Vägen från deffekt panna till nästan ny nibe city.

Denno
Fröträd
Kontakt:

Vägen från deffekt panna till nästan ny nibe city.

Inlägg av Denno »

Så var det då dags!
Den pannan som varit i huset sedan 71 då det byggdes skall kastas åt helvete! Den är så deffekt den kan bli och kan endast köra värmen i huset, inte varmvatten. Så därav har jag en varmvattenberedare som inte heller är ny och som är på 3000W som står och tickar.

Nu har i alla fall den bättre beganade pannan anlänt. Jag vet inte vad den kostade för min far som fixat fram den vägrar säga. Den blev en bröllopsgåva från honom till mig och min fru (så fick jag sagt det också).

Såhär såg det i alla fall ut när pannan kom hit. Jag drog på mig ett satans ryggskott när jag försökte stoppa den från att tippa tillbaka från kärran vi drog in den på, försök inte stoppa en panna på några 100 kilo. :)

Bild
Pannan lyftes av lastbilen.

Bild
Visst är vi lika jag och min far, här kämpas det för att inte tappa pannan.

Bild
Här mekar vi in den för förvaring i mitt lilla pannrum. Bakom mig syns magasinet för pellets.

Så långt har jag kommit nu. Jag har begärt offerter på vad den kan kosta att få dit en gubbe som kopplar ur den deffekta pannan samt kopplar in denna. Borde inte ta mer än någon timme kan man tycka. Vad tror ni det kommer kosta mig att få denna installerad?

Måste dessutom fixa en ny lucka till pannan eftersom den som sitter för oljebrännare är för liten för min pellx. Så ny lucka skall på, helt sjukt hur liten denna panna är.

Fortsättning följer.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
knutte
Fröträd

Re: Vägen från deffekt panna till nästan ny nibe city.

Inlägg av knutte »

Denno skrev:Så var det då dags!
Den pannan som varit i huset sedan 71 då det byggdes skall kastas åt helvete! Den är så deffekt den kan bli och kan endast köra värmen i huset, inte varmvatten. Så därav har jag en varmvattenberedare som inte heller är ny och som är på 3000W som står och tickar.

Nu har i alla fall den bättre beganade pannan anlänt. Jag vet inte vad den kostade för min far som fixat fram den vägrar säga. Den blev en bröllopsgåva från honom till mig och min fru (så fick jag sagt det också).

Såhär såg det i alla fall ut när pannan kom hit. Jag drog på mig ett satans ryggskott när jag försökte stoppa den från att tippa tillbaka från kärran vi drog in den på, försök inte stoppa en panna på några 100 kilo. :)

Bild
Pannan lyftes av lastbilen.

Bild
Visst är vi lika jag och min far, här kämpas det för att inte tappa pannan.

Bild
Här mekar vi in den för förvaring i mitt lilla pannrum. Bakom mig syns magasinet för pellets.

Så långt har jag kommit nu. Jag har begärt offerter på vad den kan kosta att få dit en gubbe som kopplar ur den deffekta pannan samt kopplar in denna. Borde inte ta mer än någon timme kan man tycka. Vad tror ni det kommer kosta mig att få denna installerad?

Måste dessutom fixa en ny lucka till pannan eftersom den som sitter för oljebrännare är för liten för min pellx. Så ny lucka skall på, helt sjukt hur liten denna panna är.

Fortsättning följer.
1500-2000 kr kan det nog kosta få den installerad.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Inte mer? Brukar installatörer ta hand om den pannan som står där redan? Eller vad gör man av den? Tippen?
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tippen är ett bra ställe, man kan även kolla med skrothandlare men de gillar nog inte all isolering osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Hur funkar det med regler vad det gäller plattan pannan står på? Vi har svetsat ihop ett stabilt fundament som vi tänk ställa pannan på eftersom den är hälften så hög som den som står där nu. Är detta något problem? Eftersom pannan ändå inte är förankrad i marken på något sätt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inget problem med att ha pannan på stativ om det är stabilt...
Jag har det http://www.freewebs.com/andre66/pannbyte.htm

Den gammla pannan dumpar du på tippen..

För att få pannbytet så billigt som möjligt tycker jag du ska ta bort/loss gammla pannan själv o baxa den nya på plats så rörkrökarn bara behöver koppla in den.. Bryt ev el o klipp av kabeln sen kapar/sågar du bara av rören vid pannan så får rörkrökaren kapa till dom mer exakt där han vill.. :wink:
Då ska det inte kosta mycket då den bör va inkopplad på nån timme, Rökrörsanslutningen gjuter du fast själv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Fan vet om man vågar koppla loss den själv. Inte världens händigaste man, iofs inte tummen mitt i handen heller.

Detdär att gjuta fast rökröret själv låter avancerat. :oops:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Denno skrev:Fan vet om man vågar koppla loss den själv. Inte världens händigaste man, iofs inte tummen mitt i handen heller.

Detdär att gjuta fast rökröret själv låter avancerat. :oops:
:D Riva är inte svårt.. :lol:

Det är bara att du tappar systemet på vatten om du inte har avstängningar på ledningarna nära taket då kan du kanske spara dessa o kapa rören under dom så behöver du inte tappa systemet.. Kapa rören så nära befintliga pannan som möjligt så kopplar rörkrökarn in nya pannan på dessa..

Har du inga avstängningskranar så måste du tappa/tömma systemet innan du sätter sågen i rören så nära pannan som möjligt.. De går ju skruva loss kopplingarna oxå men har du en tigersåg så går det fortare.. :wink:

Jag bilade bara upp hålet så nya rökröret gick in, Blandade lite sand/cement som trycktes in i springan o de har inte blivit några sprickor el liknande.. Det va gjort på samma sätt tidigare oxå o du har säker likadant nu.. Sotar tyckte de va snyggt gjort här o jag är då inte murare.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Räknade inte med rivningen av den gamla pannan då. Men där får man vara 3-4 man.

Att installera kan ta 1-2 arbetsdagar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

erikknutsson skrev:Räknade inte med rivningen av den gamla pannan då. Men där får man vara 3-4 man.

Att installera kan ta 1-2 arbetsdagar.
Både demontering o montering av den nya pannan ska max ta 6 tim om rörkrökarn är nå att ha..

Demontera den gammla max 1 timme.. :wink:
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Jag å rörkrökaren slet ut den gamla pannan och satte den nya på plats själva...gick bra. Sedan installerade han hela pannan den dagen(jobbade inte i sträck, utan gjorde lite ärenden hit och dit oxå). Enda som återstod efter dagens slut var att starta igång panna+brännare och justera in allt.

Så installera en panna ska vara MAX 1 dag, och det inklusive att ta ut den gamla ... om killen är värt namnet vill säga :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Grimreaper skrev:Jag å rörkrökaren slet ut den gamla pannan och satte den nya på plats själva...gick bra. Sedan installerade han hela pannan den dagen(jobbade inte i sträck, utan gjorde lite ärenden hit och dit oxå). Enda som återstod efter dagens slut var att starta igång panna+brännare och justera in allt.

Så installera en panna ska vara MAX 1 dag, och det inklusive att ta ut den gamla ... om killen är värt namnet vill säga :D
Ja. Låter rimligt. Men ibland finns det oerhört mycket som skall göras. Det beror på helt enkelt.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Har någon tips på rörkrökare som är bra i norra delarna av Göteborg?
Alltid roligare om dom kommer från folk som har bra erfarenheter.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Så nu har det hänt saker (bilder kommer senare).
I lördags så plockade vi ner den deffekta pannan och skickade ut den ur huset. Den nya kom på plats och skall nu bara kopplas in. Rörmokaren kommer idag och kollar på det och jag hoppas det snart skall vara klart.
Priset på vad det kommer kosta att installera än är inte klart.

Det kommer bli otroligt bra med den hälften så stora pannan i pannrummet och varmvattenberedaren borta. Rent och fint.

Skall posta bilder på när vi tog ut den deffekta pannan lite senare.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nu är den nya pannan inne och fungerar!
Kostnaden för detta blev med jobb plus allt som behövde bytas vad gäller rör och ventiler ca 6000:-

Allt utom själva rökröret till skorstenen är inkopplat men det skall snart kopplas dit ett som min far svetsar ihop. När jag kopplat på pannan och den hade fått värme så skulle jag försöka duscha. Fick skrämselhicka när det var väldigt ojämt varmvatten. Fungerade inte pannan som den skulle. Men efter lite felsökande i instruktionsboken så kom jag fram till att pumpen inne i pannan satt sig fast pga att pannan stått oanvänd så länge. Så bort med luftskruven och dra runt några varv med skruvmejsel. Så nu fungerar allt perfekt!

Nu skall jag bara få på rökröret samt få hem den pellets jag beställt (5 pall norsk).

Sedan kan vintern komma bäst den vill!
Jag skall också sätta in en automatshunt hade jag tänkt, det lär väl löna sig mot om man springer som en tok och manuellställer shunten.
Skriv svar