Hur bra fungerar eran Janfire NH brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tronci
Entusiast!

Hur bra fungerar eran Janfire NH brännare

Inlägg av Tronci »

Hej alla Janfire NH användare

Jag är bland det första som har fått använda det nya NH brännaren, fick min första i början på januari och sedan dess har jag bytt 3 stycken!!! och teknikern har varit hos mig många ggr...
Har haft många olika problem med brännarna: fläkten, motor till askskrapan, program som failar....
För en vecka sedan har jag fått en modifierat NH brännare men jag har fortfarande problem med att den spotar ut i pannnan oförbrända pellets bitar och detta genererar svart sot och lukt, pannan är nedsotat....
Jag har räknat ca. 10-12 öförbrända pelletsbitar efter 1 dag. :(

Min fråga till Er:
Har Du samma problem som jag?
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
FBKfan
Fröträd

Jag är nöjd med min

Inlägg av FBKfan »

Att NH:n spottar lite pellets är ju sedan länge ett konstaterat faktum av samtliga användare på forumet.
10-12 bitar per dag upplever inte jag som ett bekymmer för mig då dessa mer eller mindre ändå förbränns när de kommit ner i askan.

Hur du kan känna lukten av detta begriper jag inte. Det måste väl betyda att du inte har nått vidare drag genom pannan?

I övrigt är jag väldigt nöjd med min NH, den går som en Rolex som någon uttryckte sig tidigare.
Det enda jag retar mig på lite är att fläkten aldrig står helt still även om brännaren står i "väntar" läget
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej FBKfan!

Jag har samma problem som Du - fläkten aldrig står helt still även om brännaren står i "väntar" läget men det kan jag acceptera...

Jag tycker att det skall INTE vara några oförbrända pelletsbitar!
10-12 / dag = ca. 80 i veckan + pellets som har redan brunnit/sotat i pannan och ej i brännaren!
Har du sotig panna? Jag tycker inte att detta är OK.

Jag har ingen fel på draget. När jag kör Flex-A brännaren så får jag ingen svart sot på pannas vägar...
Min panna är helt svart inne... :evil:
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Hej Tronci!

Jag tycker inte heller att det ska vara några oförbrända pelletsbitar. Förhoppningsvis kommer Janfire med någon lösning som tar bort detta problem. Det är någonting som jag räknar med att de ska göra.
I väntan på detta ser jag dock inte detta som något allvarligt problem.

Det där med svart sot är jag mer nyfiken på att få veta mer om eftersom jag är helt nybörjare på det här med pelletseldning.
Min gamla oljepanna hade alltid svart sot på insidan.
Är det så att sotet på pannväggarna ska ha annan färg än svart?
Min panna har också ett tunnt lager svart sot. Askan däremot är mer gråaktig.

Hur har ni andra det med sotfärgen? Betyder svart sot att det är problem?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.
Tronci skrev: Jag har samma problem som Du - fläkten aldrig står helt still även om brännaren står i "väntar" läget men det kan jag acceptera...
Jag tycker egentligen inte att det är ok med en fläkt som inte står stilla när den skall. Tyder på dålig kvalitet på fläkten eller på hur fläkten är kopplad elektriskt till brännaren. Har man betalat många tusenlappar för en pryl skall det inte finnas fel som beror på en undermålig komponent till ett värde av några hundralappar.
Tronci skrev: Jag tycker att det skall INTE vara några oförbrända pelletsbitar!
10-12 / dag = ca. 80 i veckan + pellets som har redan brunnit/sotat i pannan och ej i brännaren!
Har du sotig panna? Jag tycker inte att detta är OK.
Själv tycker jag inte att problemet är antalet oförbrända pellets. I alla fall så länge det håller sig på den nivå som du pratar om. Blir det mer på vintern när pannan kör mer? Rent ekonomiskt är det ju inte stora summor vi pratar om i spill, ca 60 kronor per år om jag räknat rätt.
Värre är det med sotet. Har tyvärr kört på lite för fet blandning ett tag. Skall se om jag kan få sotat ur min panna så att jag kan räkna pellets och kolla sot jag också.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Jag har kört sedan 8Maj och min panna är helt täckt med sot inuti också. Men då jag är ny på detta vet jag inte vad som är "normalt" eller inte då det gäller den biten. Dock så har det diskuterats annanstans att det ska bero på sommarkörningen (många kallstarter som genererar mkt sot).

Frågan är då: är det lika mkt sot på vinterkörningen?

Hur mkt sot är "normalt" innan man ska börja ifrågasätta inställningarna på brännaren m.m.....

Har som sagt ingen aning om det :D

Antalet pellets som icke förbränns är som sagt en känd liten bugg och det jag jag likaså. Ser det inte som ett problem dock så länge det inte genererar några större mängder äver en längre period. Frågan är som sagt hur mkt det blir under vinterkörning. Kanske fakturera Janfire för de Pellets som inte förbränns? :twisted:
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Magnus och FBKfan

Där sant att antallet oföbrända pellets bita är inte så stor IDAG men i vintras hade jag mycket mer! Nu kör pannan bara var 3-4-e timme men på vintern kör den hela tiden! Då hade jag 80-100 pelets /dag!

Ang. sotet... När jag körde Flex-A brännaren så hade jag en gråaktig sot, nu har jag svart sot överallt... som är lite grövre än tidigare. Skriv en mail adress så skickar jag några bilder till Er. 8)
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Grimreaper!

Du skrev: "Antalet pellets som icke förbränns är som sagt en känd liten bugg"...
Min åsikt är följande:
Man borde fixat alla fel eller nästan alla fel innan man började sälja brännarna!
Janfire har ej testat brännarna, dem har börjat sälja dem innan har ens börjat tillverka dessa! Jag har haft så många olika fel på mina brännare så detta kan ej vara en tillfälighet!
Tror Ni att någon skulle köpa deras brännare om de skulle t.ex. skriva på deras hemsida att det finns några bug/problem med dessa?
Jag har inte hört någon annan som kör andra brännare att dem har problem med oförbränt pellets..
Janfire borde ge kompensation i pellets eller pengar till NH anv. som har problem med dessa...

Eller vad tycker Ni som kör NH brännaren...
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Det är något jag själv saknarhos Janfire, och undrar hur det är hos andra tillverkare, nämligen ett forum där man kan fråga, söka svar, ge tips med mera. En tillverkare med lite självaktning tar tillvara feedback från sina kunder, och detta gör väl enklast, billigast, och bäst via ett eget forum på hemsidan tex....
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej igen!

I början när jag hade ofta problem med NH brännaren har jag
både ringt och mailat till Janfire.
Jag fick ALDRIG svar på mina mail och i telefon blev jag hänvisat till försäljarna...
Efter ett par veckor slutade jag med att kontakta Janfire och
pratatde med min lokala Janfire tekniker... :cry:
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej igen.
Tronci skrev: Där sant att antallet oföbrända pellets bita är inte så stor IDAG men i vintras hade jag mycket mer! Nu kör pannan bara var 3-4-e timme men på vintern kör den hela tiden! Då hade jag 80-100 pellets /dag!
Askade och sotade ur pannan i Onsdags kväll. När jag kollade på Torsdagskvällen låg det mycket riktigt många (ca 70 st) oförbrända pellets på golvet i pannan. :( Kan vara så att min brännare kör fler gånger än Tronci's, jag har nämnligen inte isolerat rören än. Dessutom upplever jag att min shuntautomatik inte stänger shunten riktigt. Se separat tråd, http://www.www.pellets.info/viewtopic.p ... 2d1a90b6ab.

Skall kontakta min återförsäljare/installatör idag för att påtala problemen. Om det kommer ut någon fix i framtiden, ny version av styrprogrammet eller reservdel, vill man ju ha dem.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ju kört min NH sedan 22 dec 2005 och då jag inte har elpatron är det pellets till VV som gäller. Min panna är en gammal häck men den fungerar skapligt.

Jag har märkt att jag får sota "lika ofta" som under vintern, nu pga. sot. Som jag ser sambandet är det så att en kallstart alstrar en del sot vilket jag inte har något problem med att fatta.

Det är alltså inte de lösa pellets som ger sot, det är själva starten. Jag har inte hunnit att experimentera med en massa inställninger då jag vet att uppstartens parametra är en av de mest ändrade och testade delar av styrningen, jämför man en kallstart på en NH och en Flex-A ur miljöhänsyn vinner NH:n klart, även av denna anledning har jag inte lagt krut på att testa andra inställingar för starten.

För att testa olika pelletsvärden och deras resultat har jag, för varje pelletsleverans, beställt olika sorters pellets men då jag bara har kört Laxå och Vestmarka under vintern har jag inte så mycket att jämföra med men under den period såg jag ingen skillnad utom att Vestmarkan alstrade liter mindre aska, det var samma färg (mörk antrazitgrå), samma begränsade mängd sot osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jman
Ungskog

Inlägg av jman »

Har det gjorts en rökgasanalys för att se att din brännare är rätt inställd??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Näpp, jag kör med att ställa densitetsvärdet och kolla resultatet. Jag fick i övrigt en ny laddning Vestmarka och då plötsligt anges densiteten till mellan 700 och 780 g/L, tidigare var det 739 enl. testrapporten.

Så nu har jag höjd värdet till 770 g/L och sedan får jag se resultatet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jman
Ungskog

Inlägg av jman »

jman skrev:Har det gjorts en rökgasanalys för att se att din brännare är rätt inställd??
Jag syftade i första hand på om Tronci hade gjort detta, nåt verkar ju galet om det blir så mycket sot....
Skriv svar