Den pannan som varit i huset sedan 71 då det byggdes skall kastas åt helvete! Den är så deffekt den kan bli och kan endast köra värmen i huset, inte varmvatten. Så därav har jag en varmvattenberedare som inte heller är ny och som är på 3000W som står och tickar.
Nu har i alla fall den bättre beganade pannan anlänt. Jag vet inte vad den kostade för min far som fixat fram den vägrar säga. Den blev en bröllopsgåva från honom till mig och min fru (så fick jag sagt det också).
Såhär såg det i alla fall ut när pannan kom hit. Jag drog på mig ett satans ryggskott när jag försökte stoppa den från att tippa tillbaka från kärran vi drog in den på, försök inte stoppa en panna på några 100 kilo.

Pannan lyftes av lastbilen.

Visst är vi lika jag och min far, här kämpas det för att inte tappa pannan.

Här mekar vi in den för förvaring i mitt lilla pannrum. Bakom mig syns magasinet för pellets.
Så långt har jag kommit nu. Jag har begärt offerter på vad den kan kosta att få dit en gubbe som kopplar ur den deffekta pannan samt kopplar in denna. Borde inte ta mer än någon timme kan man tycka. Vad tror ni det kommer kosta mig att få denna installerad?
Måste dessutom fixa en ny lucka till pannan eftersom den som sitter för oljebrännare är för liten för min pellx. Så ny lucka skall på, helt sjukt hur liten denna panna är.
Fortsättning följer.