Accktank

Skriv svar
energibiten
Försäljare
Kontakt:

Accktank

Inlägg av energibiten »

Angående acctank och vvberedare, så kan man använda laddomat 4030.
Den laddar tanken under eldning samtidigt som din panna värmer huset. När tanken är full så stannar pannan och laddomaten börjar portionera tillbaka vv vattnet i pannan. Sätter man laddomatens termostat strax under vvberedaren eller 1/3 av pannvolymen vid vv växlare får man en mkt bra ekonomi i ackumuleringen. Jämföra priser på vad en tank med slingor och nya shuntar och rördragning så blir denna lösning mkt billigare.
Det finns fler fördelar med detta då brännaren går på full effekt i ett par timmar istället för att starta upp flertalet ggr och få en felaktig bränsle ekonomi i detta.
Jag har CTC 1100 VIKING 9990 med 750l tank och laddomat 4030.
Brännaren går ca 3-4 timmar och står sedan still i 10-12 timmar på vintern. på sommaren går brännaren var 3e dag, då tar laddningen 2 timmar då huset inte använder något vv vatten. Perfekt när man skall aska ur då askan är kall när man tar ur den.

Och en acctank behöver inte vara så stor och dyr, min kompis har byggt en acctank av 3 st oljefat som han svetsat ihop, dom har hållt i 4 år så här långt.

Johan Energibiten
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Om jag förstår dig rätt så anser du att det lämpar sig att köra den lösning när man har en panna med en ansenlig volym i sig själv?

Jag sitter på 190liter vatten volym och har funderat om man kan få ihop det med en acktank på något vettig sätt..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Den här lösningen tror jag skulle passa mig :wink: Vet du om man kan få tag på kopplingschema/flödesschema på principen någonstans :?:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Gustav skrev:Den här lösningen tror jag skulle passa mig :wink: Vet du om man kan få tag på kopplingschema/flödesschema på principen någonstans :?:
Hälsn. Gustav
www.termoventiler.se
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Hmm...
Jag har ju en 500 literstank och laddomat 4030 till min panna som ska kompletteras med pelletsbrännare till sommaren. Pannan har en egen volym på 286 liter. Jag hade tänkt att stänga av tanken , men har nu kommit på andra "tankar". Den kanske borde användas istället! Problemet anser jag är att man inte kan få den att hålla pannan varmare än 60 grader. Det ger genast avkall på varmvattenkomforten i min panna med vvx. Den behöver minst 70 grader för att hålla god värme. Detta vore ju i och för sig lätt avhjälp med en elektrisk vvb i kopplad i serie efter pannan. Den skulle då matas med ganska varmt vatten, men spetsa till så att man kan duscha gott när som hellst på dygnet. Eventuellt kan det enligt tidigare tråd på forumet hjälpa att öka på hastigheten på den värmeväxlarpumpen. Har inte provat detta, men om det ger god värme även vid 60 grader, så är ju saken "biff".

Nån som vet hur stor diff man kan ha på termostaten i tex. Eurofire? För att det ska fungera måste brännaren tända vid ca 55 grader och stoppa vid ca 90 grader. Då kan man låta laddomaten böja pumpa vid 85 grader. Frågan är ju om brännaren tillåter 35 graders differens?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
energibiten
Försäljare
Kontakt:

Termostat i brännare

Inlägg av energibiten »

VIKING B16 Har en inbyggd ´drifttermostat som du kan ställa steglöst mellan 45-118 grader. I dom fallen man har 4030 så kopplar man Pannans termostat till ett relä och gör sedan en hållkrets som håller kvar spänningen till brännaren efter att laddomaten har kallat på värme. Då får du funktionen på laddomatstyrningen som följer. Pannans termostat stoppar brännaren när inställd temperatur har uppnåts tex 90 gr, nedre temperatur styrs av den nedre ratten på styrningen där laddomaten kallar på värme, tex 50 grader. På dom pannor som har vv-växlare behöver man inte vara orolig för legionära bakterierdå vattnet byts hela tiden.
Har man sedan elpatron i pannan med separat termostat ställer man den på 40 grader så hoppar den in om man glömt fylla på förådet eller något annat hänt.

BRA VA
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Skriv svar