Ska beställa en combifire ifrån ved och sol, har två acctankar som står i pannrummet som jag har planer att använda vid vedeldning(när jag orkar) hur skulle ni köra???
Att stänga tankarna helt vid pelletsdrift och öppna vid vedeldning..
Tänkte använda en laddomat 4030, är jag rätt ute eller???
Kommer elda med ved ganska sällan.....
/Mattias
Vad är bäst???
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Vad är bäst???
Då du tänkt köra med en laddomat 4030 o pumpa vattnet fram o tillbaka (värme o vv från pannan) så bör du koppla bort tankarna då du kör pellets..Mattiass skrev:Ska beställa en combifire ifrån ved och sol, har två acctankar som står i pannrummet som jag har planer att använda vid vedeldning(när jag orkar) hur skulle ni köra???
Att stänga tankarna helt vid pelletsdrift och öppna vid vedeldning..
Tänkte använda en laddomat 4030, är jag rätt ute eller???
Kommer elda med ved ganska sällan.....
/Mattias
Därimot med om du tar både vv o värme från tankarna o tar en bivalentshunt (4-vägs) istället för en vanlig shunt (3-vägs) kan du köra med tankarna med både ved o pellets...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Var faktiskt lite inne på en vedex 1000 ifrån nibe, den faller lite på askutrymme då jag nog kommer att köra 80% pellets.
Combifire pannan har ju ett generöst askutrymme och toppansluten skorsten som är ett måste i mitt fall...
De bästa är ju att jag kan köpa pannan instalera den lätt och när andan faller på börja dra rör för acctankarna..... blir ju en ganska billig lösning tillsvidare....
Men frågan är ju om laddomat4030 är en totalt värdelös lösning eller om den kommer att fungera hjälpligt för lite vedeldning.
De jag förlorar på att pumpa vatten när jag eldar med ved borde jag ju vinna på att köra brännaren direkt mot pannan
/Mattias
Combifire pannan har ju ett generöst askutrymme och toppansluten skorsten som är ett måste i mitt fall...
De bästa är ju att jag kan köpa pannan instalera den lätt och när andan faller på börja dra rör för acctankarna..... blir ju en ganska billig lösning tillsvidare....
Men frågan är ju om laddomat4030 är en totalt värdelös lösning eller om den kommer att fungera hjälpligt för lite vedeldning.
De jag förlorar på att pumpa vatten när jag eldar med ved borde jag ju vinna på att köra brännaren direkt mot pannan
/Mattias
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt klart blir det en simpel inkoppling + att ev förluster gör ju kanske inte så mycket om du har billig ved...Mattiass skrev: De bästa är ju att jag kan köpa pannan instalera den lätt och när andan faller på börja dra rör för acctankarna..... blir ju en ganska billig lösning tillsvidare....
/Mattias
Laddomaten fungerar för det den är tänkt till det är bara att du får mer förluster när du pumpar tillbaka vattnet till pannan.. Så kör ej så när du eldar ved..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd