pellet och acktank

Skriv svar
keru
Ungskog

pellet och acktank

Inlägg av keru »

Hej alla pellets fans!

Jag har en tank på 3000 liter hur tycker ni att man skall göra. Kasta ut tanken och sätta dit en mindere eller skaffa en större bpelletbrännare.
Har en perifalpanna för ved nupå 40 kw.
jag blir så frusterad av vad som är best.

MVH/Kent
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan väl göra så att du bara laddar övre delen av acktanken, annars så får du bara ett fåtal starter per dag typ en eller så kan jag tänka mig, största tiden brännaren går så får den gå när den har bra förbränning.
sen vad som är mest ekonomiskt å köra vet jag inte
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med den pannan bör du nog ha en brännare på 25-30 kW..
Sen behöver du inte kasta ut tanken utan du får göra som ingemar_o skriver o kolla hur mycket som är lönt att ladda..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
keru
Ungskog

Inlägg av keru »

Hej på ER!

Tack för tipsen.
Då vet man åt vilket håll man skall kolla på brännare.
Runt 25-30kw.
Pannan är ju god för 40kw vid ved eldning och då eldar jag med två inlägg med ved . Det brukar bli runt 87-90 grader i hela tanken.
Sommartid räcker det för ca 10 dagar.
Men det verkar som det inte lönarsig att köra så hårt med pellets.

mvh/Kent
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

keru skrev:Hej på ER!

Pannan är ju god för 40kw vid ved eldning och då eldar jag med två inlägg med ved . Det brukar bli runt 87-90 grader i hela tanken.
Sommartid räcker det för ca 10 dagar.
Men det verkar som det inte lönarsig att köra så hårt med pellets.

mvh/Kent
Man brukar räkna på en pelletsbrännareffekt på 60-70% av vad märkeffekten vid olja är o de i sin tur brukar va något högre än märkeffekten med vedeldning..

Har du ordentligt isolerad acktank så kan du värma en större del av tanken el hela.. Bara att testa dej fram hur det ser ut när det går mer el mindre pellets.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Man brukar räkna på en pelletsbrännareffekt på 60-70% av vad märkeffekten vid olja är o de i sin tur brukar va något högre än märkeffekten med vedeldning..

Det måste väl ändå vara en väldigt yvig Generalisering som stämmer dåligt i väldigt många fall?

Oljebrännarna levereras dom med maxeffekt (märkeffekt)?
Min erfarenhet är att om man vill ha ut märkeffekten (maxeffekten) på oljebrännaren så får man byta till ett större munstycke och öka luftmängden samt givetvis mäta på rökgaserna. Luftfläkten har ju i standardleverans? en skaplig överkapacitet som räcker till en mycket större pelletsbrännare effektmässigt sett.

Alltså en oljebrännare med avgiven effekt om 15Kw och så tar vi snittet mellan 60-70% viket bör bli 65% skulle motsvara en pelletsbrännare med avgiven effekt på 9.75 Kw (Olja 20 Kw Pellets 12Kw) och så skriver du att märkeffekten vid olja är något högre än vid vedeldning... Jag ber om ursäkt, men jag skulle nog vilja ha ett något mera ingående svar, för i en oduglig panna så kan man ju få en mycket högre avgiven effekt med ved än med den standardlevererade oljebrännaren för att di kanske har en rökgastemp på kanske en 500 grader eller mera. I mitt öra låter detta lite, jag vet inte riktigt, men jag menar att man kan inte generalisera alltför mycket som jag tycker det här låter som. Om jag är ute och cyklar allför mycket så ber jag hemskt mycket om usäkt!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:
Oljebrännarna levereras dom med maxeffekt (märkeffekt)?
Min erfarenhet är att om man vill ha ut märkeffekten (maxeffekten) på oljebrännaren så får man byta till ett större munstycke och öka luftmängden samt givetvis mäta på rökgaserna. Luftfläkten har ju i standardleverans? en skaplig överkapacitet som räcker till en mycket större pelletsbrännare effektmässigt sett.
Det är pannans märkeffekt med olja man ska se på o inte oljebrännarens effekt..
T.ex min panna har märkeffekten max 20 kW med ved o 22 kW med olja o pellets max 16 kW enligt nibe..
En gjutjärnspanna bör brännaren bara ge 50% av pannans märkeffekt..

Har väl med den större rökgasvolymen med fastbränslen..
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Varför kasta så mycket med siffror? Det kommer ändå inte att leda till en fungerande anläggning även om effektsiffran passar. Effekten skall vara så att den utnyttjar pannans energiupptagningsförmåga optimalt =rätt rökgastemperatur.
Det är så mycket mer som spelar in: Passar rikning av lågan till pannans brännarum? Finns det tillräkligt med plats? Rökgasvolym? osv.

Det bästa lösningen är en kombinations som visat sig fungera i verkligheten.

Svaret är att leta efter en installatör med referenser eller någon som är beredd att prova olika modeller om inte den första passar. På det vis kan du få en brännare som passar din anläggning i verkligheten och inte bara på papper.
Skriv svar