Att skaffa ack.tank för att öka vv kapaciteten

Skriv svar
Charlie
Stor entusiast!

Att skaffa ack.tank för att öka vv kapaciteten

Inlägg av Charlie »

Att skaffa ack.tank eller ej har ju diskuterats och en allmän slutsats är väl att det är främst om man ska köra solvärme som det kan löna sig.

Men om man tycker man har låg varmvatten kapacitet, är det då ett alternativ att skaffa ack.tank?

Hur kan man räkna på det? Min panna rymmer ca 150l vatten och har en genomströmningsväxlare. Om jag skaffar en 500l ack.tank kommer jag att ha drygt 4 ggr så mycket vatten i systemet, innebär det att min vv kapacitet är 4ggr så stor?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
snillet
Pannrumstomte!

soltank

Inlägg av snillet »

Skaffar du en med förvärmningsslinga i botten, modell soltank utan solslinga. Då för du ett väldigt effektivt utbyte av varmvatten från den tanken. Lika effektivt som en oljepanna vågar jag påstå, i många fall effektivare.

Under förutsättning att du är i någorlunda laddat tillstånd på tanken !

Förvisso vet jag själv att man kan duscha utan större obehag när tanken är 42 grader i toppen i början av duschen, testat det. Har 500 liters tank med yttre TVA.

Men skall du ha MYCKET varmvatten bör du alltså se till så att tanken är fullladdad först ! Men då får du ut mängder av varmvatten, för när tanken svalnar och uppvärmningen drar igång igen så bromsas ju nedkylningen av pannan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Skulle vilja utnyttja nuvarande vvx i pannan vid montering av tank
Unrar om detta är möjligt :roll: Känns onödigt att skaffa tank med vvb och all omdragning av rör... Men självklart tanken förberedd med slinga för solvärme. Vad tror ni om det..
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Skulle man inte kunna koppla vvx panna och sedan via acktankens kamrörsbatterier (1 eller 2 st). När vattnet i pannan är kallt så tar acktanken över helt och hållet. På detta sätt tömmar man pannan som är sämre isolerad (samt förlust genom skorsten). Men för att unvika kondens måste man antagligen sedan tanka tillbaka varmtvatten till pannan innan eldningen körs igång. Tror inte den här lösningen finns idag så den har troligen helt idiotisk :roll:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar