Behöver alla råd jag kan få...
Behöver alla råd jag kan få...
Hej!
Mitt första inlägg blir bara en massa frågor eftersom jag är totalt grön på pelletseldning.
Vi har bestämt oss för att installera ett "pelletssystem". Huset (tegel, 1920) är på 250 m2, 1½ plan och dåligt isolerat (kommer att tilläggsisolera senare). Vi har ca 20 vattenradiatorer i huset, om det nu spelar någon roll.(?) Ska köra utan ack.tank pga utrymmesbrist. Nu till mina frågor.
-Ska det vara samma effekt på panna och brännare, och hur stor effekt behöver vi till vårt hus (ungefär)?
-Hur stor vattenvolym bör pannan ha?
-Är det någon nackdel med att köpa panna/brännare med större effekt än vad som behövs? Jag är lite rädd för att underdimensionera och sedan ångra att man snålade...
-Många skriver om en massa olika mätvärden på rökgaser. Vad behöver man för mätutrustning när man eldar med pellets?
-Har ni några tips på pannor/brännare som är lämpliga till vårt hus?
Tacksam för svar!
Mitt första inlägg blir bara en massa frågor eftersom jag är totalt grön på pelletseldning.
Vi har bestämt oss för att installera ett "pelletssystem". Huset (tegel, 1920) är på 250 m2, 1½ plan och dåligt isolerat (kommer att tilläggsisolera senare). Vi har ca 20 vattenradiatorer i huset, om det nu spelar någon roll.(?) Ska köra utan ack.tank pga utrymmesbrist. Nu till mina frågor.
-Ska det vara samma effekt på panna och brännare, och hur stor effekt behöver vi till vårt hus (ungefär)?
-Hur stor vattenvolym bör pannan ha?
-Är det någon nackdel med att köpa panna/brännare med större effekt än vad som behövs? Jag är lite rädd för att underdimensionera och sedan ångra att man snålade...
-Många skriver om en massa olika mätvärden på rökgaser. Vad behöver man för mätutrustning när man eldar med pellets?
-Har ni några tips på pannor/brännare som är lämpliga till vårt hus?
Tacksam för svar!
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Angående brännare och effekt så kan du köpa vilken panna med pelletsbrännare som helst. Effekten räcker, det är inte där problemet ligger. Så gott som alla brännare leverar idag ca 20 Kw som maxeffekt, det räcker och blir över.
Ska du köra utan acktank så sök gärna en panna med mycket vatten. Anledningen är att brännaren kan gå länge och vila länge. Det är bra för totalekonomin. Extra ekonomiskt blir det om du har stor skillnad mellan max och min temp för brännaren (hysteres). Dvs den låter tempen sjunka en 15 -20 grader innan den återstartar.
Sedan är det mycket bekvämt att kunna tappa upp ett badkar och slippa bry sig om pannans temperatur för tillfället. Är du nära termostatens tillslag och tappar mycket varmvatten så kyler du ut en panna med 140 liter vatten på nolltid och pelletsbrännaren har inte haft en chans att tända upp och värma på.
Jag har ett tegelhus liknande ditt och har klarat mig utmärkt med en Janfire Flex-A som jag kört på låg effekt (9 och 12 kW). Max är 18 eller 23 kW men jag skulle aldrig komma på tanken att köra på dessa lägen. Med mycket vatten i pannan kommer du långt, det blir likt en ack-tank i bekvämlighet.
Focus PE-30 är en bra panna som jag kikar på åt mina föräldrar just nu.
30 Kw effekt, 195 liter vatten och massor med askutrymme.
Angående brännare och effekt så kan du köpa vilken panna med pelletsbrännare som helst. Effekten räcker, det är inte där problemet ligger. Så gott som alla brännare leverar idag ca 20 Kw som maxeffekt, det räcker och blir över.
Ska du köra utan acktank så sök gärna en panna med mycket vatten. Anledningen är att brännaren kan gå länge och vila länge. Det är bra för totalekonomin. Extra ekonomiskt blir det om du har stor skillnad mellan max och min temp för brännaren (hysteres). Dvs den låter tempen sjunka en 15 -20 grader innan den återstartar.
Sedan är det mycket bekvämt att kunna tappa upp ett badkar och slippa bry sig om pannans temperatur för tillfället. Är du nära termostatens tillslag och tappar mycket varmvatten så kyler du ut en panna med 140 liter vatten på nolltid och pelletsbrännaren har inte haft en chans att tända upp och värma på.
Jag har ett tegelhus liknande ditt och har klarat mig utmärkt med en Janfire Flex-A som jag kört på låg effekt (9 och 12 kW). Max är 18 eller 23 kW men jag skulle aldrig komma på tanken att köra på dessa lägen. Med mycket vatten i pannan kommer du långt, det blir likt en ack-tank i bekvämlighet.
Focus PE-30 är en bra panna som jag kikar på åt mina föräldrar just nu.
30 Kw effekt, 195 liter vatten och massor med askutrymme.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hej o välkommen!
Vad har ni för uppvärmning idag o vad är förbrukningen??
Har ni elpatroner o vilken effekt har dom??
Tror iof inte att ni behöver mer än en pelletspanna på 20 kW som t.ex janfire nh, thermia biomatic 20+ el ctc ecoflex har...
Dessa är även anpassade för varandra vilket även effekta o ecotec a:4 är då den pannan utvecklats tillsammans med a:4an (går även bra med thermia/ctc´s brännare) då principen är den samma för dessa brännare o dom är oxå 20 kW..
Pelletspannor har en volym på 150-200 liter vilket räcker gott..
Det är inte någon fördel om pannan/brännaren är överdimensionerad då det bara blir mera stillestånd då vilket försämmrar verkningsgraden..
En kompis kör en biomatic 20+ mot garge på 135m3 o hus på 175m3 från början på 1900 o de ska inte vara några problem då elförbrukningen legat som högst på 360 kWh/dygn vilket gör ca 80-85 kg pellets/dygn.. Med 20 kW går det pressa igenom ca 100 kg pellets/dygn vilket gör ca 450 kWh/dygn o de är mycke..
Så tipsen blir
Thermia biomatic 20+ (http://www.thermiapellets.se/)
Ctc ecoflex (finns här för 41000:- inkl frak o moms http://www.lundbergsvarme.se/index.htm) då ingår automatisk shuntstyrning med inne o ute givare vilket är värt 4-5000:-
Janfire nh (http://www.janfire.com/)
Effekta (http://www.effecta.se/effecta/index.php) med spaksotning o ecotec a:4a/thermia/ctc/janfire nh brännare
Ecotec a:4a (http://www.ecotec.net/
Vad har ni för uppvärmning idag o vad är förbrukningen??
Har ni elpatroner o vilken effekt har dom??
Tror iof inte att ni behöver mer än en pelletspanna på 20 kW som t.ex janfire nh, thermia biomatic 20+ el ctc ecoflex har...
Dessa är även anpassade för varandra vilket även effekta o ecotec a:4 är då den pannan utvecklats tillsammans med a:4an (går även bra med thermia/ctc´s brännare) då principen är den samma för dessa brännare o dom är oxå 20 kW..
Pelletspannor har en volym på 150-200 liter vilket räcker gott..

Det är inte någon fördel om pannan/brännaren är överdimensionerad då det bara blir mera stillestånd då vilket försämmrar verkningsgraden..
En kompis kör en biomatic 20+ mot garge på 135m3 o hus på 175m3 från början på 1900 o de ska inte vara några problem då elförbrukningen legat som högst på 360 kWh/dygn vilket gör ca 80-85 kg pellets/dygn.. Med 20 kW går det pressa igenom ca 100 kg pellets/dygn vilket gör ca 450 kWh/dygn o de är mycke..
Så tipsen blir
Thermia biomatic 20+ (http://www.thermiapellets.se/)
Ctc ecoflex (finns här för 41000:- inkl frak o moms http://www.lundbergsvarme.se/index.htm) då ingår automatisk shuntstyrning med inne o ute givare vilket är värt 4-5000:-
Janfire nh (http://www.janfire.com/)
Effekta (http://www.effecta.se/effecta/index.php) med spaksotning o ecotec a:4a/thermia/ctc/janfire nh brännare
Ecotec a:4a (http://www.ecotec.net/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
10% av volymen på systemet så det blir bara ett litet kärl..swex skrev:En annan sak jag undrar är; Nu har vi ett öppet expansionskärl på vinden, men vill gärna få bort det och sätta ett nytt i pannrummet. Ska det då vara ett slutet, och vad bestämmer volymen på det?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag vet att jag är totalblåst nu, men menar du pannans volym eller hela husets system med radiatorer och rör?André skrev:10% av volymen på systemet så det blir bara ett litet kärl..swex skrev:En annan sak jag undrar är; Nu har vi ett öppet expansionskärl på vinden, men vill gärna få bort det och sätta ett nytt i pannrummet. Ska det då vara ett slutet, och vad bestämmer volymen på det?

Öppet eller slutet kärl?
Kan va enkel om man vill veta hur volym vatten gäller hela huset. då är bara att tömma alla vatten och avläsa på vattenmätare och fylla på tills den är full. och läsa av den mätare så se man vad det blir.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kolla & mät dina radiatorer sen kan du kolla http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/
sen är det ju att kolla upp längd samt diameter på rörena iallafall dom som syns sen får du gissa & uppskatta det som inte syns
sen är det ju att kolla upp längd samt diameter på rörena iallafall dom som syns sen får du gissa & uppskatta det som inte syns
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Vad sägs om den här kombinationen med Focus PE-30 och Iwabo S1 för 35.200:-? Är det någon som har erfarenhet av, eller kan rekommendera detta?
Rinkabyrör
Focus PE-30 pelletspanna med Ivabo S1 pelletsbrännare
Inbyggd varmvattenslinga, lätt utbytbar. 6kW elpatron sitter monterad. Förberedd för ytterliggare eleffekt. Pelletsbrännaren monteras antingen på höger eller vänster sida. Inspektion och rengöring sker framifrån där även askluckan finns längst ned på pannan. Utrustning för ved eller oljeeldning finns som tillbehör. Rökrör för anslutning bakåt ingår.
Egenskaper/Dimension
» Pellets 30kW
» Olja 30kW
» Ved 30kW
» El 6kW
» Bredd 600mm
» Djup 810mm
» Höjd 1570mm
» Eldstadsdjup 550mm
» Eldstadsvolym 85L
» Vattenvolym 195L
35.200,00 kr/st.
Rinkabyrör
Focus PE-30 pelletspanna med Ivabo S1 pelletsbrännare
Inbyggd varmvattenslinga, lätt utbytbar. 6kW elpatron sitter monterad. Förberedd för ytterliggare eleffekt. Pelletsbrännaren monteras antingen på höger eller vänster sida. Inspektion och rengöring sker framifrån där även askluckan finns längst ned på pannan. Utrustning för ved eller oljeeldning finns som tillbehör. Rökrör för anslutning bakåt ingår.
Egenskaper/Dimension
» Pellets 30kW
» Olja 30kW
» Ved 30kW
» El 6kW
» Bredd 600mm
» Djup 810mm
» Höjd 1570mm
» Eldstadsdjup 550mm
» Eldstadsvolym 85L
» Vattenvolym 195L
35.200,00 kr/st.