Termostathysteres

frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Termostathysteres

Inlägg av frazze »

Jag vet att detta har varit uppe förut.
Det jag funderar på är om det finns några fakta på vilka fördelar/nackdelar det kan vara att köra med stor termostathysteres i en vanlig panna utan acktank.
Sliter det mindre på brännaren, drar det mindre pellets,...........
Ecotec A3
Focus PE-20
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det sliter mindre på tändelementet eftersom den inte startar lika ofta, du bör kunna förbruka lite mindre pellets eftersom uppstarten av brännaren inte är speciellt effektiv utan precis som en oljebrännare så ska den gå så länge så möjligt för att arbeta effektivt.

Jag skulle tro att största vinsten är att tändelementet inte används lika mycket.

Samtidigt så måste man ju då se till att temperaturen inte sjunker för mycket i panna eftersom di lärde säger att den inte mår bra av det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

micke_932 skrev:Samtidigt så måste man ju då se till att temperaturen inte sjunker för mycket i panna eftersom di lärde säger att den inte mår bra av det.
Frågan är vad är "för mycket".

Har själv funderat på om det inte vore bra med större hysteres. Kom då fram till att man antagligen vill ha något mer intelligent än en vanlig hysteres.

Exempel:
Om temperaturen plötsligt börjar sjunka snabbt beror det troligtvis på att någon börjar tappa vatten, kanske tillockmed tar en dusch. Om man då befinner sig nära undre punkten i hysteresen skulle man antagligen uppskatta om brännaren gick igång direkt istället för att vänta på att nå den nedre punkten i hystresen. Speciellt om man har satt den undre punkten ganska lågt. Annars kan det bli kallt, speciellt för den som skall duscha som nummer 2 :wink:

Har filat ett tag nu på ett inlägg kring styrning av pannor/brännare. Skall bara få tid till finputsningen.

/Magnus
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

På tidigt 90-tal kom det fram en utrustning som skulle ersätta termostaten på oljebrännare där hysteresen skulle öka och den skulle lära sig hur familjen använde värmen. Hålla hög temp tiderna det behövdes och öka och förlänga tiden när värmeförbrukningen var låg. Åtminstone uppfattade jag den så. den hete något med Q---
Jag tror den lovade upp till 30% besparing av olja.

(Hur som haver så såg jag faktiskt schemat och den drevs av en 8052 klon)

Dessa ideer har jag haft med mig den dagen jag själv gör någon styrning.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

*Suck* dom kunde väl åtminstone använt en Motorola CPU :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Inlägg av frazze »

Jag tycker bäst om AVR.

Ähh slutsnackat om mikroprocessorer.

Jag håller på och testar hemma men det är svårt att jämföra resultatet när man inte har konstant förbrukning, några idéer?
Ecotec A3
Focus PE-20
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Jag hade en ide i vintras att genom att använda den gamla oljetermostaten och parallel / seriekoppla brännarens resestiva termoelement för att öka hysteresen.

Inget tipps om resultatet men ett sätt att utföra det.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Jag hade en ide i vintras att genom att använda den gamla oljetermostaten och parallel / seriekoppla brännarens resestiva termoelement för att öka hysteresen.

Inget tipps om resultatet men ett sätt att utföra det.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
macmagnus
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 23:06
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av macmagnus »

Jag har kört vår nya brännare en månad nu. Pann-termostaten (AEG) kör den från 55 - 75 grader. Jag tycker att den startar lite lågt - men det kanske är bra med tanke på tidigare inlägg i ämnet. Har faktiskt funderat på att försöka byta!??

På tal om start, det ryker rejält från skorstenen när den startar. Är det OK?
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I denna värme kan det vara svårt att få bra drag i pipan från start så att den röker i starten är väl OK.

Jag har märkt att när man kör med kallstart sotas pannan en del mer så jag får rensa pannan lika ofta som jag fick tömma aska i vintras.

Så det verkar vara så att en kallstart ger sot och därmed en dålig förbränning = rök.

Jag har höjt min hysteres ordentligt (startar på 65°C och stängar av vid 85°C) för att begränsa antal kallstarter, som jag ser det är en stor del av startdosen "bortkastad", iaf när man räknar värme i pannan, alltså är en kallstart per definition "ineffektiv".

Då vädret har ändrat sig en del under tiden jag har fibblat med detta kan jag bara se att jag har en besparing men inte hur mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Icecap skrev:I denna värme kan det vara svårt att få bra drag i pipan från start så att den röker i starten är väl OK.

Jag har märkt att när man kör med kallstart sotas pannan en del mer så jag får rensa pannan lika ofta som jag fick tömma aska i vintras.

Så det verkar vara så att en kallstart ger sot och därmed en dålig förbränning = rök.

Jag har höjt min hysteres ordentligt (startar på 65°C och stängar av vid 85°C) för att begränsa antal kallstarter, som jag ser det är en stor del av startdosen "bortkastad", iaf när man räknar värme i pannan, alltså är en kallstart per definition "ineffektiv".

Då vädret har ändrat sig en del under tiden jag har fibblat med detta kan jag bara se att jag har en besparing men inte hur mycket.
lucky you. Kan bara ställa min med max 15 graders skillnad. Har idag den på 65-80 grader. :)
När ändå hysterensen e på tapeten, vad brukar folk sätta den på på vintertid? en 5-7 graders skillnad då eller? (för att underhållsvärmningen ska vara effektiv m.m....)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen aning om det faktisk men jag har ett svagt minne av att den gamla oljebrännartermostat har ung. 3-5°.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Inlägg av frazze »

Jag har en Focus PE-20 och termostaten i den har en hysteres på cirka 5 grader.
Ecotec A3
Focus PE-20
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Fick tag på en beg. termostat från grannen som skaffat fjärr. Denna kopplade jag in med en hållkrets i serie med orginaltermostaten, kör nu mellan 60 och 85 grader, fungerar bra. Minskade faktiskt min förbrukning med ca 15%, spännande att se om det håller sig i vinter :?:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

Hur byggde du hållkretsen, med ett överblivet relä?
Skriv svar