Vad får man x-tra

Skriv svar
Mattiass
Fröträd

Vad får man x-tra

Inlägg av Mattiass »

Har nu bantat ner mina pannor till två.
Focus pe20 och Combifire ifrån ved och sol.
Så frågan är,vad får man x-tra om man tar en combifire den kostar ca 6ooo kr mer.
Jag vet att man får spaksotning,vilket jag kan leva utan.
En focuspanna kostar ju ynka 20400 vilket måste vara ett ganska bra pris
/Mattias
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Senast jag kollade var combifire:n mer lättsotad (även förutom spaken) samt enklare att hantera över lag.

Men Focuspannan är inte dålig.
De tillverkas av Finska JÄMÄ ,jag har en gammal sådan som tuffar på än 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Ja verkar bli ett hårt val, 6000 kr är ju endå halva årsförbrukningen.....
/Mattias
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nackdelen med focus är väl att den inte har stående rök kanaler.. :roll:

Du kan ju kolla med dinvvsbutik vad dom ska ha för en combifire, Vet inte om dom har nått specialpris nu då det bara står ring för pris på den pannan..

Annars en panna som ser lättsköt o fin ut är nibe pellux o ligger bra till i pris.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Har precis (i måndags) fått installerat En Focuc PE20 med PellX brännare. Kan inte säga annat än att jag är HELNÖJD! :D Visst, inga stående rökkanaler, men det är så lätt att komma åt att sota framifrån så det gör inget. Hela pannan inger ett gediget intryck och allt verkar stabilt och rejält.
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Fick pris ifrån vedosol på 27500 fast av en lokal handlare skulle jag få den för 26000 vilket verkar väldigt underligt eftersom han tog den ifrån vedool????? borde ju rimligtvis vara billigare att åka till långshyttan och hämta den själv...öhhh
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Mattiass skrev:Fick pris ifrån vedosol på 27500 fast av en lokal handlare skulle jag få den för 26000 vilket verkar väldigt underligt eftersom han tog den ifrån vedool????? borde ju rimligtvis vara billigare att åka till långshyttan och hämta den själv...öhhh
Nää... återförsäljarrabatter kallas det för 8) .

Du har inte egen firma ?

Vem som helst får handla direkt av Nibe enligt dem själva..... Nibe pellux är inte så dum...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Fast till saken är att jag vill kunna elda lite ved också, har tankar men vill inte köra pelletsbrännaren mot acc.
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Det går även att elda ved i Focus PE20.
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Min erfarenhet som vedeldare sedan -84 med först en egor duplomat (oduglig som vedpanna) och sedan -92 vedex 2000 är att om det är omvänd förbränning så är det för litet rökgas-askutrymme under keramikrostern så att det blir för hög rökgashastighet så det drar med sig flygaska som lägger sig på dom horisontella rökgaskanalerna i konvektionsdelen och medför sämre värmeöverföring med tätare sotningsintervall i pannan som följd om man vill hålla upp verkningsgr, därför anser jag att stående tuber i konvektionsdelen är att föredra. Det medför ökad bekvämlighet och bättre verkningsgrad. Det hänger även ihop med val av bränsleslag, bränslefukthalt, förbränningsluftsmängdsbehov, effektbehov m.m.= rökgashastighet som kan dra runt flygaska. Nu har jag ej kollat resp pannor som nämnts utan fastnade för stående tuber eller ej.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har kört med en focus pe-20 i ett år och jag tycker den funkar fint. Lättsotad är den också.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar