Tvättråd Bil

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Tvättråd Bil

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Detta ämne är långt från "ny Bil" och väldigt långt från pellets i allmänhet.

Men här är en sak man skall hålla sig borta ifrån.

En vår efter att ha rengjort lacken, kom jag på att blanda ner lite flytande hårdvax i tvättvattnet. Någongstans hade jag väl en ide om att eftersom jag blandade ut det i 20 liter vatten så skulle det bli väldigt lättborttagen hinna som skulle förvinna från lacken med en fuktig tvättsvamp. Men Tji fick jag när det blev en riktig vaxyta, som krävde minst lika mycket jobb att polera bort. Dessutom lade sig vaxet på vattnet så den delen som jag började på fick jättemycket vax. och i slutet blev knappt så det syntes. detta skapade rätt mycket merjobb!!

I övrigt kan jag rekommendera att köpa en murarhink på silvan och ha som biltvättarhink. En 10-litershink får man ju nämligen fylla på en gång när man tvättar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Man ska alltid hålla vax och vatten så långt från varandra så möjligt (visst finns det vax för att vaxa en blöt bil men det är värdelöst).

Däremot ska man se till att vaxa hela bilen när man väl gör det, vaxa lacken, alla rutorna och kromet (finns på alla riktiga bilar), det är bara vinylen man ska hålla sig borta ifrån (finns inte på riktiga bilar) :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

micke_932 skrev:Man ska alltid hålla vax och vatten så långt från varandra så möjligt (visst finns det vax för att vaxa en blöt bil men det är värdelöst).

Däremot ska man se till att vaxa hela bilen när man väl gör det, vaxa lacken, alla rutorna och kromet (finns på alla riktiga bilar), det är bara vinylen man ska hålla sig borta ifrån (finns inte på riktiga bilar) :lol:

Njae helt värdelöst skulle jag inte säga att turtles snabbvax är. Men skyddet man får motsvarar arbetsinstsen. så om man ser det som en lite tilläggstvätt så får man ju ett par veckors "pärlande" lack. Bra vid bilsförsäljning :)...

Glöm inte köpa "däck-vax" eller tyre-dress som det heter. Helhetsintrycket blir mycket bättre. Sen får man inte glömma att putsade rutor också¨gör en del...


/Eric
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Skulle väl iofs inte vaxa vindrutan...

Har du gott om stenskott på fronten, tvätta den gärna då med en högtryckstvätt, helst med då en med rotationsmunstycke, så har du en fin omålad bil...
Ett annat tvättråd är ju att parkera tvättsvampen på marken istället för i hinken, har man grusplan så får man fina fartränder i lacken efteråt.
Har du gott om flugor på bilen så tar svinto bort dem lätt...
Slutligen: Vill du ha en riktigt ren bil tvätta med terpentin, det löser upp asfalt, överblivet vax och onödig färg riktigt fint!




Om det skulle vara så att det är någon som inte fattade det: mina tvättråd upptill är inte att rekommendera men är misstag som verkliga personer gjort (dock inte i min närhet).
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Juggernaut skrev:Skulle väl iofs inte vaxa vindrutan...

Har du gott om stenskott på fronten, tvätta den gärna då med en högtryckstvätt, helst med då en med rotationsmunstycke, så har du en fin omålad bil...

Snart får vi flytta denna till ett annat forum :).

Sen jag köpte högtryck. har jag upptäckt en del stenskott. (Dvs där lacken släpper). Dock skulle väl dessa rosta förr eller senare så det är väl bättre att man upptäcker dem tidigt och kan fixa till dem innan rosten ätit upp plåten???

/Eric
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag använder en borste som jag kopplar till vattenslangen, jättebra, mycket vatten, lite repor fast bilen knappt är värd det. (bekvämt) Shampo med vax som det heter rengör men tar väl bort mera vax från bilen än den återför, särskilt om det skummar som bara den i hinken, fast jag använder det själv ibland med väldigt svag konc. Sonax flytande är lättjobbat och håller skapligt. Husbilen kör jag med "vatten borste" på långt skaft, ser microfiberaktig ut i stråtopparna, toppen till intorkade insekter.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det funkar hur bra som helst att vaxa vindrutan också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Finns INGET bättre vax än SONAX flytande hårdvax.
Jag använder det alltid och vaxar HELA bilen inklusive alla rutor.

Dessutom behöver du inte vara försiktig med att inte få vaxet på alla svarta plastdelar, varför? Det händer ingenting!! Lämnar inga vita fläckar eller något.

Det bästa med allt: Jättelätt att få bort!
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Skriv svar