerna kommer isoleringen att rinna över i de andra kanalerna. Därför bör man täta alla kanaler. Man kan ju alltid prova utan man vår skorsten var i så dåligt skick att vi bedömde det som nödvändigt. Man kan dock använda en billigare slang till ventilationskanalerna.
Så sa vår murare i alla fall.
Känns bra nu när man vet att skorstenen är ok för låååång framtid.
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Av någon anledning har jag bara insatsrör strax över 1 meter ned i skorstenen. Fråga inte varför, det vet bara den förre ägaren. Röret sattes in någon gång sent 70-tal. Kanske man ville spara pengar på att inte gå längre ned med insatsröret än till uppvärmd del av huset.

Du kan ju alltid kolla med sotaren vad han tycker om en sådan lösning, skulle spara en hel del pengar.
Å andra sidan, med risk för att låta som en besserwisser, så brukar det löna sig att göra saker ordentligt från början.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Magnus Olofsson skrev:Hej.

Av någon anledning har jag bara insatsrör strax över 1 meter ned i skorstenen. Fråga inte varför, det vet bara den förre ägaren. Röret sattes in någon gång sent 70-tal. Kanske man ville spara pengar på att inte gå längre ned med insatsröret än till uppvärmd del av huset.

Du kan ju alltid kolla med sotaren vad han tycker om en sådan lösning, skulle spara en hel del pengar.
Å andra sidan, med risk för att låta som en besserwisser, så brukar det löna sig att göra saker ordentligt från början.
En sådan lösning får säkert bra om skortstenen är i bra skick, men kanske har benägenget å skapa kondens i toppen. Med insatsrör ökar väl värmen i skorstenen, eller har jag helt fel på den punkten? :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar