Vilken panna?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har faktisk inte kollat men jag har inte högt till tak i källaren så sotningen blir "kul".

Sen vetefan om jag "nöjar" mig med en sån, man kan alltid själv göra det bättre, billigare eller båda och! ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hmm... genom att just skippa internskruven slipper KMP UNO'n en hel del rörliga delar, vilket de framför som väldigt bra. Borde sålunda inte vara ett absolut krav? UNO'n kör ju också med ett "mellanlager" så att matarskruven bara plockar från ett vecko/månadslager precis jämte.


H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns olika smaker men jag står på mig i min överbevisning! Sen är ett veckoförråd INTE ett mellanlager, det är ett veckoförråd. Internförråd är på 1-2 Kg och därifrån matar internskruvan.

Att det är få rörliga delar är visst bra men att styra doseringen med "den stora" skruven är inget bra, det medför att den måste ha en viss gångtid för att alls mata något och det betyder oftast större doseringar med längre intervall vilket medför en pulserande förbränning.

Det ideella vore att pelletsen blev matat 1 pellets åt gången kontinuerligt men det kräver en del mekanik...

Vad jag har sett är det en del som har kedjar, pinnar och andra mekaniska grejer för att överföra kraft och dessa är ju såklart de delar som ska begränsas i antal.

Men smaken är ju olika, det finns fördelar och nackdelar vid allt, sålde jag en brännare skulle jag såklart framhäva just de fördelar som fanns vid den, dummare är man väl inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

Med alla alternativ som framhålls här, så låter det ju som min kombination inte går av för hackor.
Har ju inte kört så länge, men så här långt är jag supernöjd.

Dock så kostar det ju att ligga på topp :D . Janfirebrännaren och Mafa-skruven är ju inte billigast i branschen.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ja, jag tycker att Janfire med NH'n har lyckats hålla antal rörliga delar på ett absolut minimum:
* Askskraparen, drivs med en arm som sitter direkt på motor/växlelåda.
* Internskruv, sitter direkt på motor/växellåda.
* Fläkt

Det finns ingen extra lagringar, mellanaxlar, kedjor eller liknande.

Motor/växellåda är industristandarter som är väl utprövade och slittåliga och skulle de någon gång om xx år vara utslitna kan man definitivt hitta reservdelar.

Fläkten är en Pabst som är känd för att hålla bra kvalitet och ha lång livslängd. Det kommer helt säkert att kunna finnas likvärd om xx år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Asså, skippa försäljarsnacket, Icecap... Skriv det i rätt tråd istället!
I och med att du jobbar med Janfire så skriv i rätt tråd, den här delen av forumet är för användare..!

Moderator - hallå!!!
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

ICECAP:

Här är rätt del av forumet:
MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN

Bara att skriva på...
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

snubblaren skrev:ICECAP:

Här är rätt del av forumet:
MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN

Bara att skriva på...
Åter till ämnet...: Nu har jag fått lite mer att tänka på. Om man jämför KMP Uno med de båda övriga(CTC, Termia), hur står sig den då i konkurrensen? Har fått ett pris som ligger 10000:- under vad installationen av CTC:n skulle gå på med likvärdig utrustning och vad jag förstår så är KMP:n dyrare också..?!
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Beror helt på var man bor och vad det är för skojare som säljer respektive utrustning... men i de offerter jag fått in låg CTC, Biomatic och UNO'n väldigt nära varandra i pris. Försök räkna in vad det kostar med pelletslager, skruv och övriga kostnader för att se helhetsbilden. Det skiljer ofta ganska mycket i hur mycket de vill ha för "kringutrsutningen" och det är kanske där de har störst marginaler.

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar