Behöver alla råd jag kan få...

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

swex skrev:Vad sägs om den här kombinationen med Focus PE-30 och Iwabo S1 för 35.200:-?
Då skulle jag hellre köpa Ctc ecoflex för 41000:-..
Den går iof inte elda ved i men om de ska göras i Focus pannan måste du ha acktank oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Jag har bara tänkt elda pellets, pga utrymmesbrist för acktank. Vad är för- och nackdelarna med Focus resp. Ctc ecoflex?

Bör kanske nämna att jag bara har 180 cm. till tak i pannrummet, vilket jag antar blir krångligt med panna med sotning ovanifrån.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

CTC:n är endast 135 cm hög så den kanske passar din takhöjd bra, även om den sotas uppifrån? Å andra sidan räcker det med två sotningar per år i de flesta fall. :D 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Förutom höjden, finns det fler för- och nackdelar med dessa två pannorna?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag kan bara CTC:n någon annan för prata om Fokusen. Jag har ännu inte installerat den men jag har tagit reda på en hel del som grund för mitt beslut. Det är något jag rekommenderar alla att göra.

CTC:n har en integrerad lösning panna/brännare med Thermias brännare som förutom de tidigare problemen med matarhuset verkar fungera bra. För den som vill installera själv finns den att tillgå via rörfirma på nätet från 41 000 (dyrare om lokala rörkrökaren skall lägga på sitt vanliga pålägg). Inbyggd shuntstyrning med ute- och innegivare. Innegivaren har också larmlampa som blinkar vid larm. Min gamla CTC-panna har hållt länge och skapat ett förtroende för deras kvalitet. Pannorna tillverkas i Sverige (förutom brännaren som kommer från Finland). Komstruktionen bygger till viss del på CTC 1100, om jag förstått det rätt, men har anpassats för pelletseldnings krav. CTC håller kurser för rörkrökare varje vecka så den kompetensbrist som gjort sig gällande i en del tidiga installationer kommer förhoppningsvis utbildas bort på sikt.

CTC har också ett gott rykte när det gäller dokumentation. I diskussionsforumet för Thermia rekommenderas CTCs manual även för deras brännare, även om programmet skiljer sig på en del punkter.

Vad jag vet har ingen pratat om att bygga en spaksotning till den, men om vi konsumenter ställer krav så kanske utvecklingen går fortare. Nu är det ju inte så ofta man behöver sota så det kanske inte spelar så stor roll. Det beror lite på vilka krav du har.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Som det är nu har vi eldet i kamin från förra sekelskiftet för värmebehov, och haft vv-beredare för tappvarmvatten. Dvs. uraskning varje dag inne i vardagsrummet. Med andra ord har jag inte så höga krav på sotning... :wink:

Någon som har erfarenhet av kombinationen med Focus PE-30och Iwabo S1, eller bara endera?
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Fördel med thermias brännare och givetetvis CTC eftersom det är samma är att gränsnittet är digitalt. DVS du kan själv enkelt justera bränsle/luft blandning vid ny pelletsleverans eller justera effekten efter effektbehovet.

På Iwabo sker detta med variabla resistanser, potentiometrar, dessa är lite känsliga och kräver med stor sannolikhet, mätutrustning.
Nu kanske jag får på nöten för det uttalandet, men jag vet ingen som pillar på brännaren så mycket som thermia ägare. Titta bara på aktiviteten forumet.

En van Iwabo ägare kanske är och skruvar själv? :?: Gör ni det ?
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har kört min EcoTec A3:a nu i över 8 år utan några justeringar (det enda som går på min modell är att ändra från 15 kW till 18 kW).

Skulle dock vilja ha möjlighet til att ändra matningen för att kunna köra Vestmarka pellets men att köpa en ny processor för 820:- bara för detta känns dyrt. Har dock lite egna funderingar på hur jag skall lösa detta. :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Nu har vi äntligen fått installerat ny panna! Det blev Focus PE20 och Pellx brännare. Allting har tuffat på bra sedan i måndags och jag är extremt nöjd! Just nu har jag bara en plasttunna som rymmer 7 säckar pellets, men jag ska bygga ett förråd senare.
Skriv svar