Dags å fimpa värmen

spliffan
Stor entusiast!

Dags å fimpa värmen

Inlägg av spliffan »

Tjena tjena alla vårglada själar..
Har succesivt stängt shunten å nu är det bara nån millimeter kvar tänkte stänga den helt nu och undrar om cirkulationspumpen ska va igång eller om man måste stänga av den under sommaren??

tack på förhand /Anders
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

som jag lärt mig (nyss) så kan man lika gärna stänga ner den MEN att man underhållskör den lite nu och då..tex 1 gång i veckan, 10 minuter eller mer.
Annars är risken att den beckar ihop under sommaren.

//Peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

hbg? Helsingborg? Stänger av värmen nu?
Jag stängde av värmen för två veckor sedan...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

hehe yes stänger helt nu,har bara haft lite på i lillflickans rum.. men den tar ingen skada av att stå på eller?
2våning tegelkåk 1909
170m2
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Verkar som de gjorde bättre grejor förr i tiden?
Jag stänger av min cirkulationspump på våren och drar på den när jag slår på värmen igen på hösten. Har aldrig brytt mig om att motionera cirkpumpen under stilleståndstiden och pumpen har hitintills fungerat oklanderligt varje år.
Och det blir nu 35 år i höst.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

MP skrev:Verkar som de gjorde bättre grejor förr i tiden?
Jag stänger av min cirkulationspump på våren och drar på den när jag slår på värmen igen på hösten. Har aldrig brytt mig om att motionera cirkpumpen under stilleståndstiden och pumpen har hitintills fungerat oklanderligt varje år.
Och det blir nu 35 år i höst.
ALLT byggdes bättre förr :D
Morsans gamla TV är 17 år å tuffar fortfarande utan problem..en modern håller väl inte ens i 10 år utan problem... :cry:

Ju modernare det blir, desto känsligare likaså. Det var helt klart bättre förr (med varning för att låta väldigt gammal ;) )
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En del har tur som får stänga värmen redan.. :(

Helgen som va gick de bra men sen försvann värmen o då öppnar shunten på natten igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:En del har tur som får stänga värmen redan.. :(
Stänga värmen? Jag stängde av pannan nu i helgen som var. Det är ingen mening att den står och endast håller glöd..... solen har jobbat rejält den senaste veckan. Igår eftermiddag var det 95º i ackbotten och 98º i toppen. Snart går den väl i kok :roll:

Skall förvisso bli sämre väder den vecka som kommer så man får väl hoppas att man inte behöver starta pannan igen, utan att det blir först till hösten som det blir dax att starta den igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

själv eldar man för varmvatten oxå men jäklar vad snabbt det går att värma upp pannan nu när shunten e stängd!!
2våning tegelkåk 1909
170m2
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

en annan har stängt termostaterna på boplanen sedan några veckor men jag värmer källaren hela året. funderar starkt på att flytta värmepumpen till fd garaget som ligger i källaren har redan flyttat den lite i v-rummet många hål blir det
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev: Skall förvisso bli sämre väder den vecka som kommer så man får väl hoppas att man inte behöver starta pannan igen.
Skulle haft isolerat tanken nu då.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Värmen stängde jag av för 3 veckor sedan :wink:
Kör i källaren lite grann , 1 element 8)
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Stängde av värmen för en vecka sedan, funkade fint så länge medeltemperaturen höll sig över 15 grader.

i går var det 16 grader i 3 åringens rum så det blev till att sätta på värmen igen.

/Eric
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:Värmen stängde jag av för 3 veckor sedan :wink:
Kör i källaren lite grann , 1 element 8)
Hur f-n går de till.. :shock:

Det är ju nästan minus varje natt nu o såg att ni haft kallare i skeå..
Vilken inne temp har ni??

Här shuntas de ut värme varje natt utom för 2 veckor sen då det va varmt i några dygn över helgen.. Skulle tippa att innetempen bara skulle va ca 14° om jag inte skulle köra någon värme..
Valbogs helgen va vi borta o jag ställde ner tempen till 15° på lördag morgon o på måndag kväll va det bara 15,6° inne..
Skulle tipa att det går ca 10-12 kWh/dygn för värme nu..

Ifjol slutade shunten öppna först ibörjan på juli då den va ställd på 20° (tror de va den 2/3:e juli) sen började det gå lite i början på september.. :cry:
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag vill ha en panna/brännare som tar all överskottsvärme i Juli/Aug (Runt 26-28 i mitt hus) och producerar pellets till mitt förråd ;).

/E
Skriv svar