Är ganska ny på pelletseldning har eldat ved i 2 år innan detta fantastiska inköp av Janfire NH brännaren. Installatören hade med sig 10 säckar SÅBI pellets och den är i jämförelse med den pellets jag eldar nu ( Lidhults pellets) mjuk och porös. Lidhults är jättehård och kompakt. Knappt man kan krossa den när man gnuggar den i handen.
Har läst forumet lite och efterlyser nu volymvikt och energi värde på "era" brännare. Har brännaren monterad i en gamal panna med 1000 lit acc tank och får åxå svart sot i pannan. Har eldat sen i april men inte mer än var 3je dag. Så sotet kommer kanske från alla kallstarter??
På SÅBI´s pellets skulle det bara 675/4.85. Har nu ändrat min brännare till 720/5.10. Enligt lidhults pellets så skulle det vara 5.2 men brännarprog. medger bara 5.1. Får prova med volymvikten tills jag får bra resultat.
Heta tips mottages tacksamt
Janfire NH inställning volymvikt o energivärde???
Janfire NH inställning volymvikt o energivärde???
Pelletsnovis
5,2Wh/g????
Rent ved har 4,8Wh/g, vad blandar Lidhults i deras pellets?
Vestmarka (hård brun norsk) har 4,88Wh/g...
Och ja, det verkar vara starten som sotar mest. Jag får sota lika "ofta" som under eldningssäsongen nu, där jag bara kör VV.
Vilka värden har du fått av Lidhults? Om de bara anger Wh/g och inte g/L (eller motsvarande, KWh/Kg & Kg/m³) verkar de inte riktigt veta vad de håller på med, att de anger 5,2Wh/g är redan där misstänksamt för mig.
Då vi lade gränserna tog vi i rejält......
Vestmarka har i övrigt 740g/L och 4,88Wh/g, jag beställde även testrapport av min leverantör.
Rent ved har 4,8Wh/g, vad blandar Lidhults i deras pellets?
Vestmarka (hård brun norsk) har 4,88Wh/g...
Och ja, det verkar vara starten som sotar mest. Jag får sota lika "ofta" som under eldningssäsongen nu, där jag bara kör VV.
Vilka värden har du fått av Lidhults? Om de bara anger Wh/g och inte g/L (eller motsvarande, KWh/Kg & Kg/m³) verkar de inte riktigt veta vad de håller på med, att de anger 5,2Wh/g är redan där misstänksamt för mig.
Då vi lade gränserna tog vi i rejält......
Vestmarka har i övrigt 740g/L och 4,88Wh/g, jag beställde även testrapport av min leverantör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Värden på NH
Tack för svaret.. Ska kolla upp noga med Lidhults...
Om man förtydligar.... 4.88/740...
Lihults pellets är som jag sa jättehård o kompakt o luktar man på den så e det rena trälukten.( Som om man var på en brädgård ) Såbi i jämförelse jättemjuk och porös.
Kör man då på för låga värden så lägger ju brännaren på nya pellets i koppen utan att föregående är förbrukade=sot o rök
Så om jag ökar volymvikten så lägger den inte på pellets så ofta då???
Har nu sotat ur och ökar till 740 men ligger kvar på 5.10. Kör ett par dar så hör jag av mig..
Om man förtydligar.... 4.88/740...
Lihults pellets är som jag sa jättehård o kompakt o luktar man på den så e det rena trälukten.( Som om man var på en brädgård ) Såbi i jämförelse jättemjuk och porös.
Kör man då på för låga värden så lägger ju brännaren på nya pellets i koppen utan att föregående är förbrukade=sot o rök
Så om jag ökar volymvikten så lägger den inte på pellets så ofta då???
Har nu sotat ur och ökar till 740 men ligger kvar på 5.10. Kör ett par dar så hör jag av mig..
Pelletsnovis
Det som ändras med dessa värden är doseringen, alltså hur lång tid doseringsmotorn kör.
Jag har själv kört med Laxå och Vestmarka 8mm & 6mm.
Lukten och hårdheten på Lidhults motsvarer tydligen Vestmarka ganska bra och jag skulle tro att dess data nog är ganska lika.
Jag har själv kört med Laxå och Vestmarka 8mm & 6mm.
Lukten och hårdheten på Lidhults motsvarer tydligen Vestmarka ganska bra och jag skulle tro att dess data nog är ganska lika.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
olika värden...Fläkten stannar inte??
Har nu kört i två dar och kan inte se att det sotar så som det varigt tidigare. Ändrade till 740/5.10
Vad gäller energivärde.. När jag eldade ved så kunde man kontrollera att björket var helt torrt genom att spotta på ena änden och blåsa med munnen tätt på andra sidan och då skulle det bubbla i spottet.
Om man skulle göra samma tanke expriment med pelletsen så får man blåsa bra hårt för att se nån bubbla..
Så om "ren" ved har energivärde 4,8 och den går att blåsa rätt igenom så kanske det inte är så konstigt att pellets kan ha ett energivärde på
5.1 - 5.2 då den ju är så kompakt och pressad.
Var bara en tanke... jag e ju bara en vanlig bokbindare så vad vet jag ....
Under dessa dagar så har jag lagt märke till att fläkten eller vad det nu e på brännarn inte stannar helt nån gång...
Vad beror detta på??? har inget underhåll på..
Vad gäller energivärde.. När jag eldade ved så kunde man kontrollera att björket var helt torrt genom att spotta på ena änden och blåsa med munnen tätt på andra sidan och då skulle det bubbla i spottet.
Om man skulle göra samma tanke expriment med pelletsen så får man blåsa bra hårt för att se nån bubbla..
Så om "ren" ved har energivärde 4,8 och den går att blåsa rätt igenom så kanske det inte är så konstigt att pellets kan ha ett energivärde på
Var bara en tanke... jag e ju bara en vanlig bokbindare så vad vet jag ....
Under dessa dagar så har jag lagt märke till att fläkten eller vad det nu e på brännarn inte stannar helt nån gång...
Vad beror detta på??? har inget underhåll på..
Pelletsnovis
Re: olika värden...Fläkten stannar inte??
Energivärdet anges ju per viktsenhet, så hur hårda pellets du har har ingen betydelse för energiinnehållet. Däremot kan ju hårda pellets fungera bättre i pelletsbrännaren eftersom de håller ihop bättre och det inte finns en finfraktion som blåser omkring i pannan.summerguy skrev:
Energiinnehållet beräknas sålunda:
W= 5,34 - 0,06 * F
där W är energiinnehållet i W/g eller kW/kg och F är fukthalten i %
Rent teoretiskt kan alltså energiinnehållet i trä vara 5,34 W/g men det torde inte vara praktiskt möjligt att komma ned i en fukthalt på 0.
Norskpellets med ett energiinnehåll på ca 4,9, skulle alltså ha en fukthalt på strax under 8 %.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com