Suck... sista hjälpen...

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

OK Det låter som du undersökt ganska noga och tänkt på det mesta, så lycka till med ditt val. :) Hör av dig så vi vet vad det blev.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har märkt ett ökad sotproblem här under sommar"månaderna", jag antar att det är för att en kallstart genererar en del mer sot (ganska logisk faktisk) och då jag inte har el-patron är det pellets som gäller, behöver även viss värme i källaren (har mitt kontor där).

Om det alltså har varit "problemfritt" rörande sot under den värma delen av året ser jag inget problem med sot under kylans tid.

Jag kunne även misstänka att ett "puff" på rätt sätt kan generera en mindre chockvåg som "skakar" av sot, askan kan ju försvinna av luftgenomströmningen då den sällan sitter fast.

Även jag tycker att du har tänkt till och önskat lycka till vad valet än blir. (Såklart tycker jag att du skulle välja Janfire NH med det hela ;-))
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Man kan aldrig undersöka tillräckligt tyvärr... :) ringde precis KMP och kollade om de skulle byta ut sin tryckluftssotning av pannan, men kvinnan jag pratade med blev nästan irriterad av sådana "rykten". Lät inte som att det var på gång, men hon ville att jag skulle tala direkt med deras utvcklare Ulf imorgon. Har också förtvivlat sökt ett nummer till Thermia för att fråga om spaksotning/lambda etc till Bioneten/Biomatic men de verkar ljusskygga eftersom de inte sätter ut numret någonstans. Nån som vet hur man får tag på dem?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog tyvärr typiskt för många företag, "skicka gärna email så kanske vi svarar men tyvärr så ser vi helst att du inte ringer oss"... :x
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

micke_932 skrev:Det är nog tyvärr typiskt för många företag, "skicka gärna email så kanske vi svarar men tyvärr så ser vi helst att du inte ringer oss"... :x
CTC utmärker sig inte bara i att skriva bra manualer utan det går att ringa OCH DE SVARAR! De finns ett hotlinenr på hemsidan för information.

Thermia (och andra med exklusiva ÅF-nät) har väl policyn att alla frågor skall gå genom ÅF. Detta kan krångla till det för användaren när ÅF inte kan svara direkt och måste bolla med Thermia ett antal gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Får kolla med installatören igen, men han verkar inte riktigt ha koll på "skvaller" ;-) ... dock har jag bara läst om spak/lambda till Biomaticen... inget något om Bioneten. Det skall ju i princip samma panna fast utan tanken, men man vet ju inte om de gjort någon specialare som gör att det bara kommer fungera på den lite mer "exklusiva" Biomaticen... (som inte går in i min källare, om inte toppen skall sticka upp framför TV'n) :-/
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar