Hej alla pelletseldare!
Nu hör jag av mig med problem igen. Tycker att grejorna har fungerat tillfredställande hittills men sedan ett tag tillbaka så har jag problem.
Internmatningen hänger upp sig. Det verkar vara den nedre skruven som matar in pelletsen i brännarkoppen som helt enkelt inte orkar runt. Jag har fått hjälpa till för hand ett par gånger för att få loss den och rensat de pellets som jag kommer åt från brännarkoppen, men den här gången släpper den inte (än).
Nån som haft liknande problem?
/Per
Problem med interna skruven
Problem med interna skruven
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Thermia förråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo en gång har det hänt mej men de va för att jag kört brännaren helt tom (Blockerade sensorn) o för att slippa göra 2 starter (behövdes då den va ny o tom på pellets) så fyllde jag lite pellets manuelt i koppen.. Men de gick inte utan skruven kärvade fast så det va bara att tömma koppen o göra en kallstart (2 st) sen gick den som vanligt igen..
Testa att tömma den helt (förutsatt att du får loss den) blockera sensorn för extern skruven o låt brännaren gå.. Då märker du om det är nått annat som kärvar vilket de borde va o inte bara pellets..
Testa att tömma den helt (förutsatt att du får loss den) blockera sensorn för extern skruven o låt brännaren gå.. Då märker du om det är nått annat som kärvar vilket de borde va o inte bara pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tack för ditt svar Andre'!
Jag fick loss den igår och prövade att tömma den helt som du sa. Efter det så gick den bra, tog visserligen ett tag innan den tände, den varnade för slussens täthet ett par gånger men sen gick den igång. I morse gick den fortfarande.
Jag vet egentligen inte varför den fastnar såhär, jag har upptäckt att det övre drevet, det som matar pelletsen från intaget till den nedre skruven, verkar gå lite grand i otakt. Det går ibland inte runt så mycket så att metallbrickan som fungerar som backstopp kan falla ner och låsa hjulet utan blir vilande ovanpå istället. Är det normalt tro?
/Per
Jag fick loss den igår och prövade att tömma den helt som du sa. Efter det så gick den bra, tog visserligen ett tag innan den tände, den varnade för slussens täthet ett par gånger men sen gick den igång. I morse gick den fortfarande.
Jag vet egentligen inte varför den fastnar såhär, jag har upptäckt att det övre drevet, det som matar pelletsen från intaget till den nedre skruven, verkar gå lite grand i otakt. Det går ibland inte runt så mycket så att metallbrickan som fungerar som backstopp kan falla ner och låsa hjulet utan blir vilande ovanpå istället. Är det normalt tro?
/Per
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Thermia förråd
Om internskruv som fastnar
Hej
Min internskruv fastnade också ofta fram till jag justerade den metallbricka som fungerar som backstopp. Min bricka fastnade i uppåt läge, vilket gjorde att piggarna som matar drevet ställde sig mitt för varandra och på så sätt fastnade (och också ibland gick av). Jag drog sönder en elmotor på detta sätt. Vilket dock installatören bytte utan kostnad. De justerade dock inte in brickan vilket jag själv gjorde sedan. Brickan kan justeras eftersom skruvhålet är lite större än skruven. Se till att du har lite spel så att den inte kan fastna i halvt uppåt läge.
Hoppas detta också hjälper dig.
MVH
Peter
Min internskruv fastnade också ofta fram till jag justerade den metallbricka som fungerar som backstopp. Min bricka fastnade i uppåt läge, vilket gjorde att piggarna som matar drevet ställde sig mitt för varandra och på så sätt fastnade (och också ibland gick av). Jag drog sönder en elmotor på detta sätt. Vilket dock installatören bytte utan kostnad. De justerade dock inte in brickan vilket jag själv gjorde sedan. Brickan kan justeras eftersom skruvhålet är lite större än skruven. Se till att du har lite spel så att den inte kan fastna i halvt uppåt läge.

MVH
Peter
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det är lite fel att den larmar för slussens täthet när den missar tändningen..Grimscar skrev:Tack för ditt svar Andre'!
/Per

Testa som PeterK skrev att justera in backspärren (åt vänster/från drevet) så kanske problemet är löst..
Du har inte sett om det är vid backspärren de blivit stopp då den stannat??
Går den övre internskruven snurra lätt??
De kan du kolla då brännaren går el om den stannat i ett läge mellan pinnarna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd