Trimma Pannan
Trimma Pannan
vad skulle hända om man satte en ventil i oljeeldstadsluckan så det kunde dra in lite luft den vägen --skulle det inte bli ruskig turbulens i brännkammaren då?
Janne
P.S. Gärna fler vilda och vågade förslag på hur man trimmar pannan till ett smärre kraftverk sånt é kul.(till en viss gräns antar jag )
Janne
P.S. Gärna fler vilda och vågade förslag på hur man trimmar pannan till ett smärre kraftverk sånt é kul.(till en viss gräns antar jag )
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
Du vill alltså kyla ner de gaser som ska avge värme till pannan och öka effekten på det vis?
Skulle inte tro det!
Vad ska du med turbulens i brännkammern till? Det enda du kan uppnå är att fixa sämre förbränning men hur det kan bli ett "inferno" av det förstår jag inte.
Ska du öka pannana avgivna effekt får du höja rökgasernas temperatur vilket i sig leder till högre rökgastemperatur ut i skorstenen vilket får pannan att förlora i effektivitet....
De viktigaste faktorer för bra effektivitet är den värmeupptagande ytans storlek och tiden rökgaserna kan avge värme till dom, detta klarar man med baffler i vissa pannor och turbulatorer i andra.
En turbulator gör inte turbulens i brännkammern, den der till att rökgasen som kommer upp genom röret cirkulerar längs rörets sidor, detta ger att rökgasen åker en längre sträcka i samma rör = bättre effektivitet då den hinner att avge mer värme.
Så börja i rätt ända och strunt i tjuvluft.
Skulle inte tro det!
Vad ska du med turbulens i brännkammern till? Det enda du kan uppnå är att fixa sämre förbränning men hur det kan bli ett "inferno" av det förstår jag inte.
Ska du öka pannana avgivna effekt får du höja rökgasernas temperatur vilket i sig leder till högre rökgastemperatur ut i skorstenen vilket får pannan att förlora i effektivitet....
De viktigaste faktorer för bra effektivitet är den värmeupptagande ytans storlek och tiden rökgaserna kan avge värme till dom, detta klarar man med baffler i vissa pannor och turbulatorer i andra.
En turbulator gör inte turbulens i brännkammern, den der till att rökgasen som kommer upp genom röret cirkulerar längs rörets sidor, detta ger att rökgasen åker en längre sträcka i samma rör = bättre effektivitet då den hinner att avge mer värme.
Så börja i rätt ända och strunt i tjuvluft.
Senast redigerad av Icecap den tor 08 jun, 2006 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Har du stora rökgasvägar så är det inte fel med lite turbulens, annars får du olika temperaturer på gaserna och dom lägger sig i laminära skikt inne i pannan..... de kallaste vid väggarna isolerar de varmare i mitten.
En turbulator skapar ju turbulens, smaka på namnet
En turbulator skapar ju turbulens, smaka på namnet

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Men knappast i brännkammern ju!
Edit: Förtydligande: turbolatorer skapar knappast turbulens i brännkammern, de skapar det vid de värmeavledande ytor.
Edit: Förtydligande: turbolatorer skapar knappast turbulens i brännkammern, de skapar det vid de värmeavledande ytor.
Senast redigerad av Icecap den tor 08 jun, 2006 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
För att få en effektiv förbränning brukar man tala om tre T; Temperatur, Tid och Turbulens. Det skall alltså vara en tillräckligt hög temperatur, vara tillräcklig uppehållstid samt turbulens för att de brännbara gaserna skall förbrännas effektivt. Det är ju därför vi ser effektivare och stabilare förbränning i pannor med stora förbränningsrum.Icecap skrev:Men knappast i brännkammern ju!
Tanken är alltså inte alls galen, men jag tror inte det skall göras genom att leda in tjuvluft i förbränningsrummet.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Min undran var hur det skulle bli om jag tar bort oljebrännaren och sätter en ventil i hålet som man kan öppna och stänga. Skulle det inte bli bättre blandning på luft/gas då och öka förbränningen. Eller är det det du kallar tjuvluft, jag ser bara stormen i brännkammaren framför mig.
Jag känner snart att detta är nå´t jag måste prova.......eller.
Janne
Janne
Är det inte så att du med detta förfarande bara kommer att få ett luftöverskott och därmed en ineffektiv förbränning. Troligen också ett för högt drag genom pannan. Går visserligen att bromsa med turbolatorer/bafflar.2Hektar skrev:Min undran var hur det skulle bli om jag tar bort oljebrännaren och sätter en ventil i hålet som man kan öppna och stänga. Skulle det inte bli bättre blandning på luft/gas då och öka förbränningen. Eller är det det du kallar tjuvluft, jag ser bara stormen i brännkammaren framför mig.
Janne
Turbulens kanske är gott men jag skulle tro att de skall skapas med rätt andel luft i förbränningsutrymmet.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nej det blir helt fel då det blir tjuvluft till pannan o de bara kyler rökgaserna innan dom tas upp i rökkanalen..2Hektar skrev:Min undran var hur det skulle bli om jag tar bort oljebrännaren och sätter en ventil i hålet som man kan öppna och stänga. Skulle det inte bli bättre blandning på luft/gas då och öka förbränningen. Eller är det det du kallar tjuvluft, jag ser bara stormen i brännkammaren framför mig.
Janne
Ingen luft ska tillsättas förutom luften som passerar brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Experimentet är gjort .Jag lyfte helt sonika bort brännaren mitt i en pågående brasa ---Det som hände var att brasan falnade av och började ryka.Min slutsats av detta är att jag borde tillsluta hålet ,fylla oljeeldstaden med keramik eller täljsten för att öka kompressionen och därmed förbränningen i brännkammaren.Samt för att få den accumulerande effekten av själva stenen......eller....
Janne
Janne
Förstår inte riktigt vitsen med ditt experiment, låter mest vådligt2Hektar skrev:Experimentet är gjort .Jag lyfte helt sonika bort brännaren mitt i en pågående brasa ---Det som hände var att brasan falnade av och började ryka.Min slutsats av detta är att jag borde tillsluta hålet ,fylla oljeeldstaden med keramik eller täljsten för att öka kompressionen och därmed förbränningen i brännkammaren.Samt för att få den accumulerande effekten av själva stenen......eller....
Janne

Vad det gäller att beklä brännarkammaren med t.ex eldfast tegel har som enda syfte att hindra att elden/rökgaserna kyls av (för snabbt). Eldfast tegel har den fördel att den leder värme dåligt och därmed ser till att inte elden kyls mot kalla ytor. Eldfast tegel har förövrigt en usel ackumulerande effekt. Den ackumulerande effekten bör man ha i vattenmagasin som är välisolerat då vatten är det material som lämpar sig bäst för att ackumulera värme.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Liten komplettering. Det kan vara bra att ställa in en tunn eldfast sten mot bakväggen i eldstaden ifall lågorna från brännaren är för "långa" så det inte hinner brinna ut innan lågan slår i den "kalla" vattenkylda bakre eldstadsväggen (låg förbränningsverkningsgrad). Förbränningsmässigt så blir det bättre om lågan träffar keramiken istf. den kalla vattenkylda eldstadsväggen. Man skall ABSOLUT INTE tillföra någon luft utanför förbränningszonen som man gör om man tar upp ett hål i luckan där oljebrännaren sitter. Det kan duga hyfsat om man ställer en värmetålig plåt istf. keramik. Inte corte`n, den brinner nog upp snart. Vill man "bättre" turbulens på en oljebrännare så får man nog titta på hur luften styrs in i lågan.