Oljetankar till pelletsförråd?? :0)

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo det börjar hända lite nu, skar till den första tanken idag. Har haft en del annat att göra. Det gick bra det gick åt 3 kapskivor och ett sågblad (Bosch) till tigersågen (räknar inte det som följde med). Sågade först av inre balkar genom att krypa ner i tanken och sedan tak och en sidan i ett stycke, kapskivan på vissa ställen och sågblad på andra. Än har det inte börjat brinna :) , bilder kommer. Tankarna står utomhus.

Skall lägga ut betonghålsten till grund också och fundera ut hur skruven skall gå, så det tar lite tid innan det är färdigt. Skall ju bara förlänga storsten och byta panna själv också. Osså jobbet förståss. Och bygga färdigt köket och måla om huset mm. :roll:

Tömde oljan ur de tankar jag hämtat i morse, det blev 350 liter av varierande renhet. Tänkte att den skulle få stå på fat ett par veckor så skräpet lägger sig så jag kan pumpa över allt (utom bottensatsen till) grannen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Här kommer bilden på hur tankarna skall skäras till. Min oljetanksparkering syns i bakgrunden. :roll:

Bild
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 31 okt, 2007 08:53, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Tips: Det finns grövre tigersågblad från bosch som heter "for heavy metal" ;)
De är cirka 3 millimeter tjocka och pallar det mesta.
Annars kommer det nog att gå en del blad...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Lager skrev:Tips: Det finns grövre tigersågblad från bosch som heter "for heavy metal" ;)
Tack för tipset, men var hittar man sådana? Prisnivå? Annars är det rätt rimligt med ett blad eller två per tank.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Manin....Hur tycker du pelletsen är som du använder nu?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag köpte Hitatchi blad och sågade bort tanken med, alla förstärkningar osv i samma svep, allt utifrån utan problem. Hade funderat på kaptrissan men det behövdes definitivt inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hittade tigersågsblad "lazer" som var 1,9 mm tjocka med 14 tänder/tum (ca90:-/st), de håller bra (har sågat ca 20 meter med ett blad) och de sågar snabbt.

Annars har jag börjat stapla tankar nu. Först två tankar:
Bild
Sedan 3:e
Bild

Håller på med inredningen nu.
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 31 okt, 2007 08:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Har nu byggt reglar till golvet:
Bild
och börjat lägga in golv (plåt i ändarna och OSB-skiva i mitten):
Bild
Bild

Röret är öppet åt båda hållen och sticker ut lika mycket på båda sidor om tanken, så jag kommer åt att sätta dit (och ev. byta) ändlager i ena ändan. Frågan är nu hur stora hål som jag skall ta upp i röret? Hade tänkt mig 3 hål om ca 7 cm i kvadrat för att kunna ha alla öppna samtidigt. MAFA varnar för att skruven kan stocka sig om man har 3 stora hål öppna. Konstigt eftersom många som har Thermias flexskruv klarar detta utan problem. Det kanske är så att de har större hål i sina egna bottenkonstruktioner så att mycket pellets kommer med när skruven går.

Vad tror ni? Tips önskas!
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 31 okt, 2007 08:55, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara du har ett kärnrör som går förbi alla öppningar så kan du göra 3 hål på ca 10x6 cm.. Är du utan kärnrör så kommer det in för mycket pellets i skruven med stopp o sönder vriden spiral/skruv som följd.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo jag beställde ett 3,2 meters kärnrör från MAFA så det bör täcka alla öppningar. Mitt bottenrör är ca 100 mm i diameter. André menar du 10 cm längs skruven och 6 cm på bredden?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev: André menar du 10 cm längs skruven och 6 cm på bredden?
Jepp.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Stugsittaren skrev:Jo jag beställde ett 3,2 meters kärnrör från MAFA så det bör täcka alla öppningar. Mitt bottenrör är ca 100 mm i diameter. André menar du 10 cm längs skruven och 6 cm på bredden?
Observera att du monterar kärnan åt rätt håll. Alltså skjutande drift eller dragande. Lätt att att göra ett misstag där. Monteras detta fel så orkar helt enkelt inte skruvmotorn att dra runt skruven. Detta om du använder MAFA kärnan som är av tjockare diameter (Ca 500mm långt)i ena änden.
Har du dragande drift så skall då tjocka änden placeras i motsatt ända från motorn. Ett tips bara!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo den tjocka ändan bör väl alltid vara vänd mot det håll pellets inte ska till. Annars lär det stocka sig vid detta hinder.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jipp, det verkar spännande och rolig att man kan bygga sådan förråd är inte dumt. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Förstår inte varför många fortfarande bygger med vinklad botten :roll: .
Där försvinner ju en massa pelletsvolym, dessutom blir konstruktionen krångligare..... Och pelletsvolymen som tillkommer om man skippar lutande bottenytor kan man ha som "tankreserv" om pelletsleveransen skulle bli försenad efter beställning, sedan behöver man inte inte fundera på det här med att få till rätt vinkel på bottenytorna eftersom pelletsen "själv" fixar rätt rasvinkel.

När det sedan gäller hur stora hål man skall/bör ha i sin bottenskruv så förekommer det nog en massa olika lösningar.

Själv har jag tre öppningar med de fantastiska måtten 50x6 cm. Det är sedan bara 10 cm mellan öppningarna, så min bottenskruv är nästan "helt öppen". Om det sedan är bra eller dåligt i det långa loppet är svårt att säga. Men mina lagringar, på mitten och i bak, har slittits ut efter 8 års drift. Metall mot metall är ingen bra lösning. Kör just nu utan lagring i bakkant och med det slitna mitt på monterat och med mitten öppningen stängd. Det blir så när pelletstorkan i förrådet inträffar mitt under uppvärmningssäsongen..... Varför blir det "aldrig" tomt i förrådet under sommaren så att man får tid till att bygga om saker......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar