Hur vet man hur mycket brännaren går?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Hur vet man hur mycket brännaren går?

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Här kommer en riktig nybörjarfråga. :oops:
Ser ofta att folk refererar till att brännaren startat si eller så många gånger senaste dygnet.
Hur vet ni hur många gånger eran NH-brännare startat? Hittar inget i de bristfälliga manualerna från Janfire.
Hade trott att det skulle gå att få fram via menyn på brännaren men där hittar jag inget som liknar driftsdata.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Ska du veta sånt på Janfire får du sitta i källaren o räkna själv tror jag :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
MagnusM
Ungskog

Inlägg av MagnusM »

Jag satte en vanlig timer i uttaget mellan styrdator och externskruv.
Då snurrar timern så fort externskruven snurrar och du kan när som helst läsa av drifttiden. (glöm inte att ställa in timern på "alltid på")
jman
Ungskog

Inlägg av jman »

Eller så köper man en tidräknare (Clas Ohlsson Artnr: 32-3841) och kopplar till externskruven.
Då kan man även hålla lite koll på hur mycket pellets det går åt! :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Denna räknafunktion är inte inlaggd i styrprogrammet. anledningen är att talen ska sparas i EEPROM-minnet och det minne medger bara ett visst antal (om)skrivningar.

Om det tal är 100.000 gg (typiskt tal för såna kretsar) kan minnet relativt snabbt bli "utmattat" och inställningarna bli oanvändbara vilket är en icke helt lyckad situation.

Det finns andra kretsar som tål fler (om)skrivningar, det finns en teknik som tillåter att man "samlar ihop" visst antal mätningar innan man sparar dom osv. men inget av detta är efterfrågad från Janfires sida.

Då de "övriga" statistik-funktioner inte inte används har inte heller en kall-/varmstarts räknare blivit inlaggd.

Jag har även kollat och konstaterat att doseringen med den interna skruv beror på pelletskvalitet, detta medför att en mätning av doseringsmotorns gångtid inte ger ett absolut tal för doseringsmängden, inte exakt nog för mig vill säga, jag är ganska petig!

Att mäta pelletsmängd med den externa matningsskruv är en mycket sämre lösning stee från nogranhetssynspunkt, dens matning beror på om förrådet ät välfylld eller inte.

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket pellets det går åt per dygn och jag skulle gärna vilja att brännaren håller reda på det men så långt har jag inte kommit än men jag lekar med det på min fritid.

På arbetstiden är det ett antal andra projekter som kommer först....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Firecracker
Ungskog

Inlägg av Firecracker »

Ja det hade varit bra om man i displayen såg senaste dygnets förbrukning och en uppskattad månad och årsförbrukning.
Icecap.. har du kommit längre i dina tester och fritidsintressen ;)
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Öhhhh....hmmmm.... jorå, det går framåt med stora steg men mer säger jag inte i nuläget :!:

Ett kuriosa kan jag väl berätta: jag har en räknare i som räknar gångtiden i den interna skruven i 1/100 sek. Den skrivar jag upp i min "har fyllt x kg pellets på yyyy-mm-dd hh:mm"-lista och räknar en hel del på de tal och det börjar vara intressant.

Men det är bara en bisak av vad jag håller på med...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar