Som jag alltid misstänkt är myglet i fjärrvärmebranschen utbrett.
Fjärrvärmepriset sätts utan relation till produktionskostnaderna utan relateras till andra uppvärmningsalternativ.
Med tanke på att konkurrensen på fjärrvärme är totalt obefintlig har vi återigen fått en monopolsituation där leverantörerna kan sätta sina priser helt efter eget skön!
Många fjärrvärmeverk är ju dessutom i kommunal regi - ännu värre. Då är ju en del fjärrvämepriset en dold skatt som kan användas av inkompetenta kommunalpolitiker att muta okunniga medborgare.
Här i Staden kommer snart ett jättefjärrvärmeverk att färdigställas. Då är det bara en tidsfråga innan kommunen efterhand utfärdar eldningsförbud i olika områden . Ett förbud som troligen kommer att anpassas till utbyggnaden av fjärrvärmerören. En ren tillfällighet naturligtvis...
Läs gärna artikeln, Uppsala har fått prishöjningar på 10-15%/år på fjärrvärmen.
1000 extra varje månad för fjärrvärme jmfrt med värmepump. Om några år när elen står i 2spänn/kWh, vad händer då med fjärrvärmepriset. Gissa...
Vi medborgare är som alltid rövk-ade av våra styrande. Vi måste göra något.
Se: http://www2.unt.se/printarticle/0,1842, ... 28,00.html
Som jag alltid misstänkt..lite OT men
Läste artiklen du refererade till "I varje kommun finns bara en leverantör av fjärrvärme, i Uppsalas fall Vattenfall, ..."
Vattenfall är väl knappast kommunalt
Att sälja ut energibolaget är knappast det bästa kommunpolitikerna kan göra för sina kommuninvånare, det finns flera exempel på detta.

Att sälja ut energibolaget är knappast det bästa kommunpolitikerna kan göra för sina kommuninvånare, det finns flera exempel på detta.

IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
I Uppsala sålde man ut fjärrvärmen pga kommunen(s) usla ekonomi, samtidigt som man lovade fortsatt låga taxor. "R-ordet" i initialinlägget är mycket tillämpbart här..KalleT skrev:Läste artiklen du refererade till "I varje kommun finns bara en leverantör av fjärrvärme, i Uppsalas fall Vattenfall, ..."
Dåligt exempel på "kommunal" regi just i detta fall...

men vanligast är ju ändå "i kommunal regi"
Det är ganska mycket som Jet (bensinsäljarna): de ska vara billigast men är det konkurrens är de 1 öre billigare per liter.
Det kommer ju att betyda att när andra energiformer öker i pris kommer den billigaste att följa med, pellets är ju på väg, el har gått upp och oljan ska vi inte ens prata om.
Det kommer ju att betyda att när andra energiformer öker i pris kommer den billigaste att följa med, pellets är ju på väg, el har gått upp och oljan ska vi inte ens prata om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det är ju så det funkar i alla brancher. Priset har inget med tillverkningskostnaden att göra, det är helt och hållet vad konsumenterna kan tänkas betala som styr.
En annan sak som jag kommer att tänka på är att det väl bara är en tidsfråga innan det blir energiskatt på pellets oxo...
En annan sak som jag kommer att tänka på är att det väl bara är en tidsfråga innan det blir energiskatt på pellets oxo...

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Nja, jag tror Kyotoavtalet gör det svårare att hitta på såna hyss.Bassman skrev:En annan sak som jag kommer att tänka på är att det väl bara är en tidsfråga innan det blir energiskatt på pellets oxo...
Å andra sidan är man ju i Sverige duktiga på att finna ut hur man beskattar allt, så man hittar kanske en väg runt det.
Peter
Biomatic 20+
Det är "gratis" att titta på TV - men det kostar att för "innehavet"..Asterix skrev:Nja, jag tror Kyotoavtalet gör det svårare att hitta på såna hyss.Bassman skrev:En annan sak som jag kommer att tänka på är att det väl bara är en tidsfråga innan det blir energiskatt på pellets oxo...
Å andra sidan är man ju i Sverige duktiga på att finna ut hur man beskattar allt, så man hittar kanske en väg runt det.
Peter

Alltså, nästa steg skatt på pelletsbrännare/utrustningar?
53% av statsbudgeten går till bidrag. 25% till vård/skola /omsorg.
Klart att Partiet behöver pengar!