Pellets är billigast!!!!
Pellets är billigast!!!!
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.
Tyvärr är beräkningarna bakom citatet "Den genomsnittliga kostnaden för pelletsuppvärmning är 12 procent lägre än kostnaden för bergvärmepump" av begränsat värde för en villaägare.
Läser man vidare i materialet
http://www.energimarknadsinspektionen.s ... __380.aspx
(Se kostnadskalkyl.)
Så står att läsa "Huset är ett mindre flerbostadshus med 15 lägenheter och en total area på 1000 m2, ett energibehov om 193 MWh per år samt ett flöde på 3 860 m3."
Investeringskostnader
"Pelletspanna 154 000
Värmepump 488 000"
Och Årsmedelsverkningsgrad
"Pellets 0,80
Värmepump 2,60"
Som synes är värmepumpsinstallationen här 316% dyrare än pellets när den i själva verket i ett småhus är kanske 25% dyrare. Årsmedelsverkningsgraden på en bra värmepump för småhus brukar dessutom ligga på 3.
Nu svär jag i kyrkan, men med hänsyn till detta är nog värmepump faktiskt billigare i småhus, åtminstone med dagens elpriser.
Läser man vidare i materialet
http://www.energimarknadsinspektionen.s ... __380.aspx
(Se kostnadskalkyl.)
Så står att läsa "Huset är ett mindre flerbostadshus med 15 lägenheter och en total area på 1000 m2, ett energibehov om 193 MWh per år samt ett flöde på 3 860 m3."
Investeringskostnader
"Pelletspanna 154 000
Värmepump 488 000"
Och Årsmedelsverkningsgrad
"Pellets 0,80
Värmepump 2,60"
Som synes är värmepumpsinstallationen här 316% dyrare än pellets när den i själva verket i ett småhus är kanske 25% dyrare. Årsmedelsverkningsgraden på en bra värmepump för småhus brukar dessutom ligga på 3.
Nu svär jag i kyrkan, men med hänsyn till detta är nog värmepump faktiskt billigare i småhus, åtminstone med dagens elpriser.
Totalt elpris ligger i dagsläget på mellan 82 och 136öre/kWh. Och klättrar....ABSO skrev: åtminstone med dagens elpriser.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Jag skulle faktiskt tro att det krävs ytterligare nån tioöring bortåt 136 innan pellets faktiskt blir lönsamt, och räknar vi med arbetsinsatsen ytterligare nån tioöring.
Men priserna verkar stiga snabbt, så en ny pelletsanläggning kan säkert vara lönsam i förhållande till värmepump redan om några månader.
Men priserna verkar stiga snabbt, så en ny pelletsanläggning kan säkert vara lönsam i förhållande till värmepump redan om några månader.

Det är lite peppar peppar över energipriserna just nu tycker jag
Det enda som är SÄKERT är att se till så man gör av med mindre

Det enda som är SÄKERT är att se till så man gör av med mindre

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
elpris + alla skatter och avgifter.
Om man på den senaste fakturan tar belopp/kwh blir priset 1,76 kanske fel sätt att räkna på!
(512,74+59,84+180,93+221,89+286,04+185,63+538,09+28,93)/1144
Men eftersom mitt avtal gick ut före uppgången, ringde flera elleverantörer och vi konstaterade att jag inte skulle få så bra pris med ett nytt avtal, el (49,5öre) + alla skatter och avgifter.
Om man på den senaste fakturan tar belopp/kwh blir priset 1,76 kanske fel sätt att räkna på!
(512,74+59,84+180,93+221,89+286,04+185,63+538,09+28,93)/1144
Men eftersom mitt avtal gick ut före uppgången, ringde flera elleverantörer och vi konstaterade att jag inte skulle få så bra pris med ett nytt avtal, el (49,5öre) + alla skatter och avgifter.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tur att man bor i norrland ibland..
Här är pellets billigast http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41700 med 39 öre/kWh o elen räknar dom 121 öre/kWh..

Här är pellets billigast http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41700 med 39 öre/kWh o elen räknar dom 121 öre/kWh..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Mitt vedeldande kostar ungefär 18 öre/kWh. Eget arbete oräknat, då, men transporter, verktyg och sånt inräknat.
För det lilla ström vi gör av med närmar det sig nu 150 öre/kWh, då det blir ganska lite att slå ut de fasta avgifterna på.
Solvärme producerar jag till en kostnad mellan 0,5 och 1,5 öre/kWh, beroende på hur kraftigt solsken det är.
För det lilla ström vi gör av med närmar det sig nu 150 öre/kWh, då det blir ganska lite att slå ut de fasta avgifterna på.
Solvärme producerar jag till en kostnad mellan 0,5 och 1,5 öre/kWh, beroende på hur kraftigt solsken det är.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Kanske ska göra skillnad på om det är en luftvärmepump eller en bergvärmepump. För att en bergvärmepump ska vara 25% dyrare än en pelletsanläggning får pumpen vara billig eler pannan dyr. Jag vet ingen som satt in bergvärme och fått det under 100000 jag satte in ny panna och ny brännare och gav under 40000...ABSO skrev: Som synes är värmepumpsinstallationen här 316% dyrare än pellets när den i själva verket i ett småhus är kanske 25% dyrare.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
-
- Pannrumstomte!
Under 40000 för panna och brännare ?
Det är ju knappast "på gatan" pris hos en rörfirma.
Installerat kostar det ju som ofast 75 000 +.
Bergvärme för 100 000 lär ju vara installerat och klart. Pumpen kostar ju från ynka 27 000 och uppemot 45 000 beroende på modell.
Ett borrhål ca 25 000 - 45 000 beroende på djup.
Bergvärme är säkert jättebra men folk betalar för mycket där också.
Det finns ju har på forumet exempel på medlemmar som gett närmare 110 000 för en pelletsanläggning.
Det är ju knappast "på gatan" pris hos en rörfirma.
Bergvärme för 100 000 lär ju vara installerat och klart. Pumpen kostar ju från ynka 27 000 och uppemot 45 000 beroende på modell.
Ett borrhål ca 25 000 - 45 000 beroende på djup.
Bergvärme är säkert jättebra men folk betalar för mycket där också.
Det finns ju har på forumet exempel på medlemmar som gett närmare 110 000 för en pelletsanläggning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ja, och när etanolproduktionen kommer igång i större skala lär det bli riktigt krig om skogsråvaran.teg skrev: ...och inte heller pelletspriserna går fria från höjningar. Senaste halvåret har det väl gått uppåt en hel del.
39 öre/kWh, då har dom definitivt inte räknat med verkningsgraden på pannan på bilden.André skrev: Här är pellets billigast http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41700 med 39 öre/kWh o elen räknar dom 121 öre/kWh.
Har man ingenting och kan ingenting själv och räknar från scratch på totalkostnaden inklusive skruv, förråd, installation och i en del fall även skorsten och inredning av pannrum är 110000 i underkant.elvis skrev:Det är ju knappast "på gatan" pris hos en rörfirma.
Och kan man ha jordvärme blir värmepumpen mer konkurrenskraftig.
Vad som avgjorde saken för min del är att jag inte vill vara beroende av el för att få värme, med tanke på hur skakiga elleveranserna kan vara här vintertid så vet i hundan om jag skulle vilja vara beroende av el när det är 20 minus ute, visst om man har alternativ så att man kan elda med ved eller liknande så, men i så fall har man ju redan en panna och det känns som vansinne att installera ett helt nytt värmesystem för många tusenlappar när man kan smälla in en pelletsbrännare för 15K.
Med pelletsbrännare, ett litet elaggregat till brännaren (eller en 12V brännare och batteri) och värmesystem som cirkulerar även om elen går så klarar man sig även alla ledningarna blåser ner.
Sen är det ju inte alla som vill hålla på med pellets, för hur man än vrider på det så är det lite mera jobb med pellets, även de så kallade Jan... underhållsfria brännarna och pannorna menar jag behöver lite omvårdnad för att fungera.
Med pelletsbrännare, ett litet elaggregat till brännaren (eller en 12V brännare och batteri) och värmesystem som cirkulerar även om elen går så klarar man sig även alla ledningarna blåser ner.
Sen är det ju inte alla som vill hålla på med pellets, för hur man än vrider på det så är det lite mera jobb med pellets, även de så kallade Jan... underhållsfria brännarna och pannorna menar jag behöver lite omvårdnad för att fungera.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.